یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۸
مهمترین دغدغه «ولی‌عهد» عدالت‌محوری است

نشست نقد و بررسی رمان «ولی‌عهد» در حوزه هنری یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، جلال توکلی، در مراسم نقد و بررسی رمان «ولی‌عهد» نوشته وحید حُسنی در سلسله جلسات هفتگی نویسندگان جوان در حوزه هنری یزد، شروع خوب و جذاب را از نقاط قوت رمان «ولی‎عهد» عنوان کرد و گفت: یک تضاد شدید که دیگر شکاف طبقاتی نیست بلکه گسل طبقاتی است بین شخصیت و موقعیت یا ماجرا ایجاد شده که بین مخاطب و شخصیت یک همدلی به وجود می‌آورد به این صورت که او را به عنوان یک راوی امین و راستگو قبول می‌کند.

وی، خطر فوری، فشار و سختی، فرد قربانی و آسیب‌پذیری را چهار عامل مهم برای ایجاد همدلی بین مخاطب و شخصیت اصلی رمان برشمرد و افزود: این عوامل در رمان ولی‌عهد رعایت شده و به نظر من به خاطر شروع خوب و کشش همراهی مخاطب از امتیاز خوبی برخوردار است.

این مدرس رمان‎نویسی با اشاره به محتوای کتاب بیان کرد: نویسنده به مسئله‌ای پرداخته که من در کتاب‌ها ندیده‌ام یا اگر هم دیده باشیم از طرف دیدگاه گروه مخالف جمهوری اسلامی است.

توکلی با بیان اینکه من هیچ موقع تاکنون یک فرد انقلابی که درد انقلاب اسلامی داشته باشد و دغدغه‌اش در قالب رمان بیاورد را ندیده بودم هر چند در فیلم وجود دارد، ادامه داد: از این لحاظ هم کار نویسنده قابل توجه است و امیدوارم این حرکت آغازی باشد برای سایر نویسندگان که با توجه به انبوه موضوع‌های مرتبط با انقلاب اسلامی شروع به نوشتن کنند.

وی تصریح کرد: ما نویسندگان باید در ابتدا مفهوم عدالت را به درستی بفهمیم و سپس جنبش عدالت خواهی انقلابی را در آثار خود به راه اندازیم و با ارائه راهکار مناسب برای رفع چالش‌ها و مشکلات اجتماعی نقش خود را به خوبی در این عرصه ایفا کنیم چرا که اگر ما این کار را انجام ندهیم دشمن با شیوه‌های خاص خودش آن طور که می‌خواهد انجام می‌دهد و به اسلام و انقلاب ضربه می‌زند بنابراین از این لحاظ، کار خالق رمان ولی‌عهد را به فال نیک می‌گیریم.

محمد محمدسیفی هم با بیان اینکه نویسنده به برخی مفاهیم حساس سیاسی اجتماعی به خوبی پرداخته است، اظهار داشت: دغدغه نویسنده در این اثر، عدالت محوری بوده و این مسئله به خوبی رعایت شده است.


وی، نثرخوب و روان، فضاسازی‌های مناسب و ظرافت در دیالوگ شخصیت‌ها را از نکات مثبت این رمان برشمرد و افزود: در ادبیات داستانی بیشتر شاهد محافظه‌کاری هستیم و بعضی از نویسندگان متأسفانه خودسانسوری می‌کنند در حالی که در رمان ولی‌عهد خودسانسوری نشده و در آن حرف حق بیان می‌شود.

این نویسنده با بیان اینکه برخی دیالوگ‌ها نیاز به چکش‌کاری بیشتر دارد که در چاپ دوم می‌تواند برطرف شود، گفت: در بعضی جاها نویسنده بی‌طرف نبوده که این ضعف کار است. من حس کردم نویسنده سعی دارد از جامعه مستضعف حمایت کند؛ البته این کار خوب است اما نباید نویسنده آن را به وضوح نشان دهد و باید بی‌طرف باشد.

وی با اشاره به اهمیت زاویه دید در رمان و داستان گفت: زاویه دید اول شخص، نباید شعاری باشد و به خاطره نزدیک شود.

کتاب «ولی‌عهد» سومین رمان وحید حُسنی نویسنده یزدی در نشست هفتگی نویسندگان جوان با حضور جلال توکلی و محمد محمدسیفی از نویسندگان مطرح استان و جمعی از اهالی قلم در سالن اجتماعات حوزه هنری یزد مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

این کتاب که به دنبال نشان‌دادن مصادیق نفوذ است، داستان پسری را حکایت می‌کند که پدرش به واسطه زد و بندهای سیاسی صاحب مال و ثروت می‌شود. «امیر»، شخصیت اصلی رمان، نوجوانی است که از آقازادگی‌اش سوء استفاده می‌کند و….

کتاب «ولی عهد»، سال ۱۳۹۹ در ۲۳۶ صفحه توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

«برنامه‌نویس» (رمان برگزیده جشنواره رضوی سال ۹۶) و «گره دریایی» دیگر آثار این نویسنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط