پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
گسترش فرهنگ کتابخوانی شاخص موثر توسعه فرهنگ کشورهاست

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی، شاخص موثر توسعه فرهنگی کشورهاست و در این راستا با ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی می‌توان بیشتر فعالیت‌های حوزه بانوان را مورد بحث و بررسی قرار داد و در این زمینه موثر واقع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در نشست هم‌اندیشی با نیر الهامی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی که صبح امروز با حضور معاونین و کارشناسان برگزار شد، گفت: در سطح استان 96 باب کتابخانه عمومی شامل ۷۳ کتابخانه نهادی و ۲۳ کتابخانه مشارکتی و مستقل، با 1 میلیون و 500 هزار جلد منبع اطلاعاتی ارائه خدمت می‌کنند.

معصومی افزود: کتابخانه‌های عمومی، منبع اساسی توسعه و پیشرفت فرهنگ در جامعه بوده و مبدأ تمام جوامعی که مسیر رشد و توسعه را طی کرده‌اند، کتابخانه‌های عمومی هستند و این نشان دهنده اهمیت کتابخانه‌های عمومی و اثرگذاری آن در توسعه فرهنگی و اجتماعی است.

وی با اشاره به رویکرد اجتماعی کتابخانه‌های عمومی در سال‌های اخیر بیان کرد: امروزه، دیگر کتابخانه عمومی فقط قرائت‌خانه و مخزن نیست و در تعریف جدید، کتابخانه عمومی محل یادگیری، کارآموزی، کارآفرینی، بازی، سرگرمی و ایده‌آفرینی خلاقانه در حوزه‌های مختلف هم بوده و این ظرفیت کتابخانه عمومی به‌دلیل ماهیت عمومی، مردمی و اجتماعی آن است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: بانوان به ويژه زنان خانه‌دار و مادران يكي از گروه‌های هدف كتابخانه‌های عمومی هستند چرا كه در پرورش نسلی علاقه‌مند به مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی نقش ويژه‌ای دارند.

وی ادامه داد: اجرای برنامه‌های کتاب محور و ترغیب به مطالعه، افزایش آگاهی این قشر را در پی خواهد داشت و مادران آگاه فرزندانی آگاه، متعهد و مسئولیت‌پذیر پرورش داده و در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش آفرین خواهند بود.
 
الهامی، سرپرست اداره کل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه  با بررسی گزارش‌های هفته کتاب و کتابخوانی گفت: گسترش فرهنگ کتابخوانی، شاخص موثر توسعه فرهنگی کشورها است و در این راستا با ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی می‌توان بیشتر فعالیت‌های حوزه بانوان، از جمله شناسایی آسیب‌های اجتماعی که در دولت سیزدهم نیز به آن تاکید شده را مورد بحث و بررسی قرار داد و در این زمینه موثر واقع شد.

الهامی ادامه داد: با تشویق و ترغیب طیفهای مختلف از مردم خصوصا بانوان جامعه به عنوان موثرترین عضو خانواده به سمت مطالعه، می‌توان آسیب های اجتماعی در جامعه را کاهش داد.

این مسئول به استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج به عنوان بازوی کمکی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای  در روستاها و محلات فاقد کتابخانه تأکید کرد.

 در این نشست مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای ما بین دو اداره کل در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی جامعه و برخی دوره‌های آموزشی در رابطه با افزایش مهارت‌های کتابخوانی منعقد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها