سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
صنعت چاپ يك صنعت مهم و راهبردي است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضاي هيات مديره انجمن علمي فناوري چاپ ايران، گفت: صنعت راهبردي چاپ كشور به شدت نيازمند راه‌حل‌ها و راهكارهاي علمي، كارشناسانه و تخصصي و در عين حال كاربردي و روزآمد است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر روز گذشته (دوشنبه 27 دی) ياسر احمدوند، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با جمعی از اعضاي هيات مديره انجمن علمي فناوري چاپ ايران با تاكيد بر اين كه صنعت چاپ يكي از صنايع مهم و راهبردي كشور است، عنوان کرد: اگر بخواهيم از پتانسيل‌ها و ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل صنعت چاپ بهره‌مند شويم باید از ظرفيت‌های جامعه علمي و نخبگاني بويژه انجمن علمي فناوري چاپ ايران در راستاي ارتقای بخش‌هاي علمي و دانشي و فناورانه استفاده کنیم.
 
وی در ادامه با تقدير از فعاليت‌های تاثيرگذار انجمن علمي فناوري چاپ ايران در طول فعاليت خود، افزود: صنعت راهبردي چاپ كشور به شدت نيازمند راه‌حل‌ها و راهكارهاي علمي، كارشناسانه و تخصصي و در عين حال كاربردي و روزآمد است و امیدواریم در سال آينده صنعت چاپ توسعه قابل توجهي را تجربه کند.
 
معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين ديدار كه مديركل دفتر امور چاپ و نشر هم حضور داشت، بر احساس نياز معاونت امور فرهنگي و دفتر امور چاپ و نشر براي توليد دانش، ارائه طرح‌هاي پژوهشي در راستاي توسعه اين صنعت در همه حوزه‌ها بویژه آموزش، پژوهش، صادرات و اشتغال‌زايي تاكيد کرد و خواستار همكاري فعال و اثربخش انجمن علمي فناوري چاپ ايران با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  در اين خصوص شد.

 
وی همچنین با اسقبال از طرح انجمن و دانشگاه صنعتي اميركبير در راه‌اندازي انيستيتو تخصصي چاپ در اين دانشگاه، تاکید کرد: اين معاونت براي مشاركت سازنده در اين طرح اعلام آمادگی می‌کند.

همچنین در ادامه این دیدار، محمد بيطرفان، رئيس انجمن علمي فناوري چاپ ايران با ضمن ارائه گزارشی از روند شكل‌گيري انجمن و فعاليت‌‌های آن، گفت: انجمن در طول فعاليت خود تلاش کرده تاثيرگذاري قابل تاملی بر گفتمان ذي‌نفعان و ايجاد بسترهاي لازم در راستاي ايجاد پل ارتباطي بين دانشگاه و جامعه علمي و صنعت راهبردي چاپ داشته باشد.
 
وی ادامه داد: امروز صنعت چاپ يك صنعت دانشي و فناورانه است و مدل كسب و كارها و مديريت‌هاي سنتي ديگر توان اداره آن را نخواهند داشت و لازم است با تغييرات صورت گرفته در حوزه تكنولوژي و فضاي كسب و كار صنعت چاپ، ذي نفعان آن نيز خود را با اين تغييرات همراه و به جامعه علمي و نخبگان اعتماد كنند.
 
بيطرفان با بیان اینکه انجمن علمي فناوري چاپ ايران همواره به دنبال شناسايي چالش‌ها و موضوعات مغفول مانده در اين صنعت بوده است، توضیح داد: در این زمینه ما با برگزاري همايش‌ها و نشست‌هاي هم‌انديشي و علمي و تخصصي، توجه دولتمردان و ذي‌نفعان را به اين موضوعات جلب کرده، به‌گونه‌اي كه بسياري از موضوعات پرداخته شده در سال‌هاي گذشته، امروز تبديل به گفتمان و مطالبه و نياز عمومي در ميان فعالان و دست‌اندركاران اين صنعت شده است.
 
بنيانگذار انجمن علمي فناوري چاپ ايران با اشاره به توانمندي‌ها و پتانسيل‌ها كم‌نظير صنعت چاپ در پيشرفت و توسعه و بالندگي ساير صنايع، گفت: اين انجمن در كنار شناسايي آسيب‌ها و چالش‌هاي صنعت چاپ كشور، همواره به دنبال ارائه راهبردها و راهكارهاي اثربخش و معرفي توانمندي‌هاي آن در سطح كشور بوده و است.
 
بيطرفان افزود: يكي از خلاءها و مشكلات كليدي صنعت چاپ عدم مراجعه مديران واحدهاي چاپي و همين‌طور دولت‌مردان و ذي‌نفعان اين صنعت به دانشگاه‌هاي صنعتي و جامعه علمي كشور برای رفع نيازها و مشكلات تكنولوژيك اين صنعت «هاي»تكنولوژي است.
 
وي در پايان سخنان خود با اشاره به تلاش و پيگيري‌هاي مستمر و چندين ساله هيات مديره انجمن براي راه‌اندازي انيستيتو تخصصي چاپ در دانشگاه صنعتي اميركبير اشاره کرد و گفت: ما برای تامين نيروي انساني متخصص واحدهاي چاپي و حركت به سمت خوداتكايي و ارتقای سطح دانش روز كشور در اين حوزه، خواستار حمايت و مشاركت معاونت امور فرهنگي و دفتر امور چاپ از اين حركت سازنده، زيرساختي و به شدت مورد نياز كشور هستیم و انجمن برای هرگونه همكاري اثربخش با مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تشكل‌هاي صنعت چاپ كشور آمادگی دارد.
 
در ادامه اين ديدار سعيد پورمهديان، نايب رئيس انجمن علمی فناوری چاپ با برشمردن مزاياي راه‌اندازي انيستيتو تخصصي چاپ در دانشگاه صنعتي اميركبير، گفت: در این زمینه تعامل و حمايت همه جانبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديران واحدهاي صنعتي از اين حركت ملي و تاثيرگذار در ارتقای سطح دانش تخصصي و رفع مشكلات و نيازهاي دانشي و تكنولوژيك صنعت چاپ كشور ضروری است.
 
همچنين بهنام زنگي، عضو هيات مديره انجمن علمي فناوري چاپ ايران با اشاره به استفاده‌نکردن از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي قابل توجه كارشناسي و مشاوره‌اي انجمن علمي فناوري چاپ ايران در شناسايي و رفع موانع موجود و پيش روی اين صنعت در گذشته، خواستار ايجاد هم‌افزايي كارآمد و بهره‌گيري از مشاركت همه ذي‌نفعان در برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌گذاري‌ها در اين صنعت در راستاي تحقق منافع ملي شد.


 
امضای تفاهم‌نامه همكاري مشترك بين دفتر امور چاپ و انجمن علمي فناوري چاپ ايران
اعضاي هيات مديره انجمن علمي فناوري چاپ ايران همچنین در روز گذشته با علي‌اكبر ابراهيمي، مديركل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار داشتند و در این دیدار درباره عقد تفاهم‌نامه همكاري مشترك با اين انجمن بحث و تبادل نظر شد.

مديركل دفتر امور چاپ و نشر در این دیدار، با اشاره به خدمات و فعاليت‌هاي انجمن علمي فناوري چاپ ايران به ويژه برگزاري ٧ دوره نكوداشت روز ملي چاپ و هفته علوم و فناوري چاپ ايران بصورت ملي و كشوري، به برخي از برنامه‌ها و اقدامات در دست اقدام اين دفتر اشاره کرد و گفت: توجه به امر آموزش و پژوهش و تغيير رويكرد به سمت نگاه علمي و دانشي به صنعت چاپ در اولويت و دستور كار اين دفتر قرار گرفته است.
 
ابراهيمي افزود: در راستاي تدوين برنامه‌ها و اهداف درست در اين صنعت نيازمند اطلاعات آمار و اطلاعات جامع و كشوري هستيم كه اين مهم نيز به زودي تحقق خواهد يافت.
 
وی در پايان سخنان خود تاکید کرد: همان طور معاون امور فرهنگي تاكيد كرد، درصدد هستيم از پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي نخبگان و جامعه علمي بويژه انجمن علمي فناوري چاپ ايران در پيشبرد برنامه‌ها و اهداف وزارتخانه در حوزه صنعت چاپ بهره جویيم و از آن استقبال مي‌كنيم.
 
محمد بيطرفان، رئيس انجمن علمي فناوري چاپ ايران نیز در این دیدار با استقبال از عقد تفاهم‌نامه همكاري بين دفتر امور چاپ و نشر و اين انجمن، گفت: انجمن علمي فناوري چاپ ايران از بدو فعاليت خود بر شكل‌گيري هم‌افزايي سازنده و مستمر بين متوليان و همه ذی‌نفعان تاكيد کرده و مفتخر است كه تمام رويدادها برگزار شده توسط اين انجمن با همدلي و مشاركت به‌ويژه هم‌افزايي‌هاي صنعت چاپ كشور، پيشكسوتان، جامعه علمي و دانشگاهي، متخصصان و فعالان  همراه شده است كه در پوسترهاي نكوداشت روز ملي چاپ و هفته علوم و فناوري چاپ ايران تجلي پيدا كرده است.
 
وي ادامه داد:‌ اين حركت در بين همه تشكل‌ها و ذي‌نفعان تبديل به يك گفتمان عمومي و الگويي كه زيبنده اين صنعت راهبردي است،‌ شده و ما ديگر شاهد تك‌رويي‌ها و عدم اعتقاد به هم افزايي نباشيم.
 
بیطرفان با اشاره به سخنان معاون امورفرهنگی و به رسميت شناخته شدن جايگاه استراتژيك چاپ از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، افزود: در این زمینه خواستار توجه و پيگيري و ارائه پيشنهادات درباره درج موضوع توسعه صنعت چاپ در اسناد بالادستي به ويژه برنامه هفتم توسعه هستیم و آمادگي كامل اين انجمن در همكاري و تحقق اين مهم با همكاري دفتر امور چاپ را اعلام می‌کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها