پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
وب‌نشست «نقشه‌های مفهومی در واژه‌گزینی» برگزار شد

در ادامه وب‌نشست‌های حوزه واژه گزینی، وب‌نشست «نقشه‌های مفهومی در واژه‌گزینی» با سخنرانی فرزانه سخایی، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین «نشست تخصصی اصطلاح‌شناسی» مرکز نشر دانشگاهی با سخنرانی فرزانه سخایی، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با موضوع «نقشه‌های مفهومی در واژه‌گزینی» 8 دیماه 1400 برگزار شد.

 سخایی گفت: واژه‌‎‎گزینی و اصطلاح‌‎‎شناسی و مدیریت اصطلاحات، پیش‌‎‎شرط ارتباطات تخصصی و فنی و انتقال دانش است.

وی افزود: اصطلاح‎‎‌شناسیِ حرفه‌ای و کارآمد جنبه‎‎‌های مثبت بسیاری به‎‎‌همراه دارد، چراکه خطاهای کمتری را موجب می‌‎‎شود؛ علاوه بر این در برقراری ارتباط‎‎، تسهیل ارتباطات، بهبود کیفیت در تألیف متون‎‎، ایجاد تأثیرات مثبت بر ترجمه و بهبود جریان کار دبیزش (مستندسازی) موثر است.

عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: اصطلاح‌‎‎شناس باید از مهارت‎‎‌ها و دانش‌های خاصی برخوردار باشد. به‌‎‎نظر می‎‎‌رسد آشنایی با ترسیم نقشه‎‎های مفهومی نیز مهارتی است که به اصطلاح‎‎‌شناس در تهیه شبکه مفهومی که نقش کلیدی در کار واژه‎‎‌گزینی دارد یاری می‎‎‌رساند. در حقیقت نقشه مفهومی ابزاری نگاشتاری برای سازماندهی و بازنمود دانش است که روابط معنادار میان مفاهیم را با استفاده از گره‎‎‌ها و خطوط پیونددهنده‎‎(پیوندی) که برچسب‌‎‎گذاری می‎‎‌شوند نشان می‎‎‌دهد. نوعی بازنمایی دانش برای توسعه طرح‎‎های ذهنی یا نقشه‎‎‌های ذهنی است که به‎‎عنوان مرجعی برای اقدامات و تفکرات آینده عمل می‌‎‎کند. نقشه مفهومی در مراحل مختلف آموزش، از طراحی و تهیه محتوای برنامه درسی گرفته تا مرحله اجرا و ارزشیابی قابل استفاده است.

وی افزود: بنابراین تهیه نقشه‎‎ مفهومی در کنار دیگر فعالیت‌‎‎های واژه‌‎‎گزینی می‌‎‎تواند،
 شیوه ارايه واژه‎‎‌های مصوب را علاوه بر نمایش الفبایی به‎‎‌صورت نگاشتاری و شبکه مفهومی برای متخصصان هر حوزه امکان‎‎‌پذیر سازد؛ همچنین به‎‎‌دلیل دیداری‎‎‌سازی مفاهیم، متخصصان هر حوزه راحت‎‎‌تر می‌توانند معادل‎‎‌های انتخابی فرهنگستان را بپذیرند یا راحت‎‎‌تر آن‌ها را مورد نقد قرار دهند و کاستی‌‎‎‎‎های آن‌ها را سریع‎‎‌تر شناسایی کنند

عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی اداهم داد: تهیه نقشه‎‎ مفهومی در کنار دیگر فعالیت‌‎‎های واژه‌‎‎گزینی می‌‎‎تواند مقدمه‎‎‌ای برای تهیه شبکه‎‎‌های معنایی، هستی‌‎‎شناسی‎‎‌ها و در آموزش اصطلاحات تخصصی هر حوزه بسیار کارآمد باشد.

سخایی گفت: آنچه استفاده از نقشه‎‎‌های مفهومی را محدود می‌‎‎سازد، یکی زمان‎‎بر بودن و دیگری دشواری ارزیابی نقشه‎‎‌های مفهومی مختلف است. چراکه حتی یک متخصص نیز نمی‎‎‌تواند به‎‎‌طور قطعی بگوید که یک نقشه مفهومی درست، چگونه است.

نشست‌های اصطلاح‌شناسی و واژه‌گزینی چهارشنبه هر هفته با همکاری مرکز نشر دانشگاهی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، و انجمن زبانشناسی ایران برگزار می‌شود. اطلاعات بیشتر درباره این نشست‌ها در سایت مرکز نشر دانشگاهی(www.iup.ac.ir)  موجود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها