شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
شکل‌گیری «قبیله کتابخوان‌ها» در استان فارس

در طرح «قبیله‌ کتاب‌خوان‌ها»، گروه‌هایی تشکیل می‌شود و هر کس بر طبق سلیقه‌ شخصی خود کتابی را انتخاب می‌کند و پس از مطالعه‌ کتاب، نتایج این مطالعه شامل خلاصه‌ای از کتاب، برداشت‌های شخصی و آزاد از مطالعه‌ صورت‌گرفته را در فضای مجازی برای سایر اعضای قبیله منتشر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس و محمدجعفر دوستدار، معاون اجتماعی سپاه فجر فارس با هدف بررسی راه‌های تعامل و همکاری بیشتر در راستای ترویج و گسترش همگانی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دیدار کردند.
 
در این نشست مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ضمن تشکر از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سپاه فجر و به ویژه طرح قبیله کتابخوان‌ها، عنوان کرد: سپاه فجر فارس همواره در حوزه فرهنگ همراه بوده است.
 
روح‌الله منوچهری، با اشاره به طرح قبیله کتابخوان‌ها اظهار امیدواری کرد که این طرح با همکاری و مشارکت دو مجموعه توسعه و تکامل بیشتری یابد.
 
وی ادامه داد: این طرح دارای ایده بسیار خوبی است زیرا کار ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در بین مردم انجام می‌دهد و در واقع مشارکت خود مردم است که باعث اجرای خوب این برنامه شده و به طور مستقیم در ترویج فرهنگ مطالعه نقشی بی‌بدیل دارد.
 
منوچهری بیان کرد: این قبایل کتابخوانی باید گسترش پیدا کنند و کل استان را پوشش دهند. در استان فارس با وجود 250 کتابخانه نهادی و کتابداران خلاق و کوشا این امکان وجود دارد که با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی این طرح گسترش یابد و در هر کتابخانه یک قبیله کتابخوان تشکیل شود. طرح قبیله کتابخوان علاوه بر کتابخانه‌های شهری، در حوزه کتابخوانی روستایی و عشایری نیز می‌تواند مثمرثمر باشد و باید بیشتر به مردم شناسانده شود.

 
معاون اجتماعی سپاه فجر فارس نیز در این نشست ضمن اشاره به اجرای طرح «قبیله کتابخوان‌ها» عنوان کرد: این طرح از جمله طرح‌های نادری است که با هدف ترویج و تثبیت فرهنگ کتابخوانی آغاز شده و اعضای قبایل با محوریت رئیس قبیله کار مطالعه روزانه را انجام می‌دهند و گزارش روزانه مطالعه خود را در گروه مجازی به اشتراک می‌گذارند و به نوعی از تشویق جمعی در گروه‌ مجازی بهره‌مند می‌شوند.
 
محمدجعفر دوستدار، ادامه داد: در مدت کار آزمایشی قبیله کتابخوان‌ها، شاهد نتایج شگفت‌انگیز آن بودیم که مطالعه بالای ۲۰ جلد کتاب اعضای  یکی از قبایل از جمله این آثار است.
 
دوستدار ضمن اشاره به نقش کتاب در اصلاح جامعه، تصریح کرد: مشکل اصلی جامعه در حال حاضر نداشتن آگاهی یا همان ندانی است. اگر مردم آگاه باشند بسیاری از مشکلات به ویژه آسیب‌های اجتماعی حل می‌شود. این آگاهی است که توانایی می‌آورد و می‌تواند نسلی را نجات دهد و یکی از بهترین مسیرهای آگاهی‌بخشی انس با کتاب است.
 
معاون اجتماعی سپاه فجر فارس ضمن اشاره به نزدیک بودن ایام شهادت سردار دل‌ها، حاج قاسم سلیمانی، تاکید کرد: مقام معظم رهبری هم‌واره دغدغه کتاب و کتابخوانی دارند. ما نیز باید تلاش کنیم با انجام فعالیت‌های آگاهی بخش به تقویت هرچه بیشتر فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و انس با کتاب کمک کنیم.
 
تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده طرح «قبیله کتابخوان‌ها» در سطح استان، در اختیار قرار دادن زیرساخت‌ها جهت توسعه طرح «قبیله کتابخوان‌ها»، برگزاری نشست مجازی روسای قبایل کتابخوان با مسئولان کتابخانه‌های عمومی موارد مطرح شده در این نشست بود.
 
یادآور می‌شود: در طرح قبیله‌ کتاب‌خوان‌ها، گروه‌هایی تشکیل می‌شود و هرکس بر طبق سلیقه‌ شخصی خود کتابی را انتخاب می‌کند و پس از مطالعه‌ کتاب، نتایج این مطالعه شامل خلاصه‌ای از کتاب، برداشت‌های شخصی و آزاد از مطالعه‌ صورت‌گرفته را در فضای مجازی برای سایر اعضای قبیله منتشر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها