دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
هتریک «اِوَز» در کسب عنوان «شهر خلاق کتاب و کتاب‌خوانی ایران»

شهر اِوَز در استان فارس که پیش از این دو بار به جمع فینالیست‌های طرح پایتخت کتاب ایران راه یافته بود، امسال و در هفتمین دوره این طرح نیز دستش از عنوان پایتختی کتاب کوتاه ماند و برای سومین بار به عنوان شهر خلاق کتاب ایران انتخاب شد؛ اتفاقی که رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز به آن انتقاد دارد و می‌گوید شهرهای کوچکی مانند اِوَز نباید با کلانشهرها با بودجه و امکانات فراوان، مقایسه و داوری شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، این سومین بار است که فروغ هاشمی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اِوَز بر استیج آیین پایانی جشنواره پایتخت کتاب ایران حاضر می‌شود و جایزه شهر خلاق کتاب و کتاب‌خوانی را به نمایندگی از مردم این شهر دریافت می‌کند اما انگار خیلی از این اتفاق راضی نیست!

شهر اوز در جنوب استان فارس که جمعیتش به 25 هزار نفر هم نمی‌رسد، در حوزه فرهنگ و ترویج کتاب‌خوانی فعالیت‌های جدی متعددی را در چند سال اخیر به سرانجام رسانده تا آنجا که این شهر کوچک چند دوره پای ثابت فینال‌ها برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران بوده است؛ گرچها هر بار قافیه را به شهرهای بزرگ می‌بازد و در دوره ششم هم نتوانست حریف شیراز شود.


فاطمه ‌هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر که عملاً هماهنگ‌کننده طرح‌ها و پروژه‌های کتاب‌خوانی در این شهر است، ترویج کتاب‌خوانی را رسالتی بزرگ در عرصه فرهنگ توصیف می‌کند که مردم و مسئولان شهر در مسیر تحقق آن گام‌های بلند و موثری برداشتند.

او در مستندی که برای فینال هفتمین جشنواره پایتخت کتاب ایران تهیه شده است، از داوران خواسته بود نیم‌نگاهی به شهرهای کوچک برای کسب این عنوان داسته باشند، اما انگار سخنان او نتوانست داوران این رویداد را متقاعد کند و باز هم شهر بزرگی همچون سنندج هفتمین پایتخت کتاب ایران پس از شیراز شد.

هاشمی در مراسم پایانی هفتمین جشنواره پایتخت کتاب ایران نیز در سخنانی برنامه‌های این شهر را تشریح و البته بار دیگر تلویحاً از عدم انتخاب شهرهای کوچک به عنوان پایتخت کتاب ایران انتقاد کرد.

او گفت: مردم شهر هیچ‌گاه شعار ندادند تا در این منطقه کم‌برخوردار به عهد خود در عرصه فرهنگ پایبند باشند. 

وی تصریح کرد: شهری همچون اوز نباید در چنین جشنواره‌ای با شهرهای بزرگ با امکانات وسیع مقایسه شود بلکه باید بر اساس جمعیت، داشته‌ها و توانایی‌ها نسبت به شرایط قضاوت شوند.

اتفاقات فرهنگی که در اوز استان فارس صورت گرفته، به واقع منحصر به فرد است و شاید همین موضوع توقع اهالی این شهر برای کسب این عنوان را بالا برده است. در طی همین چند سال مرکز کتابخانه تخصصی مادر و کودک در اوز راه اندازی شد و کافه کتاب بادگیر با معماری زیبا و ویژه به سرانجام رسید. باشگاه کتاب‌خوانی جهاندیدگان در این شهر خلاق کتاب‌خوانی راه‌اندازی شد و بسیاری از اماکن گردشگری و سنتی به کتابفروشی مجهز شدند.


اگرچه در این دوران سخت کرونایی و شرایط اقتصادی که افراد با آن درگیر بودند خیلی از طرح‌ها و برنامه‌ها در این شهر قابل اجرا نبود ولی اوز بر آن عهدی که بسته بود، پایبند ماند و توانست بیش از گذشته در ترغیب مردم به مطالعه بیشتر با اجرای برنامه‌های مجازی خلاق تلاش کند. مثلاً با دعوت از اندیشمندان، فرهیختگان، اساتید، نویسندگان بین‌المللی و ملی و ایرانیان سراسر دنیا در برنامه‌ها و پویش‌های مختلف به‌صورت گفت‌وگو و مصاحبه و سخنرانی با پخش زنده در فضای مجازی استقبال برای کتاب و کتاب‌خوانی را دوچندان کرد.

در این دوره طرح‌های ابتکاری زیادی به گنجینه فرهنگ ترویج کتاب‌خوانی اضافه شد که به‌عنوان مثال کتاب دربند، کافه کتاب سیار شازده جنوب، جشنواره مجازی قصه‌های بومی محلی، شاعران بهار، مسئولین کتاب‌خوان، حمایت مالی از نویسندگان برای چاپ کتاب و حمایت از نشریاتی مانند چامه و... اوزی‌های با کتاب کشور امارات، حلقه‌های مطالعه و کتاب‌خوانی بانوان اوزی مقیم امارات، کتاب-کودک-عشایر، هنرمندان، ورزشکاران سفیران دانایی، مسابقه ٣٠ گلچین از نهج‌البلاغه، مسابقه دل نوشته مدال جنایت (دل نوشته‌ای برای شهدای هواپیمایی ایرباس) و نذر بزرگ دانایی، طرح هفتگی موزه مانایی، کتاب دانایی، راه‌اندازی موزه اسناد و مدارک و تجار و بازرگانان اوزی، درخواست برای موزه کتاب، چله کتاب و ... که می‌توان آن‌ها را در قالب طرح‌های بین‌المللی و ملی نیز عملی کرد.

دبیرخانه دائمی جشنواره پایتخت کتاب سه سال است که در این شهر راه‌اندازی شده و هماهنگی دستگاه‌ها و به‌ویژه خیرین و مردم را که نقش مهمی در امور اجتماعی و فرهنگی اوز را بر عهده‌دارند، پیش می‌برد.


یکی از ویژگی‌های جالب شهر اوز در ترویج کتاب‌خوانی علاوه بر ده‌ها برنامه نرم‌افزاری که در این شهر توسط کتابخانه عمومی و کتابداران آن انجام می‌شود، نقش خیرینی همچون شیخ عبدالقادر فقیهی، منصور فقیهی نژاد، محمد خواجه یوسف نامی، فوزیه خضری، شهروز بهروزی، مومن مولوی و… در عرصه توسعه کتاب‌خوانی است.

برای سومین بار پس از سال‌های 1395، 1398، عنوان شهر خلاق کتاب و کتاب‌خوانی ایران را در سال 1400 به خود اختصاص داد تا بیش از هر شهر دیگری توانسته باشد این افتخار را از آن خود کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها