یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی فارس بر پایه مکتب شیراز برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برگزاری نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان فارس با محوریت مکتب شیراز خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حمیدرضا قانعی، ظهر یکشنبه 28 آذرماه در نشستی خبری که در کافه کتاب تالار حافظ برگزار شد، به تشریح برنامه‌های این رویداد فرهنگی پرداخت و از رویکردهای جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در دوره جدید مدیریتی نام برد.
 
به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس، یکی از نکاتی که در دولت سیزدهم مطرح است و روی آن تاکید می‌شود، ساختار فرهنگی کشور با رویکرد انقلابی است. در احکامی که برای مدیران کل صادر می شود، درخواست وزیر برای ایجاد تحول در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ حرکت‌های دفعی قاعدتا جوابگو نیست، افزود: یکی از ماموریت‌های ما در این دوره ایجاد تحول در ساختارهای فرهنگی است. بدین منظور تدوین سند زیست‌بوم فرهنگی استان در اولویت قرار دارد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام اینکه از اوایل دی‌ماه امسال کارگروه‌های مورد نیاز تدوین زیست‌بوم فرهنگی فارس تشکیل می‌شود، عنوان کرد: این کارگروه‌ها با توجه به ظرفیت هنرمندان و کارشناسان تشکیل می‌شود.
 
وی با بیان اینکه ارتقای جایگاه هنرمندان یکی از رسالت‌های این سند است، ادامه داد: یکی دیگر از اهداف ما  در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بازگرداندن نقش حکمرانی فرهنگ در شورای فرهنگ عمومی است.
 
قانعی با تاکید بر اینکه یکی از شوراهای بالادستی در شهرستان‌ها شورای فرهنگ عمومی محسوب می‌شود، گفت: شورای فرهنگ عمومی در قامت یک پارلمان در شهرستان‌ها در مسیر اصلاح حوزه فرهنگی است.
 
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس در ادامه با اشاره به اینکه تلاش در جهت تحقق برش نقشه استانی سند فرهنگی در فارس از اهداف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است، افزود: جمع زیادی از متخصصان و اندیشه‌ورزان استان در این باره نظر دادند و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
 
به گفته قانعی، گسترش اقدامات فرهنگی اثربخش در مناطق محروم از رویکردهای جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است و مصمم برای برنامه‌ریزی در این مسیر هستیم.
 
وی با یادآوری اینکه شورای فرهنگ عمومی بعنوان پارلمان فرهنگی هر شهری شناخته می‎شود، تصریح کرد: این شورا کمیسیون‌های اقماری مختلفی دارد که بنا داریم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
 
وی گریزی هم به برنامه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر رونق اقتصادی فرهنگ زد و گفت: با توجه به وضعیت سینماها، کتاب، نشر، کاغذ، سرانه مطالعه، اوضاع ادبیات و شعر به دنبال تقویت اقتصاد این حوزه‌ها هستیم. بدین منظور جشنواره کالا و محصولات فرهنگی استان فارس آغازی بر اتفاقات خوب در تولیدات فرهنگی خواهد بود.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهار کرد: با توجه به اینکه نمایه‌ها و نشانه‌های فرهنگی را برای خانواده‌ها باید به کالای فرهنگی تبدیل کرد، گفت: در این مسیر اتفاقی خوب رقم خورده که با همکاری کارشناسان با توجه به مکتب شیراز سعی کنیم این آرایه‌ها و نمادها به کالای فرهنگی تبدیل شوند.
 
هم‌چنین در این نشست خبری معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز با اشاره به برگزاری جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان فارس عنوان کرد: اولین جشنواره کالا و محصولات فرهنگی با نگاهی متفاوت از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار قرار گرفت.
 
مهدی امیدبخش با اشاره به اینکه حمایت از کسب و کارهای نوین در رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ویژه در دوران پساکرونا قرار گرفته است، افزود: این جشنواره در راستای حمایت از تولیدات فرهنگی به طور هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه این جشنواره با همکاری یک موسسه خصوصی برگزار می‌شود، به معرفی بخش‌های جشنواره فوق پرداخت و گفت: در بخش نوشت‌افزار جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان فارس رویکرد ما به حمایت از ایده‌های خلاقانه در مسیر معرفی نمادهای مکتب شیراز است.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تاکید بر اینکه در تولید نوشت‌افزار چون برگرفته از فرهنگ وارداتی بوده است، کار درخوری انجام نشده و اغلب اقدامات صورت‌گرفته با شکست روبه‌رو شده است، گفت: با توجه به رویکردهای جذاب در اقلیم فارس می‌توان به واسطه این جشنواره، تولیدات را مورد توجه قرار داد و  بر هویت شیراز تاکید کرد.
 
به گفته امیدبخش، در معرفی هنرهای شیراز و فرهنگ فارس با توجه به اینکه دارای تنوع فرهنگی هستیم، می‌توان در طراحی و تولید نوشت‌افزار بومی الگوسازی کرد.
 
وی در ادامه به بخش دوم که آزاد است، اشاره کرد و گفت: در این بخش که کالای فرهنگی را در بر می‌‎گیرد، مکتب شیراز مورد توجه قرار دارد.
 
امیدبخش اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره طبق برنامه زمان‌بندی از امروز آغاز به کار خواهد کرد و تا انتهای دی‌ماه مهلت ارسال آثار است و همزمان با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی مراسم پایانی برگزار می‌شود. 
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه  جشنواره فوق با همکاری مجمع خیرین نخبه‌پرور، بنیاد نخبگان و کانون پرورش فکری کودکان و آموزش و پرورش استان برگزار می‌شود، افزود: این رویداد را فرصت و بهانه‌ای برای گردآوری آثار بخش دانش‌آموزی قرار دادیم.
 
به گفته وی، جوایز اهدایی برای هر بخش تعیین شده که نفر اول ۴ میلیون تومان، نفر دوم ۲ میلیون تومان و نفر سوم ۱.۵ میلیون دریافت می‌کنند.
 
امیدبخش در پایان به برگزاری دومین جایزه کتاب سال استان فارس اشاره کرد و گفت: از آنجاکه داوری آثار رسیده به دبیرخانه جایزه کتاب سال فارس را با هماهنگی موسسه خانه کتاب ایران دنبال می‌کنیم، تا آخر آذرماه داوری به سرانجام خواهد رسید و تا اواسط دی‌ماه آیین پایانی جایزه با حضور اهالی فرهنگ و ادب استان برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست خبری که با توضیحات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس پیرامون وضعیت برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهرهای آبی همراه بود، حمیدرضا قانعی از برپایی کنسرت‌ها در شهرهای بی‌خطر با ظرفیت 70 درصد خبر داد.

یادآور می‌شود: در این برنامه از پوستر نخستین جشنواره کالاها و محصولات فرهنگی استان فارس رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها