دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
یک شعر یا سرود ناب بهترین انتقام فرهنگی از دشمنان سردار سلیمانی است/ برنامه‌ریزی برای افزودن بخش بین‌الملل به کنگره‌های بعدی سردار سربداران

مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران تاکید کرد که در انتخاب و داوری آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ناب بودن و ارزش کیفی اشعار مورد توجه خاص بوده؛ چراکه یک شعر، سرود و اثر هنری باارزش و ناب بهترین انتقام فرهنگی از دشمنان سردار سلیمانی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مرتضی امیری اسفندقه، در نشست خبری اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر «سردار سربداران» که امروز (15 آذر) در تالار وحدت برگزار شد، به بیان توضیحاتی درباره روند داوری و انتخاب آثار برتر پرداخت و عنوان کرد: درباره سردار سلیمانی مراسم شعر زیادی برگزار شده که حتی تعدادی به زمان حیات وی اختصاص داشته است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری مراسم شعری به نام «سلام سردار» از سوی دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با کوشش سعید حدادیان، ذاکر عرصه شعر آیینی اشاره کرد.

دبیر علمی نخستین کنگره شعر سردار سربداران افزود: پس از شهادت سردار سلیمانی نیز به صورت‌های محلی و منطقه‌ای شب‌های شعر متعدد برگزار شد و کتاب‌های شعر متعددی به چاپ رسید و نهادهای مختلف به جمع‌آوری اثر و نشر کتاب درباره سردار سلیمانی پرداختند. اکنون نیز شاهد برگزاری نخستین کنگره شعر «سردار سربداران» هستیم که باید نسبت به سایر مراسم جامع‌تر، دقیق‌تر و علمی باشد. این کنگره به همت بنیاد سردار سلیمانی برگزار می‌شود و امیدواریم خشت اول را به گونه‌ای پایه‌گذاری کنیم که مسیر هموار و استوار طی شود.

وی از تلاش برای جمع‌آوری تمام آثار موضوعی سردار سلیمانی توسط هیات علمی کنگره خبر داد و گفت: شعر همواره در طول تاریخ آیینه‌داری کرده و تاریخ واقعی تحولات هر دوران را می‌توان در شعر شاعران جست‌وجو کرد.

امیری اسفندقه ادامه داد: ضمن احترام به عواطف تمام شاعرانی که درباره سردار سلیمانی شعر سروده‌‌اند تنها آثاری را در کتاب آثار کنگره به چاپ می‌رسانیم که قوی و ناب باشند. از 322 نفر شرکت‌کننده در کنگره، برخی استعدادهای جوان و ارادتمندان خالصی هستند که شناسایی و تقویت خواهند شد. بنابراین مراسم اختتامیه پایان راه نیست و روند صیانت و مراقبت از مکتب سردار را ادامه می‌دهیم. شهدا رفته‌اند که قلم بماند و وظیفه قلم نیز حفظ فرهنگ شهادت است پس باید استوار باشد.

وی افزود: در این کنگره بدون تعصب و به پیروی از مشی و شخصیت متکثر و دوست‌داشتنی سردار از تمام قالب‌‌های شعری استقبال شد و از قصیده یا طنز و نیمایی و سپید در کنگره شرکت داده شدند.

دبیر علمی کنگره شعر سردار سربداران گفت: در داوری آثار کلاسیک و اشعار نو از شاعران صاحب اثر و ممتاز در این حوزه‌ها استفاده شد. داوری اشعار سپید و نیمایی را مصطفی علیپور، محمدمهدی سیار و حمیدرضا شکارسری انجام دادند. همچنین در بخش کلاسیک از داوری سعید یوسف‌نیا و مصطفی محدثی خراسانی استفاده کردیم.

وی تاکید کرد: یک شعر و سرود ناب برای سردار درست همان انتقامی است که می‌خواهیم از دشمنانش بگیریم و شهید سلیمانی به بهانه این کنگره به ما فرصت پالایش شعر و ادبیات معاصر را داده است.

امیری اسفندقه همچنین گفت: رویکرد این کنگره علمی است و به پرداخت شعر نیز در کنار ساخت توجه شده است. همچنین در کنگره‌های بعدی به تدریج از سایر وادی‌‌های هنر از جمله داستان، موسیقی و نقاشی و عکس استقبال خواهد شد.
 

تجلیل از شش برگزیده کنگره در تالار وحدت
محمد زرویی نصرآباد، دبیر اجرایی کنگره نیز در این نشست عنوان کرد: فعالیت این کنگره از یکم مهر ماه با برپایی مراسم افتتاحیه در تالار وحدت با قدردانی از دو هنرمند تجسمی (حسن روح‌الامین و رضا بدرالسما)، میلاد عرفان‌پور صاحب کتاب شعری درباره سردار سلیمانی و غلامرضا صنعتگر صاحب قطعه موسیقی موضوعی سردار و انتشار فراخوان آغاز شد.

زرویی نصرآباد افزود: 322 اثر به دبیرخانه ارسال شد که 70 شعر به مرحله نهایی راه یافتند و در مراسم اختتامیه که 18 آذر ساعت 18 در تالار وحدت برگزار می‌شود از سه برگزیده در بخش اشعار کلاسیک و سه برگزیده در بخش آزاد و نیمایی قدردانی خواهد شد. به صاحبان مقام‌های اول تا سوم به تریب یک سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی اعطا خواهد شد. همچنین از دو شاعر که سابقه فعالیت درباره سردار سلیمانی داشته‌‌اند یعنی سعید حدادیان و افشین علا (صاحب سربازنامه) قدردانی خواهد شد.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌‌های بعدی این کنگره به صورت بین‌المللی خبر داد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای شرکت کردن شاعران مقاومت کشورهای دیگر در این کنگره فراهم شده است.

دبیر اجرایی کنگره شعر سردار سربداران اظهار امیدواری کرد که کتاب آثار این کنگره سنگ بنایی برای خلق اشعار فاخر با این موضوع باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها