چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
داستان‌های جایزه یوسف، ظرفیت خوبی برای فیلمنامه‌نویسی دارند/ 18 اثر؛برگزیده نهایی دهمین دوره جایزه یوسف

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، گفت: یکی از دغدغه‌های ما فیلمنامه‌نویسی است و معتقدیم از بین داستان‌ها و سوژه‌های جایزه ادبی یوسف، ظرفیت خوبی برای فیلمنامه‌نویسی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری دهمین دوره‌ جایزه ادبی «یوسف» ویژه داستان کوتاه دفاع مقدس و مقاومت با حضور سرهنگ عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، مسعود امیرخانی؛ دبیرعلمی و سیدرضا میربابا؛ مسئول دبیرخانه این رویداد ادبی برگزار شد.
 
آزادسازی خرمشهر، موضوع جایزه یوسف در سال 1401
بایرامی در این نشست با تأکید بر این‌که سیاست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همانند کنگره‌‌‌های شعر و ادبیات، تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت‌های استانی است، گفت: دفاع مقدس یک پدیده‌ بی‌نظیر است که می‌تواند ‌محور و شعاع ادبی برای نسل‌های آینده قرار گیرد، لذا ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با برنامه‌های فرهنگی و ادبی به‌دنبال نشان دادن این اتفاق مهم هستیم.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، افزود: دفاع هشت ساله ما این پیام را داشت که هیچ قدرت جهانی نمی‌تواند مردم ایران را به پشتوانه ولایت فقیه به زانو درآورد. جایزه ادبی یوسف به‌ دنبال همین موضوع است. ما در جریان این جایزه تاکنون افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و نویسندگان را داشته‌ایم که نشان می‌دهد با فاصله گرفتن از دفاع مقدس، معرفت جوانان نسبت به این رخداد مهم کم نشده است.
 
وی اظهار کرد: جوانان و نوجوانانی که انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) را ندیده‌اند، امروز دست به قلم شده‌اند و از رشادت نسلی سخن می‌گویند که آن‌ها را درک نکرده‌اند. ما به ‌دنبال استعدادیابی و آموزش در حوزه‌ نوقلمان هستیم و معتقدیم که ظرفیت‌های بومی مناطق مختلف در نقاط کشور هنوز شناسایی نشده‌اند.
 
بایرامی ادامه داد: دوره یازدهم جایزه یوسف را در سال 1401 به مناسبت 40 سالگی آزادسازی خرمشهر، به این موضوع اختصاص داده‌ایم و پوستر و فراخوان آن نیز منتشر شده است.
 
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همچنین گفت: یکی از دغدغه‌های ما فیلمنامه‌نویسی است و معتقدیم از بین داستان‌ها و سوژه‌های جایزه ادبی یوسف، ظرفیت خوبی برای فیلمنامه‌نویسی وجود دارد و در این زمینه شدیدا نیازمند هستیم علاقه‌مندان و متخصصین این امر وارد شوند و در این فضا خلق اثر کنند؛ البته در این زمینه مقداری عقب‌ماندگی وجود دارد و نیاز به کار است.
 
وی با اشاره به تولید مستند 100 قسمتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری صدا و سیما، بیان کرد: حوزه‌ فیلم جذابیت زیادی برای مخاطبان دارد و ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها داریم و در بحث جایزه یوسف بسیاری از داستان‌های ما قابلیت سوژه قرار گرفتن برای کارهای سینمایی و هنری را دارند.
 
بایرامی در ادامه از برگزاری بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس در استان فارس، نوزدهمین اختتامیه کنگره کتاب سال دفاع مقدس با بررسی بیش از سه هزار کتاب و نهمین دوره کنگره ادبیات پایداری در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: کشورمان ایران یک کشور کاملا فرهنگی و ادبی است و قابل تقدیر و تحلیل است که باید ببنیم چگونه می‌توانیم آن‌ها را افزایش دهیم.
 
وظیفه داریم پیام شهدا را به نسل آینده برسانیم
در ادامه این برنامه، سردار میرزایی؛ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان در ارتباطی مجازی، گفت: استان هرمزگان در طول هشت سال دفاع مقدس 1500 شهید به کشور و انقلاب اسلامی تقدیم کرده است که وظیفه داریم در حد توانمان پیام شهدا را به نسل‌های آینده برسانیم.
 
وی با اشاره به آمادگی استان هرمزگان برای میزبانی از اختتامیه دهمین دوره جایزه ادبی یوسف، اظهار کرد: مقدمات میزبانی اختتامیه جایزه ادبی یوسف در استان هرمزگان فراهم شده و تمام تلاش‌ها صورت گرفته تا چهارم بهمن‌ماه میزبان برگزیدگان دهمین دوره‌ جایزه ادبی «یوسف» در این استان باشیم.
 
میرزایی افزود: سال گذشته در حوزه داستان دفاع مقدس کارگاه‌های مختلفی را برگزار کردیم که موجب ارتقاء سطح کیفی آثار ارسال شده به دهمین دوره‌ جایزه ادبی «یوسف» شد. امسال نیز در جریان اختتامیه جایزه، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا کارگاه‌هایی توسط مجید قیصری و محمدمهدی رسولی در هرمزگان برگزار کنیم.
 
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان هرمزگان در ادامه از همکاری سپاه، نیروی هوایی و استانداری، نهاد کتابخانه‌ها، حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، بسیج هنرمندان استان هرمزگان بخاطر اهتمام در برگزاری این رویداد تشکر کرد  و گفت: معتقد به برگزاری کارگاه‌های ادبی در استان هستیم، چراکه در ارتقاء و رشد نویسندگان بسیار تأثیرگذار است.


 
16 برگزیده جایزه «یوسف» از بانوان هستند
مسعود امیرخانی؛ دبیر دهمین دوره جایزه ادبی یوسف در بخش دیگری از این نشست، بیان‌ این‌که امسال در آستانه تولد 10 سالگی جایزه ادبی «یوسف» هستیم، ادامه داد: سال 1385 در چنین ایامی بود که مراسم پایانی اولین دوره جایزه ادبی «یوسف» را برگزار کردیم و امسال این رویداد به دهمین سال خود رسیده است.
 
وی با تشکر از میزبانی استان هرمزگان در دهمین دوره‌ جایزه ادبی «یوسف»، اظهار کرد: استان هرمزگان به‌واسطه‌ میزبانی کنگره شعر دفاع مقدس که با حضور بیش از 300 شاعر برگزار شد، همواره برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد؛ امیدوارم امسال نیز همکاران ما در این استان میزبان خوبی برای جایزه یوسف باشند.
 
دبیر علمی جایزه «یوسف» افزود: جایزه «یوسف» امسال در سه ‌بخش دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت در دو حوزه بزرگسال و نوجوان فراخوان داده بود و یک بخش ویژه‌ داستان شهدا داشتیم که در این بخش قصد داشتیم از رهگذر خلاقیت نویسندگان بتوانیم برشی از زندگی چند شهید هراستان را در قالب داستان با نگاه بومی معرفی کنیم.
 
امیرخانی با اعلام این خبر که از سه دوره‌ پیش جایزه «یوسف» از تهران رفته و فراخوان آن ابتدا در استان‌ها منتشر می‌شود و داوری آن توسط کارشناسان استانی انجام می‌شود، گفت: برگزیدگان جایزه «یوسف» در تهران به‌ دبیرخانه‌ مرکزی می‌رسند و در نهایت بهترین آثار بخش سراسری انتخاب می‌شوند. امسال نیز روند جایزه به این شکل برگزار شد که حاصل فراخوانی که داده شد دریافت سه هزار و 446 اثر بود. از این تعداد 181 اثر به‌عنوان برگزیدگان استانی انتخاب شدند.
 
وی ادامه داد: در تهران کار داوری در مرحله‌ اول در بخش سراسری توسط دو گروه متشکل از قاسمعلی فراست، پرویز شیشه‌گران، محمدمهدی رسولی و میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی صورت گرفت و در نتیجه 36 اثر به‌عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شدند. در مرحله نهایی بخش سراسری با افزوده شدن مجید قیصری، داوری این 36 نامزد برگزار شد و 18 اثر به‌عنوان برگزیده نهایی دوره دهم جایزه «یوسف» انتخاب شدند. ما در این جایزه رتبه اول، دوم و سوم و چهار تقدیر ویژه در بخش‌های دفاع مقدس، مدافعان سلامت، دفاع از حرم و یک نویسنده استان میزبان را خواهیم داشت.
 
دبیر علمی جایزه «یوسف» اظهار کرد: از 18 نفر برگزیده امسال، 16 نویسنده از بانوان کشورمان بودند که جای تبریک دارد. در بررسی که داشتیم، امسال در بحث سوژه‌یابی و ساختار داستان با اشکالاتی در کلیت آثار روبه‌رو بودیم که نشان می‌دهد نویسندگان جوان در مطالعه و تحقیق آثار مستند جنگ موفق نبوده‌اند. در حوزه‌ ساختار داستان‌ها نیز مشکلاتی بود که با آموزش مرتفع خواهد شد.
 
امیرخانی از آغاز آموزش مجازی داستان‌نویسی توسط سازمان تاریخ و ادبیات خبر داد و گفت: امروز آموزش مجازی در سطح ابتدایی آغاز شده که امیدواریم با توجه به موضوع جایزه سال بعد که خرمشهر است، این اتفاق ادامه‌دار باشد.
 
وی افزود: علیرغم سرمایه‌گذاری و توجه ویژه‌ که امسال به بخش‌های شهدا و نوجوان داشتیم، اما اثر برگزیده نداشتیم که قابل چاپ باشد. در آئین اختتامیه افتخار حضور هیأت داوران شامل قاسمعلی فراست، مجید قیصری، محمدمهدی رسولی و پرویز شیشه‌گران را خواهیم داشت و با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در استان هرمزگان قرار است کارگاه‌های خوبی را در بخش‌های مختلف داستان‌نویسی داشته باشیم. همچنین مراسم جشن امضایی را نیز از آثار اساتید خواهیم داشت و کتاب «یوسف 10» شامل 18 داستان برگزیده را رونمایی خواهد کرد.
 
جایزه یوسف به نوقلمان اطلاع‌رسانی شد
در بخش پایانی این نشست سیدرضا میربابا؛ دبیر اجرایی درخصوص فعالیت‌های دبیرخانه رویداد، بیان کرد: در بحث اجرایی، دستورالعمل جایزه را تیرماه به ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور ارسال کردیم و شیوه‌نامه و تعریف‌های مورد نیاز مورد اشاره قرار گرفته بود.
 
وی گفت: استان‌ها به‌خاطر ارتباط خوبی که با انجمن‌های ادبی شهرستان‌ها دارند، توانستند فضای خوبی را به‌وجود آورند. مهلت ارسال آثار چهار ماه بود و دبیرخانه مرکزی نیز با پخش تیزر و یادداشت‌هایی که مورد نیاز بود، سعی کرد انعکاس خوبی داشته باشد و تلاش کردیم نویسندگان و نوقلمان را پای کار آوریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها