یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
کتاب «زندگی و عقاید تریسترام شندی» نقد و بررسی شد

جلسه نقد و بررسی کتاب «زندگی و عقاید تریسترام شندی» به همت محفل ادبی کتابخانه مستوره کردستانی بوکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان غربی، محفل ادبی کتابخانه مستوره کردستانی جلسه نقد و بررسی کتاب «زندگی و عقاید تریسترام شندی» نوشته لارنس استرن را با حضور گروه ادبی «چیروکنووسانی گزینگ» برگزار کرد.

در ابتدای این جلسه، هاجر هوشیار، نویسنده، با اشاره به چند بحث فلسفی، گفت: روایت داستان و فرم ساختاری رمان مذکور و جریانات عقل‌گرایی در دوران نویسنده یعنی قرن هجدهم میلادی و محتوای کتاب و شیوه نگارش نویسنده، برخلاف جریان مانوس آن زمان است.

وی در ادامه به وجوه مشابه دو کتاب دُن کیشوت نوشته سروانتس و تریسترام شندی پرداخت.

نسرین منگور، عضو گروه ادبی گزینگ نیز گفت: رمان «زندگی و عقاید تریسترام شندی» متعلق به خوانندگان عام است و ارتباط بین این کتاب و مکتب اگزیستانسالیست را باید تشریح کرد.

وی گفت: رخدادهایی که چندین قرن قبل از تولد تریسترام روی می‌دهند، از جمله مهاجرت خانواده و حتی کوچکترین اتفاقات بر عقاید و جهان‌بینی افراد تاثیر غیرقابل انکاری می‌گذارند.

عضو گروه ادبی گزینگ در پایان به فرم و نحوه نگارش کتاب اشاراتی کرد و آن را حیرت‌انگیز، گاهی خسته‌کننده و در نهایت جالب و متفاوت برشمرد.

رضا رستمی، نویسنده نیز ضمن اشاره به راوی در داستان و سیّالیّت ذهن آن را با کتاب تریسترام مرتبط دانست.

رستمی با بیان یک روایت پست مدرن امروزی، ذهن اکثریت خوانندگان داستان و رمان را مجبور و معهود به راوی همه‌چیزدان دانست و این کتاب را از جهت نحوه روایت متفاوت‌تر از آنچه تا قبل از آن نوشته شده است، معرفی کرد.

وی بیان کرد: در اغلب جاهای این رمان نوگرایی‌ها بیشتر در حوزه فُرم بوده و معنا، مفهوم و تفکرات غالب بر کتاب باز همان تفکرات بسته و مانوس دوران ماقبل نویسنده است.

لیلا بهرام‌بیگی، دبیر محفل ادبی مستوره نیز با برشمردن ویژگی‌های یک داستان پست مدرن از جمله حضور نویسنده در متن و ارتباط آن با کتاب و نیز فراداستانیّت نمونه‌هایی از متن کتاب قرائت کرد.

به عقیده وی، خرده داستان‌ها و عدم قطعیت معنا از دیگر ویژگی‌هایی بود که این کتاب را به رمان پست مدرن نزدیک می‌کرد و در نهایت لارنس استرن را پدر رمان پست مدرن نامید.

این جلسه با بحث و تبادل نظر بین حاضران در جلسه پایان یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها