سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
اهمیت و شان بالای جایزه جلال به دلیل شخصیت خود جلال و اقبال عمومی به این جایزه است/ اعلام اسامی نامزدها و داوران دوره چهاردهم

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد گفت: اهمیت و شان بالای جایزه ادبی جلال آل احمد به دلیل شخصیت خود جلال به عنوان شخصیتی آزاده و پرتوان در نگارش و نیز به دلیل توجه و اقبال عمومی به این جایزه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست خبری چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد که صبح امروز (28 دی‌ماه) با حضور دبیران علمی و اجرایی این جایزه در جمع اصحاب رسانه برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه در مجموعه کتاب‌های منتشر شده، حوزه ادبیات، پرمخاطب‌ترین و پرشمارترین آثار را به خود اختصاص داده، عنوان کرد: بی شک سرمایه‌گذاری ناشران در حوزه کتاب‌های ادبیات نشان دهنده رونق این بخش و مطالبه خوانندگان و اهالی کتابخوانی است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه بر اساس پیمایش‌های رسمی، کتاب‌های حوزه ادبیات پرامانت‌ترین آثار در کتابخانه‌‌ها هستند و بیشترین شمارگان را در حوزه نشر به خود اختصاص می‌دهند، افزود: این امر بار مسوولیت خانه کتاب و ادبیات ایران را سنگین‌تر می‌‌کند.


وی تاکید کرد: اهمیت و شان بالای جایزه ادبی جلال آل احمد به دلیل شخصیت خود جلال به عنوان شخصیتی آزاده و پرتوان در نگارش و نیز به دلیل توجه و اقبال عمومی به این جایزه است. بر این اساس باید دامنه این جایزه را افزایش دهیم و اقدامی که در هفته کتاب با راه‌اندازی سامانه ویکی ادبیات در معرفی آثار باارزش انجام شده باید با معرفی و آسیب‌شناسی و نقد کتاب‌های ارسالی و برگزیده این جایزه با کمک رسانه‌‌ها ادامه یابد.


رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره مبلغ جایزه گفت: میزان جایزه جلال به اندازه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی و در همان شان و رتبه است و تلاش شده میزان جایزه از این دوره به سطح مطلوب برسد.

برگزاری مراسم اختتامیه همزمان با سالروز ورود امام خمینی (ره) به میهن
همچنین در این نشست، غلامرضا طریقی، دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل‌احمد، در سخنانی عنوان کرد: مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد، 12 بهمن، در سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به میهن در تالار وحدت برگزار می‌شود.

طریقی درباره روند اجرای فرایند جایزه جلال توضیح داد: یکی از دلایل تعویق در روند داوری و برگزاری اختتامیه، تغییرات مدیریتی بوده که البته به دلیل حساسیت‌ها و تاکیدهای ویژه مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، هیات داوران تمام تلاش خود را کرد تا کمترین تاخیر رخ دهد و در عین حال داوری در روال صحیح انجام شود. همزمان با تشکیل هیات علمی، جلسه‌های داوری آغاز شدند و هفته گذشته با همکاری مستمر داوران توانستیم آخرین جلسه‌ها را تشکیل دهیم.


وی ادامه داد: در این دوره علاوه بر چهار بخش اصلی رمان و داستان بلند، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی، بهترین ویراستاران را نیز در این بخش‌ها انتخاب کرده‌ایم و نیز بخشی را نیز به نام «نگاه دیگر» به عنوان بخش ویژه در نظر گرفتیم که شامل انتخاب پنج کتاب با نگاهی متفاوت در بخش‌های مختلف است.

معرفی داوران چهاردهین جایزه ادبی جلال آل احمد
دبیر اجرایی جایزه جلال آل احمد در ادامه به معرفی داوران بخش‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: داوری بخش رمان و داستان بلند را اکبر صحرایی، قاسمعلی فراست و منصور علیمرادی بر عهده داشتند. داوران داستان کوتاه، هادی خورشاهیان، خسروباباخانی و یوسف قوجق بودند و بخش مستندنگاری را داوود امیریان، ابراهیم زاهدی مطلق و مهدی قزلی داوری کردند. محمدرضا سنگری، علی کاشفی خوانساری و ابوالفضل حری نیز داوران نقد ادبی بودند.

مریم بصیری، دبیر علمی جایزه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه روند داوری آثار بدون توجه به نام و شهرت نویسنده و ناشر و با رعایت دقت و وسواس انجام شده، گفت: داوران در تمام بخش‌ها تلاش کردند به محتوا و فرم کتاب توجه کنند و جلسات داوری نیز به طور منظم از زمان نهایی شدن اسامی داوران انجام شد.


وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره دلایل استقبال نامناسب از بخش نقد ادبی عنوان کرد: متاسفانه این بخش همیشه در حوزه نشر مغفول است که دلیل این امر به دلیل کم بودن تعداد منتقدان خوب و نیز کمتر بودن میزان اقبال عمومی به این آثار است. ناشران نیز برای سود بیشتر کتاب‌های حوزه داستان و رمان را می‌پذیرند و از کتاب‌های نقد ادبی چندان استقبالی نمی‌‌کنند و عوامل مختلف دست به دست هم داده‌اند تا با کم بودن تعداد آثار نقد ادبی روبه‌رو باشیم.

اسامی نامزدها:
در این نشست همچنین اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف جایزه ادبی اعلام شدند.

در بخش داستان بلند و رمان کتاب‌‌های «بی نام پدر» از سید میثم موسویان نشر کتاب جمکران، «پری‌کشی» از علیرضا حسن‌زاده نشر مروارید، «پیامبر بی‌معجزه» از محمدعلی رکنی نشر صاد، «سونات لال» نوشته میترا معینی نشر نیماژ و «ماه غمگین ماه سرخ» از رضا جولایی نشر چشمه نامزدان اصلی هستند.

نامزدان بخش داستان کوتاه شامل «ح. دو چشم» از محبوبه حاجیان نژاد، نشر سوره مهر، «آماده ترور باش» از علی براتی کجوان نشر صاد، «ساعت دنگی» نوشته محمداسماعیل حاجی علیان از نشر سوره مهر و «قدیس دیوانه» از احمدرضا امیری سامانی نشر صاد هستند.

در بخش مستندنگاری نیز «ابوباران» نوشته زهرا سادات ثابتی از نشر خط مقدم، «بابا رجب» از نسرین رجب‌پور نشر ستاره‌ها، «به من دست نزن» از فائضه غفار حدادی، نشر شهید کاظمی، «داغ دلربا» از میثم امیری نشر خط مقدم، «رضا نام رضا خان» از هدایت الله بهبودی، نشر موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، «همسایه‌های خانم جان» از زینب عرفانیان نشر شهید کاظمی و «همه فن حریف» از سید مجتبی قافله باشی، سعید حسین رفیعی و منصور جلیل‌وند خسروی از الگونگار پیشرفت نامزد هستند.

نامزدان بخش نقد ادبی نیز «آلبرکامو در ایران» نوشته محمدرضا فارسیان و فاطمه قادری نشر دانشگاه فردوسی مشهد، «پایدار بی خاموش» از مهدی میرکیایی از دانشگاه علامه طباطبایی، «روایت‌شناسی و نقد روایت‌ در داستان‌های انتخابی معاصر » از الهام حدادی و فرهاد درودگریان از نشر نیلوفر هستند.

در بخش نگاهی دیگر آثار «تشریف» از علی اصغر عزتی پاک، شهرستان ادب، «حاج جلال» از لیلا نظری،  سوره مهر، «سبز- آبی» از سعید تشکری، کتاب نیستان، «سلول‌های بهاری» از بهنام باقری،نشر راه یار و «کوهستان آتش» از گلعلی بابایی، انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و نشر 27 بعثت برگزیده شده‌اند. همچنین از کتاب «هاملت در نم نم باران» نوشته زنده‌یاد اصغر عبدالهی تجلیل ویژه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها