سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۸
شعر خيال‌انگيز و پر شور سنايی، الهام‌بخش اخلاف او بوده است

دبير كل كميسيون ملي يونسكو، امروز (سه‌شنبه ۱۰ دی) در افتتاحييه همايش بين المللي حكيم سنایی گفت: حكيم ابوالمجد مجدود ابن آدم سنايی بيانگر والاي عشق انسان به انسان و عشق انسان به خداست كه تمام نمادهای درونی و برونی اين جهان را به كناری می‌نهد و در ذات حق مستغرق می‌شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، سعید آبادی دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران با قرائت پيام يونسكو به همايش سنايي گفت: از سپيده‌دم تاريخ تا كنون همواره انسان‌هايي حساس و آگاه بوده‌اند كه براي رستگاري نوع بشر كوشش، و تاريخ را با اشارات ظريف و هوشمندانه خود تبيين و تفسير كرده‌اند. 

وي افزود: حكيم سنايي يكي از اين بزرگمردان است كه تجربه شاعرانی چون رودكي و شهید بلخي و ديگران را در پس خود داشته و با شعر خيال‌انگيز و پرشور خود، الهام‌بخش خاقاني و در اشعار عرفاني خود، به شعر مولوي و حافظ جهت داده است. 

سعيدآبادي گفت: وي در برهه‌اي از زندگي خود دربار و درباريان را رها كرد و با جدالي روشن‌بينانه براي دريافت حقيقت وجودي خود سفر كرد؛ به ميان ملت‌هاي گوناگون رفت؛ پايه‌هاي خداشناسي را در درون خود بنيان نهاد و سپس دانش خود را براي سعادت انسان هديه داد. او در ذات حق مستغرق گشت و براي بيان اين سرور از واسطه شعر استفاده كرد. 

دبير كل كميسيون ملي يونسكو گفت: سنایی ادبيات را از دربار به جامعه آورد و اين جامعه است كه تنها پايگاه شعر و ادبيات است. حديقه‌الحقيقه دايره‌المعارف عرفان و يكی از بزرگ‌ترين منابع عرفان ايرانی اسلامی است. سنایی در طول عمر پربار خود، در سبك شعر فارسي تغيير مهمی ايجاد كرد و اين تغيير در آثار بزرگان شعر فارسي بعد از سنايي تاثير به‌سزایی داشته است. 

همايش سنايي امروز و فردا(دهم و یازدهم دي) در سالن دکتر تورانی واقع در ساختمان خوارزمی دانشگاه الزهرا برگزار می‌شود.





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط