چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
شهید قربانی، شهیدی که آرامش نویسنده کتاب خاطراتش را گرفت

مراسم بزرگداشت شهید قربانی از شهدای حادثه هواپیمایی اوکراین و رونمایی از کتاب «تور تورنتو» با حضور خانواده این شهید در یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یزد، مراسم بزرگداشت شهید امیرحسین قربانی و 175 شهید حادثه هواپیمای اوکراین با حضور والدین این شهید و مسئولان استان در محل سالن شهید منتظرقائم استانداری یزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت؛ مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در این مراسم، گفت: شهید قربانی شهید مومنی بود که برای خدمت به مردم سفر کرد و امروز ما را شیفته خود کرده، زیرا شهادت او برای ما بسیار سنگین بود و امیدواریم راه او بیش از پیش شناخته شود.

شایق؛ استاد و مفسر قرآن کریم نیز بیان کرد: در انقلاب ما از همه عرصه‌ها شهید داشته‌ایم و هیچ قشری نبوده که الگویی از شهید و شهادت نداشته باشد، ولی افرادی که به خارج از کشور عزیمت می‌کنند، دارای ویژگی‌های خاص هستند که این شهید به‌عنوان فردی است که به خارج کشور رفته و با تقدیم جان خود در این قشر به‌عنوان فردی مومن، راه خود را ماندگار کرد و با پاکدستی و ایمان، خود را محکم نگه داشت. 

وی ادامه داد: مجاهد شهید اجرش به اندازه جوانی نیست که خود را در مقابل گناه‌ها محکم نگه داشته که نشان از جایگاه جوان مومن انقلابی در جامعه امروزی است.

این مفسر قرآن کریم، گفت: شهید با خون خود و فداکاری گره‌های کور را از سر راه امت برمی‌دارد و این شهیدان جان خود را فدا کردند که مملکت را نگه‌داری کنند.

محمدعلی جعفری؛ نویسنده کتاب « تور تورنتو» نیز در این مراسم اظهار کرد: پیش از قبول کردن نگارش این کتاب، در حال تألیف چند کتاب بودم که استاد شایق درخصوص این شهید به من مطالبی را ارائه کردند و پیشنهاد نگارش خاطرات این شهید را به من دادند که آمادگی این کار را نداشتم و سعی کردم ایشان را متقاعد کنم تا این کار را انجام ندهم اما استاد تأکید کردند که این کتاب رزق و روزی تو شده است.

وی افزود: صحبتی با خانواده شهید داشتم که در جلسه اول حس کردم که باید این کار را انجام دهم و در این فضا که در خصوص شهدا قلم می‌زنم شاید تجربه جدیدی برایم باشد.

جعفری گفت: من برای شهید محمدخانی و شهید حججی سفرهای مختلفی به سوریه و شهرهای مختلف داشتم و کمتر کتابی درخصوص شهدا است که نخوانده باشم و همه فضاها را تجربه کرده بودم، ولی جنس این شهید و خانواده اش، جنسی کاملا متفاوت از قصه‌های بود که تجربه کردم.

این نویسنده یزدی ادامه داد: در این کار، فضایی را مشاهده کردم که متفاوت بود به نحوی که نتوانستم به کارهای دیگرم بپردازم و حتی مصاحبه‌های ما همچون مصاحبه‌های مرسوم نبود و آنقد فضای پدر و مادر شهید خاص بود که من نمی‌توانستم مدل معمولی مصاحبه بگیرم و با ترفندهای مختلفی این مصاحبه‌ها را گرفتم تا تصویرگر شخصیت این شهید باشد.

وی گفت: در فضای حرفه‌ای بیان می‌کنند که نویسنده نباید شیفته داستان خود شود، اما من در این فضا پس از دیدار با خانواده شهید دیگر در خانه خودم هم آرامش نداشتم و شب تا صبح را به فکر وی بودم. این‌ها باعث شد که من اصلا آرام و قرار نداشته باشم و قرار نبود که در سالگرد شهید این کار تمام شود، ولی آنقدر درگیر آن شدم که در چند ماه تمام کردم.

جعفری افزود: نمی‌دانم در شأن شهید این اتفاق را رقم زدم یا نه اما امیدواریم که این کار را با فضای زندگی این شهید ترسیم کرده باشم.

وی با اشاره به اهمیت معرفی کتاب و ارائه آن به مخاطبان جوان و نوجوان در جامعه تصریح کرد: شهدای زیادی داریم و داشتیم اما شهید قربانی الگوی شهید امروزی و خاص است که برگ برنده برای ما است که هیچ نحوی نمی‌توانیم این محصول را به‌دست مخاطب برسانیم، جز این‌که مسئولان به آن اهتمام بورزند و از این طریق می‌توانیم زندگی مومنانه وی را به جامعه معرفی کنیم.

استاندار یزد نیز در این مراسم در سخنانی گفت: تجلیل از مقام جوان مومن انقلابی الگو در گام دوم انقلاب اسلامی و مقام بصیرت خانواده‌ای است که آه را از سوء استفاده‌کنندگان این واقعه گرفت و مراسم تجلیل از کوشش و انقلابی‌گری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط