سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
نیازمند یک جریان ملی برای ثبت و تولید محتوا از خاطرات و زندگینامه شهدا هستیم

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: بازماندگان جنگ و انقلاب و نیز موسسات انتشاراتی برای روایت گسترده خاطرات شهدا و زندگینامه آن‌ها به یک جریان مردمی برای تولید اثر و محتوا نیاز دارند. می‌توانیم یک جریان ملی را برای ثبت و ضبط و تولید محتوا آماده و در بسترهای مختلف آن‌ها را عرضه کنیم.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- زهرا حقانی: همزمان با سالروز شهادت شهید حاج سید حمید تقوی‌فر، عصر دوشنبه 6 دی‌ماه، کتاب خاطرات همسر آن شهید، با عنوان «سرزمین بی‌فصل» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی؛ جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی؛ رئیس هیأت امناء و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خزائی؛ عضو هیأت امنای مرکز اسناد و رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، یاسر احمدوند؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر سرتیپ نبی سهرابی؛ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مهدی رمضانی؛ سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پروین مرادی؛ همسر شهید تقوی‌فر، ابوالقاسم ساعدی؛ همرزم عراقی شهید تقوی‌فر، سمیه عظیمی ستوده کاشانی؛ نویسنده کتاب و جمعی از همرزمان شهید تقوی‌فر در تالار رودکی رونمایی شد.
 
امیدوارم این کتاب در جامعه تبلیغ و خوانده شود
در ابتدای این برنامه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی شیرازی با ادای احترام به شهدای مدافع حرم، درباره کتاب «سرزمین بی‌فصل» گفت: کتابی که امروز رونمایی می‌شود، ذره‌ای از عظمت سردار بزرگ اسلام، شهید حاج حمید تقوی‌فر است. اگر بخواهیم خاطرات این شهید عزیز را در دوران جنگ هشت‌ساله و پس از آن در دورانی که این شهید گرانقدر در عراق بود، در عراق جنگید و آنجا شهید شد مرور کنیم، باید ساعت‌ها درباره آن رشادت‌ها سخن بگوییم.
 
وی ادامه داد: اگر سردار سلیمانی در سوریه و عراق درخشید و اگر داعش در عراق و سوریه شکست خورد به پاس حضور عزیزانی مثل شهید تقوی‌فر بود. حاج قاسم در نامه‌ای خطاب به شهدای لشکر ثارالله، آن‌ها را به اسم خطاب می‌کند و در پایان می‌گوید: اگر قاسم، قاسم شد به خاطر شما بود. به حق، اگر قاسم، قاسم شد به خاطر شهید تقوی‌فر و شهید همدانی بود. این‌ها در کنار سردار سلیمانی، برای جبهه مقاومت قدرتی ایجاد کردند تا جمهوری اسلامی ایران در منطقه مثل خورشید بدرخشد.
 
نماینده سابق ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، افزود: روز سیزدهم دی‌ماه 98  سردار سلیمانی شهید شد و در همان روز حکم فرماندهی سردار قاآنی ابلاغ شد. من به ایشان گفتم تا امروز نیروی قدس یک فرمانده داشت، اما از امروز دو فرمانده دارد؛ چرا که روح شهید سلیمانی، یاری‌گر نیروی قدس است. شهید تقوی‌فر هم امروز به ظاهر در جمع ما نیست، اما در باطن بدون حیات شهدا نه نیروی قدس می‌ماند، نه جبهه مقاومت و نه جمهوری اسلامی.
 


حجت‌الاسلام والمسلمین شیرازی با بیان این‌که «سرزمین بی فصل» شکل داستانی داشته و جذاب و روان است، تصریح کرد: من کتاب را کامل خواندم و به خانواده هم دادم تا بخوانند. آنقدر کتاب جذاب بود که سهمی از آن را حتی نیمه‌شب خواندم. امیدوارم این کتاب در جامعه تبلیغ و خوانده شود.
 
وی گفت: از توصیه هایی که رهبری بر آن تأکید دارند این است که مطالعه کتاب مثل خوردن و خوابیدن، باید وارد زندگی مردم شود، خصوصا کتاب‌هایی که داستانی است و جاذبه دارد و انسان را به خدا وصل می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند، وقتی کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس را می‌خوانم، من را متحول می‌کند.
 
ارزش ویژه کتاب در ترسیم فضای واقعی و صمیمی زندگی است
یاسر احمدوند؛ معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از این مراسم، درباره کتاب «سرزمین بی‌فصل» بیان کرد: این کتاب را خواندم. نثر جذاب و شیرین و پیش‌برنده‌ای دارد و پر از توصیفات خوب و صمیمی و تأثیرگذار از یک زندگی نمونه است. شاید ارزش ویژه کتاب در ترسیم فضای واقعی و صمیمی زندگی است. در تصور برخی، شاید جهاد خیلی نسبتی با یک زندگی عاشقانه و صمیمی نداشته باشد؛ اما خواندن خاطرات شهدا و خانواده‌شان نشان می‌دهد که مردان جهاد، مردان زندگی هم بوده‌اند و شاید لذت شیرینی زندگی را بیشتر هم چشیده باشند، چراکه نگاهشان به زندگی عمیق‌تر بوده و شاید دلبستگی دنیایی هم داشته‌اند، اما عشق به ماوراء باعث می‌شد از این تعلقات جدا شوند.
 
وی افزود: این قبیل کتاب‌ها را باید در خانواده‌ها، مدارس و مساجد جمع‌خوانی کرد. ضعف ما، عدم ترویج این قبیل کتاب‌ها و محتوای خوب و ارزشمند آن‌هاست. پیشنهاد می‌کنم کتاب صوتی این اثر ارزشمند هم تولید و منتشر شود.
 
احمدوند تصریح کرد: فکر می‌کنم بازماندگان جنگ و انقلاب و نیز موسسات انتشاراتی برای روایت گسترده خاطرات شهدا و زندگینامه آن‌ها به یک جریان مردمی برای تولید اثر و محتوا نیاز دارند. می‌توانیم یک جریان ملی را برای ثبت و ضبط و تولید محتوا آماده و در بسترهای مختلف آن‌ها را عرضه کنیم. در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده همکاری است.
 


حاج حمید در اجرای دستورات فرماندهان دقت بسیاری داشت
ابوالقاسم ساعدی؛ همرزم عراقی شهید تقوی‌فر به‌عنوان سخنران بعدی این نشست، گفت: هنگامی که رزمندگان در مواجهه با دشمن، شجاعت بی‌نظیری از خود نشان می‌دهند، راه روشنی را ترسیم می‌کنند که آن را از امام علی(ع) آموخته‌اند. باعث افتخار من است که در کنار آن مجاهدان بودم.

وی تصریح کرد: شهید حاج حمید تقوی‌فر در اجرای دستورات فرماندهان دقت بسیاری داشت. ما کارها و اعمال ایشان را از نزدیک دیدیم. او نقش بزرگی در برنامه‌ریزی و راهبری و پشتیبانی و مدیریت عملیات جهادی داشت. عملیات بزرگی که در عراق انجام شد و خواب را از رژیم صدام گرفت.
 
ساعدی ادامه داد: شهید تقوی بعد از سقوط صدام نیز از بارزترین شخصیت‌های جهادگر بود که شوکت و جبروت آمریکای اشغالگر را در هم شکست و ضربات سهمگینی را به آن‌ها وارد کرد، به نحوی که آمریکایی‌ها برای کسانی که از حاج حمید اطلاعاتی داشته باشند، جوایزی معین کردند. آخرین جهاد شهید تقوی در مواجهه با تروریست‌های داعش بود که مناطق وسیعی از عراق را اشغال کرده بودند و نزدیک بود به عتبات مقدس برسند، اما ایشان رزمندگان را سر و سامان داد و بعد از فتوای مبارک مرجع گرانقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی تشکیلات جهادگر را بنا نهاد و اسم آن را «سرایا الخراسانی» گذاشت و زندگی خود را وقف دفاع از عتبات مقدس کرد. در نهایت جان خود را در همین راه از دست داد و به جمع شهیدان پیوست.
 
این مجاهد عراقی اظهار کرد: رابطه ما با ایران رابطه موقت یا براساس منافع نیست، بلکه رابطه روح با بدن است که براساس مرزها یا قومیت ها مشخص نمی‌شود، بلکه ولایت اهل‌بیت (ع) ما را گرد هم آورده است. لذا علیرغم تمام توطئه‌های دشمنان، جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب، با همه امکانات به شیعیان جهان کمک کرده و امروز به برکت وجود ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای  و سپاه پاسداران، جبهه مقاومت توانسته به پیروزی‌های ارزشمندی در یمن و سوریه و لبنان و افغانستان و فلسطین دست یابد و در مقابل عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر بایستد.
 


داستان رشادت‌های حاج حمید و قهرمانی‌هایش را برای نسل امروز بازگو کنیم
در بخش دیگری از این برنامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی؛ رئیس هیأت امناء و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، گفت: هر وقت یاد شهید و شهادت می‌شود، ‌قطعه‌ای از بهشت به تصویر درمی‌آید؛ زمینیان آسمانی می‌شوند و دنیائیان آخرتی.
وی ادامه داد: صحبت از شهید تقوی‌فر بود و این مراسم به نام ایشان رقم خورده است. آنچه در این کتاب می‌خوانیم، فوق‌العاده دلنشین است. وقتی مطالعه این کتاب را شروع کردم، نتوانستم آن را کنار بگذارم و تا پایان، یکسره خواندم. کتاب با نهایت هنرمندی، هم روایت و هم نوشته شده است. اما هنرمند برجسته و قهرمان این میدان، شهید تقوی‌فر و همسر مکرمه‌شان هستند.
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین پورمحمدی با اشاره به مجاهدت‌های شهید تقوی‌فر در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی، بیان کرد: شهید تقوی‌فر قبل از پیروزی انقلاب از جوانان فعال در صحنه بوده و حضور پرنشاطی در مبارزه با رژیم پهلوی داشت. پس از پیروزی انقلاب، نقش اثرگذاری در تثبیت نظام اسلامی داشت و سریع هم به سپاه پیوست.
 
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی افزود: در اوایل پیروزی انقلاب، خوزستان شرایط سختی داشت و بزرگوارانی مثل شهید تقوی‌فر، در همه صحنه‌ها به‌ویژه مقابله با ضدانقلاب و منافقین، حضور فعالی داشتند که در این کتاب، بخشی از این خاطرات بازگو می‌شود. تاریخ جنگ چه در جنوب و چه در غرب، بخش دیگری از این خاطرات است. شهید تقوی‌فر در آن دوران، حدود 6 ماه نتوانست با همسر و فرزندانش ارتباط بگیرد و لحظات سختی بر خانواده گذشت. من در کمتر رزمنده و فرماندهی و سرداری این استمرار حضور در جبهه را شاهد بودم. البته دوستان و بزرگوارانی بودند ولی تعدادشان معدود است.
 


وی با اشاره به مجاهدت‌های شهید تقوی‌فر بعد از جنگ تحمیلی، گفت: برادر عزیز ما شهید تقوی‌فر به‌عنوان فرمانده قرارگاه فجر که در جنوب قرار داشت، فعالیت مستمری داشت. در این دوره معمولا همه نیروها در پادگان‌ها حضور داشتند و مشغول فعالیت‌های ستادی و تشکیلاتی و مانوری بودند؛ ولی شهید تقوی‌فر در میدان حضور داشت.
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین پورمحمدی ادامه داد: جایگاه حاج حمید در انتفاضه شعبانیه و قیام مردم عراق، جایگاه برجسته‌ای بود. پس از سقوط صدام و حمله امریکا به عراق نیز باز حضور و مجاهدت حاج حمید را در عراق می‌بینیم. همانطور که برادرمان آقای ساعدی اشاره کردند نقش حاج حمید در عراق فوق‌العاده است. هم علیه منافقین و هم علیه داعش جنگید. در عملیات اشرف علیه پادگان اشرف که در اختیار منافقین بود، باز نقش حاج حمید خیلی برجسته است.
 
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما باید داستان رشادت‌های حاج حمید و قهرمانی‌هایش را برای نسل امروز بازگو کنیم. این کتاب برای این که «حاج حمید» را در یک جلوه ملموسِ دست‌یافتنیِ زمینی تصویر می‌کند، ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. من به همسر بزرگوار شهید و سرکار خانم عظیمی به خاطر خلق این روایت بسیار جذاب و دلنشین تبریک می‌گویم. به نظرم، زندگی حاج حمید ارزش تولید سریال و فیلم دارد. جا دارد برای او کاری فراتر از کارهای معمول انجام شود.
 


پروین مرادی از هر طرف صحبت می‌کرد به حاج حمید می‌رسید
سمیه عظیمی ستوده کاشانی؛ نویسنده کتاب «سرزمین بی‌فصل» نیز در بخش دیگری از این آئین در سخنانی کوتاه، گفت: طبیعتا تمام ویژگی‌های شهید حاج حمید تقوی‌فر را نمی‌توان در این کتاب دید. کسی که فرمانده اطلاعات عملیات است، به‌طور طبیعی حضورش در زندگی خانوادگی کم بوده، اما وقتی بوده خیلی بوده و حضورش پررنگ بوده است.
 
وی با اشاره به همسر شهید تقوی‌فر که کتاب «سرزمین بی فصل» حاصل خاطرات ایشان است، ادامه داد: وقتی با پروین مرادی مواجه شدم، فهمیدم صبر و «بهشت زیر پای مادر» یعنی چه؟ فهمیدم که چقدر بار او در این سال‌ها سنگین بوده و به شایستگی از پس آن برآمده. کسی که همه زندگی‌اش حاج حمید است. پروین مرادی از هر طرف صحبت می‌کرد به حاج حمید می‌رسید. اما من نویسنده از هر طرفی که می‌رفتم به پروین مرادی می‌رسیدم و احساس می‌کنم کتاب «سرزمین بی‌فصل» ادای دین حاج حمید تقوی‌فر به پروین مرادی است.
 


نمی‌توان 35 سال زندگی را در یک کتاب جمع کرد
آخرین سخنران این برنامه، همسر شهید تقوی‌فر بود. پروین مرادی بیان کرد: قطعا نمی‌توان 35 سال زندگی را در یک کتاب جمع کرد، برای همین نمونه‌هایی از آن را در این کتاب آوردیم. از این‌رو هر قراری که در این کتاب آمده، نماینده چند قرار و هر سفری که روایت شد، نماینده چند سفر بود. امیدوارم مردم این کتاب را بخوانند و یاد شهدا را زنده نگاه دارند.
 
وی افزود: جا دارد از مرکز اسناد انقلاب اسلامی که زحمت انتشار این کتاب را کشید، تشکر کنم. متأسفانه کتاب‌های دیگری که قبلا منتشر شده بود، ایرادات و غلط‌های بسیاری دارد، اما نویسنده کتاب «سرزمین بی فصل» همت کرد و این کتاب را لحظه به لحظه با نظرات من پیش برد که از ایشان تشکر می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها