چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
جنگ برای نوشتن از جنگ/ هنوز پیامدهای جنگ بر زندگی ما ادامه دارد

سالن باستانی پاریزی کتابخانه ملی کرمان میزبان جشن امضای مجموعه داستان "سیلی" تازه­‌ترین اثر "حامد حسینی پناه کرمانی" بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ در این مراسم که با حضورجمعی ازهنرمندان و علاقه‌مندان هنر و ادبیات برگزار شد "مهدی محبی کرمانی" و "محمد رضا ذوالعلی" درباره‌ مجموعه داستان سیلی صحبت کردند.

پژوهشگران باید درباره مکتب داستان کرمان بنویسند
در ابتدای این نشست مهدی محبی کرمانی با اشاره به رشد ادبیات داستانی در استان کرمان طی سال­‌های گذشته گفت: به جایی رسیده‌­ایم که پژوهشگران باید درباره مکتب داستان کرمان بنویسند و آن را مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه رقابت‌­های ناسالم در حوزه­ هنر و به ویژه ادبیات را مانع جدی رشد دانست و گفت: تا زمانی که سعی کنیم مانع رشد دیگران شویم، خودمان نیز رشد نخواهیم کرد و کوچک باقی خواهیم ماند.

محبی کرمانی در ادامه 9 داستان جمع شده در مجموعه داستان سیلی را واجد ویژگی‌­های ژانر دفاع مقدس دانست و گفت: البته ورود به این حوزه و نوشتن ازواقعیت‌­های جنگ بسیار دشوار و گاه غیرممکن است.

وی نگاه یک جانبه به مقوله­ جنگ هشت ساله را آفت مهم ادبیات جنگ در ادبیات ایران دانست و افزود: ادبیات روسیه و بسیاری از کشورهای غربی که جنگ­‌های زیادی به ویژه دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشته­‌اند، با پرداختن دقیق و هوشمندانه به جنبه­‌های مختلف جنگ و بررسی ابعاد انسانی این حوادث رشد چشمگیری داشته‌اند.

مهدی محبی کرمانی در ادامه، پرداختن به دو مقوله­ خون و عشق در کنار یکدیگر را دشوار دانست و افزود: البته حسینی پناه کرمانی در مجموعه داستان سیلی به خوبی از پس کنار هم قرار دادن و پرداختن به هر دو موضوع برآمده که حاصل آن داستان­‌های خوبی شده است که وجه غالب آن­‌ها نگاه انسانی به پیامدهای جنگ است.

وی با اشاره به داستان "سقف" در این مجموعه داستان گفت: مثلا نیاز یک فرد معلول یا جانباز به تشک مواج در این داستان به خوبی تصویر شده و نویسنده توانسته دنیای فردی که جهان وی فقط سقف پیش رو و گچ­بری­‌های سقف است را به خوبی تصویر کند.

مهدی محبی کرمانی در بخش پایانی صحبت­‌هایش درباره­ مجموعه کتاب­‌های «دال داستان کرمان» اثر دیگر حامد حسینی پناه کرمانی نیز صحبت کرد و گفت: کار پژوهشی بزرگی توسط این نویسنده در حال انجام است که تاکنون جلد اول آن منتشر شده است و منتظر جلد دوم و سوم آن نیز هستیم.

در این مجموعه تکنیک در خدمت داستان قرار گرفته است
در ادامه­ نوبت به محمدرضا ذوالعلی رسید تا درباره­ی مجموعه داستان "سیلی" صحبت کند. ذوالعلی در ابتدا گفت: شاید سال­‌ها از جنگ گذشته‌باشد ولی هنوز جنگ در کشور ما و بسیاری از مردم ما به پایان نرسیده و ادامه دارد.

وی افزود: بخشی از زندگی ما در زمان جنگ گذشت و هنوز پیامدها و تاثیرات جنگ بر زندگی ما ادامه دارد.

ذوالعلی نیز پرداختن به موضوع جنگ هشت ساله در ایران را به دلایل متعددی بسیار دشوار دانست که مجموعه داستان سیلی توانسته به شکلی متفاوت به این موضوع بپردازد.

وی عنوان کرد: تکنیک در بسیاری از داستان­‌های این مجموعه به شکل خوبی در خدمت داستان به کار گرفته شده است، به عنوان مثال در داستان "نیاز" ما شاهد تکنیک گفتن و در عین حال نگفتن از یک موضوع هستیم، که یک تکنیک مدرن و سینمایی است. مثلاً نویسنده برای اینکه بیقراری زن شخصیت این داستان را تصویر کند، می­‌نویسد باد از شیشۀ باز تاکسی، تو می­زد و چادر را در کنار صورتم بیقرار می­‌کرد. یا در جای دیگر به جای اینکه به دست اشاره کند تاکید را بر روی ساعت مچی می­‌گذارد که تکنیکی موفق در خدمت داستان است.

محمدرضا ذوالعلی در ادامه با اشاره به اینکه نمی­‌توان توقع داشت در یک مجموعه داستان تمامی داستان‌ها، درخشان و در سطح بالا باشند گفت: در یک مجموعه داستان با 9 داستان اگر دو داستان سطح بالا باشند کفایت می­‌کند که این مجموعه داستان بیشتر از دو داستان درخشان و تکنیکی را در خود جای داده است.

وی نحوه­ چیده شدن  و کنار هم قرار گرفتن 9 داستان این مجموعه را هوشمندانه توصیف کرد و گفت: هارمونی این چینش به جذابیت کتاب­‌ها و داستان­‌ها افزوده و قرار دادن داستان «سعید» در پایان این کتاب به خوبی مؤید این معناست که جنگ در کشور ما تمام نشده و همگی ما تحت تاثیر جنگ و رخدادهای آن بوده و هستیم.

ذوالعلی نیز در پایان صحبت­‌هایش با اشاره به کتاب "دال داستان کرمان"، این کار را اثری ارزشمند و ماندگار در ادبیات استان کرمان و ایران دانست.

مجبور به حذف یکی از داستان‌های مجموعه شدم
سپس نوبت به حامد حسینی پناه کرمانی رسید. وی در سخنانی کوتاه به روند شکل­‌گیری این مجموعه داستان و مشکلات فراوان نوشتن از موضوع جنگ و دفاع مقدس پرداخت و گفت: همانطور که در صفحه‌ اول کتاب نوشته­‌ام چگونه می­‌شود کشوری درگیر جنگ شده باشد و زندگی آدم­‌های آن کشور دستخوش تغییر نشود؟!

او با اشاره به چالش­‌های فراوانی که در این مجموعه داستان با آن­ها مواجه بود گفت: این فشارها کار را به جایی رساند که مجبور به حذف یکی از داستان­‌های این مجموعه شدم و در واقع این مجموعه باید با ده داستان منتشر می­‌شد.

نویسنده­ مجموعه داستان سیلی در ادامه افزود: دو رخداد مهم طی چهل، چهل و پنج سال گذشته برای کشور و مردم ما اتفاق افتاده است؛ انقلاب و جنگ، که می­‌توان به جنبه­‌های مختلف این دو رویداد که تا نسل­‌ها زندگی همه­ ما را تحت تاثیر خود قرار داده‌است پرداخت.

امضای پوستر و کتاب پایان­‌بخش این مراسم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها