دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
ویژه‌برنامه روایت مادری با محوریت کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است»

نشست نقد و بررسی کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است: روایت داستانی مادر شهیدان داوود، رسول، و علیرضا خالقی‌پور» در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور نویسنده کتاب در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است: روایت داستانی مادر شهیدان داوود، رسول و علیرضا خالقی‌پور» در راستای پاسداشت مقام شامخ مادران معظم شهدا با حضور زینب عرفانیان، نویسنده کتاب؛ مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل؛‌ هادی آشتیانی، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی؛ رحیم نریمانی، مسئول اسناد و انتشارات بنیاد شهید؛ علی محمد مودب، مدیرعامل موسسه شهرستان ادب؛ خانواده شهدا، جمعی از شاعران برجسته و چهره‌های فرهنگی 12 دی‌ماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
زینب عرفانیان، نویسنده اثر پیرامون مضمون کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است»، گفت: کتاب، حال زنی است که سه فرزند خود را در راه اسلام به انقلاب و دفاع مقدس تقدیم می‌کند، صبر و ایستادگی این زن حکایت از ایمان و اندیشه‌های بلند او دارد. فروغ منهی مادر شهیدان داوود، رسول و علیرضا خالقی‌پور است. مادر جوانی که بخش عمده‌ای از روزگارش به سختی و با دشواری‌های فراوان چرخیده، اما صبر و استقامت سبب شده تا به شیر زنی بزرگ تبدیل شود.
 
وی به شیوه نگارش کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است» اشاره و بیان کرد: این اثر به شیوه داستانی نگاشته شده، اما تمام رخدادها و وقایع واقعی هستند. فراز و فرودهایی که در کتاب وجود دارد، سبب جذابیت بیشتر داستان شده است. شخصیت‌پردازی و توجه به اصول داستان‌نویسی در کنار وقایع حقیقی، کتابی جذاب را به مخاطب ارائه کرده است.
 
این نویسنده به علل نگارش کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است» پرداخت و افزود: هنگامی که کتاب «مربع‌های قرمز» را تمام کردم از سوی یکی از دوستان پیشنهاد شد پای سخنان مادری دلسوز و صبور بنشینم و حرف‌های او را بشنوم. پس از شنیدن صحبت‌هایش تصمیم گرفتم کتاب این بانوی صبور را بنویسم. نوشتن کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است» دو سال طول کشید و من از آبان 97 تا آبان 99 به تألیف و تدوین این کتاب پرداختم.
 
عرفانیان در مورد عنوان این کتاب گفت: اواسط کار بود که به دنبال یک نام خوب برای کتاب می‌گشتم تا بتواند معنا و مفهوم عمیق موضوع کتاب را به مخاطب منتقل کند. ضمن این‌که می‌خواستم نام کتاب اشاره‌ای به خانه‌ای که این بچه‌ها بزرگ شده بودند، هم داشته باشد و به همین منظور به نام «درگاه این خانه بوسیدنی است» رسیدم. حاجیه خانم فروغ منهی مادر شهدای خالقی‌پور نیز معتقد بود وقتی به مزار این بچه‌ها می‌‌رود، انگار وارد خانه آنان شده و بچه‌ها به استقبالش می‌آیند. در فصل آخر کتاب از عنوان کتاب به نوعی رمزگشایی می‌شود و مخاطب متوجه می‌شود منظور از این نامگذاری، همان خانه ابدی بچه‌ها بوده است.
 


سردار سلیمانی مردم را دوست داشت و مردم هم او را دوست دارند
مادر شهیدان خالقی‌پور که در کتاب به مامان فروغ معروف است، در ارتباط تلفنی، طی سخنانی با اشاره به سردار سلیمانی، اظهار کرد: دو هفته قبل  سر مزار شهید سلیمانی در کرمان بودم و با وجودی که هنوز دو هفته‌ای به سالگرد شهادت ایشان مانده بود جمعیت زیادی سر مزار ایشان حضور داشتند. هنوز زمان تشییع پیکر ایشان را فراموش نکردیم که چه جمعیتی آمده بودند. علت این همه علاقه مردم به سردار سلیمانی فقط این است که ایشان مردم را دوست داشتند؛ بنابراین مردم هم او را دوست دارند و خداوند به او عزت بخشید. من وقتی بزرگانی مثل سردار سلیمانی را می‌بینم که برای اسلام و کشور این قدر جان‌فشانی کردند احساس می‌کنم به‌عنوان یک مادر شهید، واقعا هیچ کاری انجام ندادم.
 
وی ادامه داد: من به‌طور کلی فقط 23 سال با بچه‌هایم زندگی کردم و الان 47 سال است که فقط با خاطرات آنان زندگی می‌کنم. لذا معتقدم باید نسل‌های آینده بدانند که چه جوانانی برای دفاع از اسلام و انقلاب جنگیدند و این وظیفه رسانه‌ها و نویسندگان است که این رشادت‌ها را به دیگران انتقال دهند. بنابراین به همان شکلی که شهدا راه امام حسین را رفتند ما هم باید راه زینب (س) را برویم.
 
مادر شهیدان طارمی نیز در ادامه گفت: من همیشه دعاگوی رهبر هستم و از ملت ایران بابت احترامی که به سردار سلیمانی به ویژه به هنگام تشیع پیکر ایشان داشتند، تشکر می‌کنم و امیدواریم که با حضور مقام معظم رهبری بتوانیم پرچم انقلاب اسلامی را به دست امام زمان (عج) برسانیم.
 
«مامان فروغ» زنی استوار و قوی
نصیبا مرادی، دبیر محفل ادبی آهوانه کتابخانه شهدای نیروی زمینی هم در این مراسم با بیان این‌که یکی از بهترین اتفاقات زندگی اش آشنایی با مامان فروغ بود، گفت: من از ایشان اجازه گرفتم تا ایشان را مامان فروغ خطاب کنم چون حس مادرانه بسیار قوی را به انسان منتقل می‌کنند. زمانی که شما وارد منزل ایشان می‌شوید اصلا نشانه‌ای از یک مادر غمگین نمی‌بینید بلکه با زنی استوار، واقعی و دوست‌داشتنی مواجه می‌شوید که سعی می‌کند حتی در بیان خاطرات تلخ، چاشنی طنز را هم فراموش نکند تا مبادا مخاطب آزرده‌خاطر شود. ضمن این‌که خود ایشان می‌گوید من دلم نمی‌خواهد کسی با بغض از منزل من خارج شود، بلکه دوست دارم هر وقت به یاد من می‌افتند، لبخند روی لبانشان نشسته باشد.
 
پرهیز از اسطوره‌سازی در مورد شهدا
وی ادامه داد: یکی از شاخصه‌های خوب مامان فروغ، اظهار نظر در مورد واقعیت‌های زندگی فرزندانش است. او معتقد است نباید از بچه‌های شهدا اسطوره بسازند، چراکه این تصور پیش خواهد آمد که شهید شدن غیرقابل دسترسی است.
 
وی با اشاره به کتاب «درگاه این خانه بوسیدنی است» یادآور شد: تاکنون دو بار این کتاب را مطالعه کردم. بسیار روان و شیرین نوشته شده و مخاطب با مطالعه این کتاب واقعا احساس می‌کند با مامان فروغ زندگی می‌کند. در تک تک صفحات این کتاب، ما شاهد یک زن قوی و باروحیه هستیم و این از حسن‌های این کتاب است.
 


تلاش نویسندگان ما در روایت زندگی عاشقانه و مادرانه شهدا ستودنی است
مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این مراسم، هنرمندان انقلاب اسلامی را سربازان سید شهیدان مدافع حرم و رهرو سید مرتضی آوینی خطاب کرد و گفت: هنرمندان ما به‌مثابه سربازان رسانه‌ای هستند که در جبهه فرهنگ، هنر و رسانه می‌جنگند و به تعبیر مقام معظم رهبری «جنگ امروز دنیا یک جنگ رسانه‌ای است».  به راستی امروز، هنرمندان ما در این جنگ رسانه‌ها به خوبی نقش‌آفرینی کردند و تلاش نویسندگان ما در روایت زندگی عاشقانه و مادرانه شهدا ستودنی است.
 
وی ادامه داد: در تقریظی که مقام معظم رهبری بر کتاب «تنها گریه کن» داشتند، ثابت کردند که نباید همیشه از چهره‌های شناخته شده انتظار خلق آثار ماندگار را داشت، بلکه یک نویسنده گمنام هم می‌تواند خوش بدرخشد و این امر نشان داد که نسل جوان امروز ما می‌تواند با توسل جستن به ساحت هنر و رسانه، فاصله بین نسلی را از بین ببرد.
 


خانواده‌های شهدا گنجینه‌های زنده سبک زندگی و تربیت اسلامی هستند
رحیم نریمانی، مسئول اسناد و انتشارات بنیاد شهید نیز ضمن تشکر از اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در برگزاری این نشست، اظهار داشت: ما به‌عنوان خادمین شهدا در خدمت مردم و شما هنرمندان هستیم که همواره شهدا و خانواده‌های آن‌ها را با قلم‌های شیوای خود معرفی می‌کنید.
 
وی ادامه داد: اکنون 88 هزار مادر شهید و 43 هزار پدر شهید در قید حیات داریم که همه آن‌ها بهترین منبع برای خاطرات شهدا و سبک زندگی و تربیت اسلامی محسوب می‌شوند و لازم است که از این گنجینه‌ها در قالب کتاب برای انتقال به نسل‌های آینده استفاده شود.
 
مسئول اسناد و انتشارات بنیاد شهید با بیان این‌که تاکنون 45 هزار خاطرات خانواده شهدا را با همکاری صدا و سیمای استان‌ها، ثبت و ضبط کردیم، گفت: در حوزه انتشارات از سال 67 تاکنون 2 هزار عنوان کتاب در زمینه شهدا به چاپ رساندیم و با نهاد کتابخانه‌ها نیز تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردیم و در سراسر کشور نیز آماده چاپ کتاب در زمینه شهدا هستیم؛ چراکه این نوع فعالیت‌ها همچون یک کار ارزشمند محسوب می‌شود.
 
وی در پایان نیز گفت: باید درباره تقویت نسل جدید نویسندگان، چاره‌اندیشی  شود و ما در بنیاد شهید این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
 
در ادامه نشست سارا گودرزی، نوجوان فعال محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی نیز طی نامه‌ای که به مامان فروغ نوشته بود از تلاش‌های وی و فرزندانش برای اسلام و کشور قدردانی کرد و نامه خود را برای حاضرین قرائت کرد.
 


«کار خلاقانه» نتیجه دیدار درست هنرمند با موضوع است
علی محمد مودب، مدیرعامل موسسه شهرستان ادب نیز در بخش دیگری از این برنامه، گفت: معتقدم رازهای یک شعر خوب «شناخت» است و این استمرار یک فکر است که آدمی را متفکر می‌کند وگرنه آدم‌های عادی هم ممکن است در طول روز از بارقه‌های فکر خوب برخوردار باشند. آفرینش ادبی، نیازمند روش‌های تحقیق جدی است و به نظر می‌رسد در حوزه کارهای خلاقانه تاکنون کتابی در مورد روش‌های تحقیق نوشته نشده است و باید در این زمینه آثاری منتشر شود. معتقدم که شاعران روش‌های تحقیق مختص به خودشان را دارند که از حسن‌های آنان شمرده می‌شود.
 
وی تاکید کرد: دلیل اینکه در مورد امام حسین (ع) اشعار فاخر تری داریم این است که اطلاعات ما در مورد آن حضرت بیشتر است و ما گنجینه‌های قوی تری در این زمینه  در اختیار داریم. لذا کار خلاقانه، نتیجه دیدار درست هنرمند با موضوع است و ما باید به دیدار اهل بیت(ع) برویم و این دیدار به شیوه حضور در متن تاریخ و روایت میسر خواهد شد.
 


باید تاریخ یک مساله را خوب درک کنیم تا روایت درستی از آن داشته باشیم
شهره پیرانی، همسر شهید رضایی‌نژاد از شهدای هسته‌ای نیز با اشاره به علاقه خود به حوزه شعر و شاعری، گفت: من نه شاعرم و نه نویسنده، اما شعر را دوست دارم و از دوران دبیرستان، علاقه من به شعر آشکار شد و با وجودی که رشته علوم سیاسی را در دانشگاه انتخاب کردم همچنان علاقه مند به شعر بودم و حتی علوم سیاسی هم مرا به سمت ادبیات سیاسی کشاند.
 
وی با بیان این‌که باید تاریخ یک مساله را به خوبی درک کنیم تا بتوانیم روایت تازه و درستی از آن داشته باشیم، یادآور شد: شاید نشنیدن بسیاری از روایت‌ها و زندگی نکردن با خیلی از خانواده‌های شهدا، باعث شده شاهد روایت‌های دلنشین و نزدیک به جامعه نبوده و شاهد روایت‌های تکراری و مشابه باشیم.
 
همسر شهید رضایی نژاد افزود: این روزها خیلی به دنبال اشعار جدیدی در مورد شهید سلیمانی بودم اما کمتر یافتم و این مسأله هم به نشنیدن روایت‌ها بر می‌گردد. به‌نظر می‌رسد بیشتر اشعار از زاویه دید مشخص نسبت به ایشان سروده می‌شود که همین عامل این اشعار را از تازگی دور کرده است.
 
در پایان این برنامه برخی از شاعران در مراسم به شعر خوانی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها