سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
امیدوارم جایزه‌ «کتاب اردیبهشت» راه جُنگ ادبی اصفهان را ادامه دهد

سیاوش گلشیری دبیر نخستین جایزه کتاب اردیبهشت با بیان اینکه جُنگ ادبی اصفهان تاثیر زیادی بر ادبیات امروز ایران داشته است، اظهار امیدواری کرد این جایزه ادبی بتواند ادامه‌ای باشد بر جُنگ ادبی اصفهان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، سروش صحت عضو هیئت امنای نخستین جایزه كتاب اردیبهشت در نشست خبری این جایزه گفت: من تا همیشه خودم را وامدار کتابفروشی‌های قدیمی اصفهان مثل مشعل، تایید، ثقفی و دیگر كتابفروشی‌های اصفهان می‌دانم. جُنگ اصفهان تاثیر زیادی بر ادبیات امروز ایران داشته است.

وی در ادامه افزود: همین‌که آثاری برای این جشنواره نوشته و در آن شرکت داده می‌شود، باعث ایجاد انگیزه و شور ادبی در ادبیات می شود. سه آرزو برای این  جایزه ادبی دارم؛ اولی اینكه تداوم پیدا کند، دوم اینكه گسترش یابد و حوزه‌های دیگر مثل ترجمه و رمان هم وارد آن شود. سومین آرزوی من داشتن داوران خوب برای این جشنواره است چرا که اعتبار هر جایزه به داوران آن جایزه است. حمایت از جوایز ادبی، حمایت از داستان و ناداستان و ادبیات است.

در ادامه سیاوش گلشیری دبیر نخستین جایزه کتاب اردیبهشت با بیان اینکه هیات امنای نخستین جایزه‌ «کتاب اردیبهشت» سروش صحت، علی خدایی، سارا سالار، محمدرضا تخت‌كشیان و حمید صحت هستند، گفت: جایزه‌ «کتاب اردیبهشت» در دو بخش داستان و ناداستان با موضوع آزاد برگزار می‌شود و هر شركت‌كننده فقط می‌تواند یک اثر در هر بخش ارسال کند. مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا اول اسفندماه 1400 است.

وی گفت: همه‌ کسانی که به فارسی می‌نویسند، می‌توانند در جایزه‌ «کتاب اردیبهشت» شرکت کنند و آثار ارسالی نباید قبلا در جایزه و یا جشنواره‌ای شرکت داده شده باشند یا در جایی چاپ شده باشند؛ چه کتاب، چه نشریه، چه سایت.

این نویسنده درباره تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره گفت: تاكنون ۱۲۰ اثر به این جایزه ارسال شده است. جُنگ اصفهان تاثیر زیادی بر ادبیات امروز ایران داشته است و امیدوارم جایزه ادبی اردیبهشت ادامه فعالیت بزرگان ادبیات و جنگ اصفهان باشد. در حاشیه جشنواره جلسات نقد و بررسی کتاب و كارگاه‌های ادبی خواهیم داشت كه نخستین جلسه هفته آینده با حضور علی خدایی برگزار می‌شود. اختتامیه جایزه کتاب اردیبهشت در اصفهان است و در صورت مساعد بودن وضعیت كرونا به صورت حضوری خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر با تعدد و تنوع  جوایز ادبی  روبه‌رویم که همه آنها در پویایی ادبیات تاثیر دارند. جایزه اردیبهشت موازی‌كاری با دیگر جوایز ادبی نیست و به کشف استعداد و ادبیات داستانی و استمرار جوایز ادبی کمک خواهد کرد. مشکلات جوایز ادبی در حال حاضر مستمر نبودن آنهاست. کوتاهی و زودگذر بودن باعث می‌شود جوایز ادبی بارور نشوند و جوایز خصوصی به اعتقاد من موفقیت بیشتر و استمرار بیشتری دارند.

گلشیری درباره وجه تمایز داستان و ناداستان كه از موضوعات اصلی این جشنواره هستند نیز گفت: ناداستان و داستان هر دو دارای روایت هستند آنچه این دو را جدا می‌کند، نویسنده است که حضورش در ناداستان پررنگ و آشکار است و در ناداستان تخیل نیز اضافه می‌شود.

سارا سالار نویسنده و عضو هیات امنای جایزه ادبی اردیبهشت در این نشست گفت: موضوع جشنواره در صحبتی كه با هیات امنا داشتیم، آزاد است و درواقع امسال بیشتر در حال تجربه‌ایم چون سال اول جایزه است. در سال‌های آینده با گستردگی در بخش‌های مختلف جایزه را برگزار می‌كنیم. امیدواریم این جشنواره در شناسایی استعدادها و چاپ داستان نویسندگان قدم موثری بردارد.

این نویسنده ادامه داد: داستان‌های برگزیده شده و تقدیر شده در اختتامیه منتشر می شوند. اعتقاد داریم كه این جایزه ادبی مانند كاشتن بذری برای ادبیات است كه به اعتلای آن كمك می‌كند. باید گفت كه برگزاری این جایزه ادبی نه تنها برای شركت‌كنندگان كه برای برگزاركنندگانش نیز باعث خوشحالی و ایجاد انگیزه مضاعف می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها