پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
«کلاهی که پس معرکه ماند» بر پایه قهرمان‌سازی و شکستن قهرمان خلق شد

محمد کشاورز، نویسنده «کلاهی که پس معرکه ماند»، نام این کتاب را انگیزه‌ای برای شکستن قهرمان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، چهارشنبه شب کتابفروشی «شیرازه» در میان انبوهی از مخاطبان ادبیات داستانی آیین رونمایی کتاب مجموعه داستان «کلاهی که پس معرکه ماند» را با حضور نویسنده اثر و ابوتراب خسروی، نویسنده و منتقد ادبی برگزار کرد.
 
در این مراسم که نخستین رویداد پس از انتشار این کتاب در روز شنبه 5 دی‌ماه به شمار می‌رفت، ابوتراب خسروی پیرامون گزیده‌کاری محمد کشاورز، گفت: حضور نویسنده در ادبیات و شدت تاثیر او در ساحت ادبیات به حجم آثار نیست.
 
نویسنده کتاب‌های «اسفار کاتبان» و «رود راوی» با بیان اینکه شخصیتی ادبی مانند بهرام صادقی نیز دارای آثار کمی در ساحت ادبیات داستانی است، افزود: نویسنده ملکوت و سنگر و قمقمه‌های خالی به آثار کم‌شمارش تاثیرگذاری بسیاری داشته است.
 
وی با اشاره به آثار کشاورز، عنوان کرد: ارزش و کیفیت کارهای محمد کشاورز سنجیده و تاثیرگذار است.
 
خسروی پیرامون نقش جغرافیا در آثار کشاورز، گفت: من اعتقاد به جنوبی‌نویسی کشاورز ندارم زیرا نویسنده‌ای مانند او بازتاب‌دهنده شرایط است. مکان و جغرافیا در داستان‌های کشاورز تابع موضوعیت داستان است.

او با بیان اینکه یک مکان وجوه مختلف دارد، افزود: وقتی از شیراز سخن به میان می‌آید، ممکن است مخاطب یک درک از آن و نویسنده هم درکی متفاوت داشته باشد. شیرازِ محمد کشاورز بر اساس احساس و تصور اوست.

در ادامه محمد کشاورز نیز با ابراز خرسندی از اینکه پس از گذشت دو سال در جمع مخاطبان کتاب قرار گرفته است، گفت: خوشحالم که پس از مدتها فرصتی فراهم شده که رو در رو با اهالی داستان و ادبیات باشم. این نشست‌ها و برنامه‌های ادبی موجب می‌شود ما نویسندگان روحیه بگیریم و بنویسیم.
 
نویسنده مجموعه داستان کوتاه «کلاهی که پس معرکه ماند» در پاسخ به این پرسش مجری که در نام‌ کتاب‌هایش را چگونه انتخاب می‌کند؟، بیان کرد: من نام داستان را هویت آن می‌دانم و این‌گونه نیست که مانند بعضی دیگر از نویسندگان ابتدا داستان را بنویسم سپس به فکر نام آن بیفتم.
 
کشاورز با بیان اینکه بدون نام گذاشتن نمی‌تواند داستان بنویسد، گفت: نام نزد من محوری است که داستان حول و دور آن شکل می‌گیرد.
 
نویسنده مجموعه داستان‌های بلبل حلبی و روباه شنی، پیرامون نقش آیرونی و طنز در آثارش، تصریح کرد: در کتاب «کلاهی که پس معرکه ماند» همه داستان‌ها به نوعی دارای رگه‌های طنز است. موقعیت و فضا در داستان ایجاد طنز می‌کند.
 
کشاورز در عین حال با بیان اینکه نویسنده برای این داستان می‌نویسند که توضیح ندهد، افزود: در این داستان و اغلب داستان‌ها فقدان، بحران ایجاد می‌کند.
 
برنده جایزه ادبی گردون برای کتاب پایکوبی با بیان اینکه کلیت داستان‌های مجموعه «کلاهی که پس معرکه ماند» بر اساس فضای رئال و واقعی است، عنوان کرد: البته در این مجموعه داستان کوتاه فراواقعیت وجود دارد و یک فضای سومی ایجاد شده است.
 
او در مورد عنصر طنز در آثارش، بیان کرد: من هیچ‌گاه مانند یک ژورنالیست که دارای ستون طنز در روزنامه است ننوشته‌ام. موقعیت نویسنده طنز را ایجاد می‌کند.

کشاورز با یادآوری اینکه نام کتاب «کلاهی که پس معرکه ماند» بر پایه قهرمان‌سازی و سپس شکستن قهرمان است، به خوانش داستان کوتاه فوق پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها