سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
آیین پایانی سومین کنگره شعر «خاتم سلیمانی» در شیراز برگزار شد

آیین پایانی سومین کنگره شعر «خاتم سلیمانی» با حضور شعرا و رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، غلامعلی حداد عادل عصر امروز سه‌شنبه 14 دی‌ماه جاری در اختتامیه کنگره بین‌المللی خاتم سلیمانی با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و گرامیداشت سالگرد شهید سلیمانی گفت: این کنگره به شعر اختصاص دارد در شهر حافظ و سعدی هم سزاوار همین است که شیراز پرچمدار شعر و ادب باشد.

وی گفت: باید قدری درباره شخصیت و شهادت و آثار پس از شهادت این شهید درنگی کنیم و ببینیم چه شده که اینطور شخصیت سلیمانی وارد عرصه هنر شود.

حدادعادل گفت: وقتی نثر از بیان یک واقعه ناتوان باشد، انسان به سراغ شعر می‌رود وقتی شعر ناتوان باشد موسیقی به کمک می‌آید؛ نثر، سخن شاعرانه و نغمه‌های موسیقی به سه ساحت از انسان تعلق دارد.
حداد عادل با بیان اینکه حوادث بزرگ و شخصیت‌های بزرگ در ساحت عقل و منطق تنها نمی‌گنجند و فراتر از این ساحت هستند، گفت: واقعه کربلا را در نظر بگیرید، حماسه حسینی از نظر عقلایی و منطقی قابل دفاع است که سیدالشهدا برای مقابله با ظلم اینگونه رفتار می‌کند، اما اگر حماسه حسینی را فقط در بیانات منطقی خلاصه کنید بزرگتر از این قالب تنگ است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: هرجا صحبت از عاشورا و کربلا شده، شعر هم کنارش آمده و همه ما می‌دانیم در مجلس عزاداری این الحان و اشعار و موسیقی است که به کمک انسان می‌آید؛ در تراژدی‌ها و حوادث حماسی تاریخی ملی ما نیز همینطور است فردوسی عظمت‌ها را با زبان شعر بیان کرده است و داستان سلیمانی از جمله این حوادث است.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی هم در زمان زندگی بلند بود و بعد از شهادت بلندتر شد، افزود: آمریکائیان عادت کرده بودند که هر چه اراده کنند در منطقه اجرا شود، تصمیم گرفته بودند خاورمیانه جدید ایجاد کنند، حزب‌الله لبنان و انقلاب اسلامی و ملت ایران را ریشه‌کن کنند، داعش را به نام مذهب ساختند و به جان مردم منطقه انداختند؛ مذهب دروغین را مقابل حرکت واقعی برخاسته از دین قرار دادند بعد از آن به بهانه داعش ائتلافی از ۵۳ کشور تشکیل دادند و به منطقه آمدند در واقع برای مقابله با داعش نیامده بودند برای شکستن جبهه مقاومت آمده بودند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه سلیمانی آن قهرمانی بود که نقشه آمریکایی‌ها را باطل کرد و آن ابرقدرت در مقابل این سردار ایرانی به زانو در آمده بود، تصریح کرد: آمریکائیان فکر کردند با از بین بردن سلیمانی مقاومت تضعیف می‌شود بنابراین وی را به شهادت رساندند و بلافاصله اعلام کردند که شهادت سلیمانی کار خودشان بوده است.

حدادعادل با بیان اینکه سلیمانی جسمش از میان رفت، اما در دل‌ها طلوع کرد، در دل میلیون‌ها و صد‌ها میلیون نفر یک سلیمانی جدیدی متولد شد گفت: تمثیل‌های خوبی برای شهادت سلیمانی توسط شاعران در این ۲ سال ارائه شد، بعد از شهادت سلیمانی نهضت‌های مردمی و جبهه مقاومت قوت و انگیزه بیشتری پیدا کرده است و امروز آمریکا توان ماندن در عراق ندارد.

به گفته او، آمریکا باید با همان خفت و خواری که از افغانستان رفتند از عراق هم خارج شوند این‌ها همه از عظمت این شخصیت شهید سلیمانی است. ریشه و اساس کار سلیمانی به فرموده رهبری صدق و وفا بود، بر سر عهدی که با خدا بسته بود با صداقت وفاداری کرد و خدا هم این مقام را به وی داد که یک ایران در تشییع جنازه وی شرکت کرد و خدا محبت این شخصیت را به دل همه انداخت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با بیان اینکه آثار شهادت این شخصیت در انتخابات، امنیت و مسائل دینی دیده شده است، افزود: باید این بزرگی‌ها را با زبان هنر بیان کرد، چون هنر می‌تواند بزرگی را ماندگار کند؛ شما شاعران با این کنگره تجدید عهد با ارزش‌های شهید سلیمانی می‌کنید.

حداد عادل با بیان اینکه آنچه دشمنان فکر می‌کردند هیچ وقت رخ نداد مقاومت تضعیف نشد بلکه بالندگی و حرکت تازه پیدا کرد، گفت: مزر تازه به جغرافیای دینی ایران اضافه شده است سلیمانی به سلسله آزادگان پیوسته و آغاز یک تاریخ آینده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در آئین پایانی سومین کنگره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی، گفت: برخی مواقع با یک شعر می‌توان یک مطلب مهم رساند و کار شما شاعران این است که شهید سلیمانی را به همه بشناسانید چراکه بهترین کسی که می‌تواند این کار را کند شاعران هستند.

کاظم موسوی با بیان اینکه کار شما شاعران بسیار با ارزش است، گفت: معاون فرهنگی دادگستری استان فارس برای این هدف تلاش می‌کند و تاکنون نمونه این حرکت رخ نداده است.
رئیس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی باید برای مردم شناسانده شود، گفت: دبیرخانه دائمی این کنگره در دادگستری تشکیل می‌شود چراکه استان فارس نیاز به کار و تلاش بیشتر دارد.

موسوی با بیان اینکه دشمن می‌خواهد مسیر فرهنگ سومین حرم اهل بیت را تغییر دهد، گفت: برای این تغییر فرهنگ در ایام فاطمیه جشن‌های مختلف برگزار می‌کنند و شما شاعران باید مقابل کار‌های ضدفرهنگی بایستید، چون ما می‌توانیم با جرائم مقابله کنیم، اما جواب شما در حیطه فرهنگی است.

او گفت: حمایت و تقویت از کار‌های فرهنگی در برنامه دادگستری استان فارس اولویت است. توقع از شما این است که کار فرهنگی به همین کنگره ختم نشود، چون استان‌فارسی‌ها باید روی فرهنگ اثر بگذارند، عده‌ای حساب شده برای تخریب فرهنگ کار می‌کنند ما از شما حمایت می‌کنیم تا جواب این تخریب فرهنگی را بدهید.

سرود ۱۴۰۰ سردار سلیمانی با شعری از شاعر توانمند میلاد عرفان‌پور و صدای ماندگار حاج صادق آهنگران در این مراسم رونمایی شد. همچنین اهدای هدایا و رونمایی از سومین کتاب کنگره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی نیز از دیگر بخش‌های این کنگره بود و با توجه به ارسال ۸۵ اثر از دیگر کشور‌ها به این کنگره بخش ویژه‌ای هم از فیلم‌های شاعران فارسی زبان از اقصی نقاط کشور و جهان نمایش داده شد.

یادآور می‌شود: برگزیدگان سومین کنگره شعر خاتم سلیمانی در نشستی خبری با حضور دبیر اجرایی و دبیر علمی این رویداد معرفی شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها