جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
در سوگ تو بغض سینه‌ام سنگین است!

اکبر نحوی، نسخه‌شناس، شیرازشناس و استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز در سن 66 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، پیکر پروفسور اکبر نحوی استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز که در اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت، پس از برگزاری آیین وداع در شیراز در زادگاهش قم به خاک سپرده می‌شود.

درگذشت این سعدی‌پژوه و فردوسی‌شناس نام‌آشنا و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی موجی از اندوه در شیراز که زیست فرهنگی و ادبی او در آن رقم خورده، به راه انداخته و موجب واکنش‌های متعددی شده است.

در پی درگذشت دکتر نحوی، دانشگاه شیراز پیام تسلیتی صادر کرد که در آن آمده است:
«با نهایت تأسف و تأثر، درگذشت استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر اکبر نحوی باری دیگر جامعه علمی و ادبی کشور را به سوگ نشاند. با فقدان وی، دانشگاه شیراز استادی گرانمایه و ایران، دانشمندی کم‌نظیر، پرکار و متواضع را از دست داد. آثار قلمی شادروان دکتر نحوی در زمینه‌های مختلف، به‌ویژه تصحیح متون و نسخه‌شناسی، گواه روشنی بر مرجعیت علمی آن دانشمند فرزانه و تسلط عالی و تعمیق نگاه ایشان است. دانشگاهیان دانشگاه شیراز که بیش‌از سی‌سال، از چشمه‌سار فضل و دانش زنده‌یاد دکتر نحوی متنعم و بهره‌مند بوده‌اند، همواره از احاطه‌ی علمی، فروتنی و اخلاق‌مداری آن استاد ارجمند یاد می‌کنند. فقدان این شخصیت ممتاز و نامدار ادبیات فارسی و محقق و مصحح ارجمند آثار فاخر ادبی، اگرچه جبران‌ناپذیر است؛ اما به‌یقین، خیل عظیم شاگردان و آثار ارزشمند ایشان، نام و یاد نیک او را تاابد در این جریده عالم و در خاطر اهل علم و ادب جاری نگاه می‌دارد. صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را/ تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید.»

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، انجمن اهل قلم استان فارس و گروه استادان و دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز نیز در پیام‌های جداگانه‌ای فقدان این استاد زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفتند.

آن طور که خبرنگار ایبنا کسب اطلاع کرده است، مراسم وداع با پیکر دکتر نحوی فردا شنبه 20 آذرماه ساعت 10 صبح، در محوطه مسجد دانشگاه شیراز برگزار و پس از آیین وداع، طبق وصیت ایشان برای خاکسپاری به زادگاهش قم منتقل می‌شود.

دکتر محمد مرادی شاعر و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در رثای دکتر نحوی شعری منتشر کرده که در بند اول آن به تصحیح مجمل التواریخ توسط وی اشاره کرده است:
در سوگ تو بغض سینه‌ام سنگین است / دردم بسیار و ماتمم دیرین است
تو رفته‌ای و من از غمت می‌سوزم / دیباچه‌ی «مجمل‌التواریخ» این است

دکتر غلامرضا کافی دیگر استاد زبان و ادبیات فارسی نیز سوگنامه شاعرانه‌ای منتشر کرده که در آن آمده است:
«خاطر ملول چیست که دم در کشیده است؟ / یا در عزای کیست که عزلت گزیده است؟ ... / استاد بی‌بدیل ادب خرقه چاک زد / شهرِ ادب ببین که گریبان دریده است! / باور نداشتم که رثای تو سر کنم / سر بشکند ز خامه، عجب شوخ دیده است!»

دکتر کاووس حسن‌لی استاد دانشگاه شیراز و مدیر مرکز حافظ‌شناسی نیز در پی درگذشت دکتر نحوی، گفت: اگر درباره دکتر نحوی اوصافی مثل «یگانه»، «بی‌بدیل»، «دانشمند» و مانند این‌ها به کار برده می‌شود، هرگز هیچ‌گونه اغراقی در این اوصاف نیست زیرا او ستون بزرگی بود که یک‌باره فرو ریخت؛ کتاب گران‌سنگی بود که نابهنگام بسته شد و درخت بارآوری بود که ناگهان خزان شد و ما اکنون در این پاییز تلخ در بهت این اندوه سنگین یخ زده‌ایم و زبانمان بند آمده است.

تصحیح و توضیح «شیرازنامه» زرکوب شیرازی و «حیدر شیرازی در مراوده با خواجو» از آثار نحوی در حوزه شیرازشناسی است تا این شهر که او را از لیسانس تا دکتری در خود پرورانده بود، بیش از همه به سوگش بنشیند.

تصحیح کتاب مشهور «مجمل اتواریخ و القصص» که روایت تاریخ عمومی جهان از آفرینش تا سال ۵۲۰ است و همچنین بیش از 60 مقاله پژوهشی از پروفسور نحوی چهره‌ای درخشان در دانشگاه شیراز و میان ادب‌دوستان ترسیم کرده بود.

علاوه بر جایگاه علمی، تعهد در تدریس، تواضع، متانت و خوش‌رویی با دانشجویان و همکاران از ویژگی‌های ممتاز پروفسور علی‌اکبر نحوی بود که در سن 66 سالگی چشم از جهان فروبست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها