سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
نخستین سوگواره شعر فاطمی «یاس‌کبود» برگزار شد

نخستین سوگواره شعر فاطمی «یاس‌کبود» با شعرخوانی شاعران مطرح کشورمان در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین سوگواره شعر فاطمی «یاس‌کبود» شامگاه دوشنبه (13 دی‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی و جمعی از شاعران شناخته‌ شده شعر آینی از جمله میلاد عرفان‌پور، قاسم صرافیان، یوسف رحیمی، فاطمه افشاریان و فرشته سادات حسینی در تالار ابن‌سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد. اجرای این برنامه بر عهده سیدجواد شرافت بود.


در ابتدای این برنامه میلاد عرفان‌پور شعری درباره حضرت فاطمه زهرا (س) را برای افراد حاضر در جلسه خواند و در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر‌هاشم حسینی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا (س) گفت: علامه مجلسی در جلد 43 کتاب «بحارالانوار» نقلی را از نایب خاص امام زمان (عج) درباره حضرت زهرا (س) بیان می‌کند. در این نقل از حسین‌بن روح سوالی می‌کنند و آن سوال این است که در تاریخ درباره فرزندان حضرت رسول (ص) نقل‌وقول‌های متفاوتی آمده است (مثلا در «الدر المنثور سیوطی» شش فرزند ذکر شده یا برخی بزرگان تعداد فرزندان را چهار پسر و چهار دختر گفته‌اند. از ابراهیم طیب و طاهر تا قاسم، رقیه، زینب، ام‌کلثوم و فاطمه) و متحیرم که در بین فرزندان رسول‌الله، چرا حضرت فاطمه (س) در عمر کوتاهش به چنین جایگاه و منزلتی می‌رسد که رسول اکرم (ص) می‌گوید: «اگر همه خوبی‌ها، زیبایی‌ها و نیکی‌های عالم جمع شود و یک شخص بشود، آن شخص حتما فاطمه است بلکه فاطمه از این هم بالا‌تر است.» 
 

وی ادامه داد:‌ حضرت زهرا (س)‌ به این دلیل از این جایگاه هم بالاتر است که منشا خیر همه عالم است، کوثر است، خیر کثیر است. اگر روزی حضرت زهرا (س) آن طور ایستادگی نمی‌کرد و آن کار بزرگ را در جوانی خود انجام نمی‌داد، برای ما مشخص نمی‌شد که امروز هیچ شیطان و مستکبری به اندازه حقوق‌بشر کوتاه نمی‌‌‌آید و قطعا اگر این جریان فاطمی خدایی نکرده آسیب ببیند جریان «اَنا رَبُّکُمُ الاَعلَی» سر تعظیم جلوی حقوق‌بشر فرود نمی‌آورد. حقوق‌بشری که ساخته دست خودشان است. این به برکت جریان فاطمی است که قدری دشمن کوتاه می‌آید، اگر این جریان آسیب ببیند دوباره صدای «اَنا رَبُّکُمُ الاَعلَی» شیطان در مجاز حقیقت جلوه می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم گفت:‌ واقعا چه می‌شود که یک فرد در حیاتش آنقدر عظمت پیدا می‌کند که فرمودند «عابد‌تر از او نبود جز مولا» در جریان فردی نیز زاهد‌تر از او نبود با اینکه صاحب فدک بود. فدکی که گفت آن شخص یهودی از اول به نیت بخشش گذاشته شد، برای وسیع آخر‌الزمان. این ویژگی فاطمیون است؛ اگر مالی هم در اختیار دارند، امانت‌دار بزرگی هستند برای مردم.

وی ادامه داد: از سلمان نقل می‌شود که بر چادر چنین کسی که صاحب مال و اموال است 12 وصله دیدم. در حیات خانوادگی او به جایی می‌رسد که نقش فرزندی است و در ادامه می‌شود ام‌ابیها که فرمود ام‌المومنون است ام تمام شیعیان.


بعد از صحبت‌های حجت‌الاسلام میرهاشم حسینی، یوسف رحیمی ضمن عرض تسلیت بابت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی شعری در وصف این شهید بزرگوار و حضرت فاطمه (س) خواند و در ادامه نوبت به قاسم صرافان رسید تا شعری را درباره حضرت فاطمه (س) و شهید سلیمانی بخواند.


در ادامه این مراسم، فاطمه افشاریان شاعر و مجری برنامه‌های فرهنگی ضمن عرض تسلیت بابت ایام سوگواری حضرت زهرا (س) و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی شعری در وصف حضرت فاطمه (س) خواند و اشاره داشت که این شعر از زبان امام حسن مجتبی (ع) است. در پایان مراسم شعرخوانی فرشته سادات حسینی پشت تریبون رفت و یک شعر کلاسیک و یک شعر محاوره خواند. 

در پایان این مراسم، جواد باقری، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در وصف فضائل و جایگاه حضرت زهرا (س) نوحه‌سرایی کرد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها