جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کتابخانه وزیری یزد در آینده نزدیک به مرکز علمی‌ مبادلات منطقه‌ای تبدیل می‌شود

مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید کتابخانه وزیری یزد با حضور مسئولان آستان قدس رضوی و مسئولان استانی در این کتابخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم تکریم و معارفه رئیس کتابخانه تاریخی وزیری یزد با حضور مسئولان آستان قدس رضوی و مسئولان استان یزد در محل این کتابخانه برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب، نقشه راه را برای دغدغه‌مندان دینی و فرهنگی ترسیم کرده‌اند که در آن به کلیدواژه‌هایی همچون سبک زندگی ایرانی اسلامی، خردورزی، معنویت و اخلاق اشاره کرده‌اند که این‌ها برای ما راه است.

وی افزود: تحقق این بیانیه در حوزه فرهنگی است که در دایره خصوصی تر نیز کتاب به عنوان مولفه‌ای ویژه است که از این طریق می‌توانیم بسیاری از معضلات فرهنگی را حل کند.

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی بیان کرد: بسیاری از معضلات امروز ناشی از فاصله گرفتن از کتاب است و ظرفیتی که به لطف امام رضا(ع) و در پرتو نظام مقدس اسلامی‌ به وجود آمده است، نشان از توجه ویژه به امر کتاب و کتابخوانی و جایگاه‌های معتبر علمی‌ و فرهنگ دینی است.

حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: تعداد 160 هزار نسخه خطی و سنگی، بیش از 24 میلیون سند ارزشمند، 140 میلیون منبع اطلاعاتی به عنوان ظرفیت‌های بالقوه‌ای هستند که نشان‌های آن را در متن جامعه شاهد هستیم.

وی گفت: امروز با برنامه‌ریزی جامع و صحیح می‌توانیم بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان غایت قرار دهیم.

کتابخانه وزیری می‌تواند در مدت زمان 3 تا 5 ساله به مرکز علمی‌ مبادلات منطقه‌ای تبدیل شود
رئیس مرکز کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی بیان کرد: مسئولیت جدید آستان قدس رضوی اولویت خود را در کار فرهنگی قرار داده‌اند و توجه ویژه‌ای به امر کتاب و کتابخوانی دارند.

حجت‌الاسلام حسینی بیان کرد: مرجعیت علمی‌آستان قدس رضوی کار دور از دسترسی نیست که با حرکت خوب آقای ملک ثابت و در ادامه حجت‌الاسلام سالاری دست یافتنی است که این کتابخانه وزیری می‌تواند در مدت زمان 3 تا 5 ساله به مرکز علمی‌ مبادلات منطقه ای تبدیل شود.

وی افزود: کتابخانه وزیری یزد به عنوان پنجمین کتابخانه معتبر ایران با بیش از 6 هزار نسخه خطی جایگاه علمی‌ و معنوی بسیار والایی دارد.

رئیس مرکز کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: در دوره جدید تلاش می‌کنیم که این کتابخانه به پایگاه استنادی و علمی‌ در منطقه تبدیل شود.

حجت‌الاسلام سیدمحمود وزیری از نوادگان مرحوم وزیری گفت: ما اگر در سوز و گداز برای آینده کشور هستیم و برای استان نیز این دلسوزی را داریم، باید در بعد فرهنگی، دینی، علمی‌و هنری بدرخشیم که اولین گام تقویت کتابخانه وزیری به عنوان جایگاه علمی‌ و فرهنگی در استان و کشور است.

وی افزود: این کتابخانه مرکزی اسرار، باغ پرگل، علم و معنویت، چشم و چراغ مسجد جامع است که باید برای ارتقای کمی‌ و کیفی آن تلاش کنیم.

آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی امام جمعه یزد نیز بیان کرد: در دفتر خاطرات مرحوم وزیری نامه‌ای مربوط به امام راحل پیدا شد که ایده انقلاب اسلامی‌ در آن است و خطاب به علما است که چرا ساکت هستند و قیام نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: پایه و جوهره همه حرکت امام خمینی(ره) در آیه‌ای در این نامه آمده بوده و آن آیه خطاب به پیامبر است که باید به مردم بگوید که تمام حرکت و قیام برای خدا و بعد برای بندگان خدا باشد.

نماینده ولی فقیه در یزد گفت: کارها باید رنگ خدایی داشته باشد و چه رنگی بالاتر و بهتر از رنگ خدا است و امام قدم اول را برای یاری دین خدا و بندگان خدا با هدف ایجاد حاکمیت خدا برداشت.

وی افزود: شما وارث امام راحل و افرادی مانند مرحوم وزیری هستید و باید فرقه خدایی داشته باشید و باید برای خدا و خدمت به بندگان خدا قدم بردارید از مدیریت گرفته تا تصمیم‌گیری باید برای خدا باشد.

امام جمعه گفت: باید برای انقلاب و یاری امام زمان(عج) و یاری جوانان کارسازی کنیم و مقاومت و دین داشته باشیم و جوانان را به راه دین بیاوریم.

محمدرضا ملک‌ثابت، مدیر سابق کتابخانه و موزه وزیری یزد در این مراسم با تشکر از همکاران و مسئولان شهری و استانی اظهار داشت: ممنونم از تمام کسانی که یاری کردند تا این کتابخانه در پلتفرم فرهنگی کشور و دنیا بی‌نظیر و سرآمد باشد و بیاید کمک کنیم که این امانت گذشتگان را حفظ کنیم.

وی بیان کرد: کتابخانه سنتی وزیری به مجموعه‌ علمی‌ فرهنگی اجتماعی تبدیل شده و فعالیت‌های اجتماعی در آن تقویت شده که مورد توجه قرار گرفته و اگر کاری صورت گرفته، به لطف خدا و امام رضا (ع) بوده است.

حجت‌الاسلام مظفر سالاری رئیس جدید کتابخانه و موزه وزیری یزد هم در این مراسم اظهار داشت: از دید من یک خدمتگزار به خدمتگزاران مجموعه وزیری اضافه شده و ان‌شاءالله شایستگی این موقعیت را داشته باشم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط