پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
آیت‌الله میانجی در نشر فرهنگ اصیل اسلامی موفق بود

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در پیامی به آیین نکوداشت فقیه، مفسر و استاد معارف اهل‌ بیت (ع) حضرت آیت‌الله محمدباقر ملکی میانجی ضمن تجلیل از این عالم ربانی، وی را در نشر فرهنگ اصیل اسلامی موفق برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نشست علمی «همگامی عقل و وحی در منظومه معارف اهل‌ بیت (ع)» در نکوداشت فقیه، مفسر و استاد معارف اهل‌ بیت (ع) حضرت آیت‌الله محمدباقر ملکی میانجی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و برخی از نهادهای پژوهشی و فرهنگی با پیام مرجع عالیقدر آیت‌الله صافی در ساختمان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ظهر امروز (پنج‌شنبه، 11 آذر) برگزار شد.
 
متن پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به این شرح است:

 «بسم الله الرحمن الرحیم

لا فَضْـلَ إلّا لِأَهْلِ العِلْـمِ إِنَّهُم
عَلَی الهُدی لِمَـنِ اسْتَهْدی أَدِلّاءُ

با عرض سلام و احترام خدمت اساتید محترم و فضلای ارجمندی که در این مجلس نورانی شرف حضور دارند و تجلیل و تکریم از یک عالم بزرگ دینی را وظیفه شرعی خود دانسته و نسبت به ایشان ادای احترام می‌نمایند.

روحانی والا مقامی که در عصر خود زحمات بسیار زیادی را برای هدایت و ارشاد مردم و تربیت و تهذیب نفوس متحمّل گشت و با تألیف آثار ارزنده در تفسیر قرآن کریم و فقه و کلام و معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام و الصلوة، در نشر فرهنگ اصیل اسلامی و ترویج محاسن کلمات وحیانی عترت طاهره موفق بود.

مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد باقر ملکی میانجی رضوان‌الله تعالی علیه مجاهدی بزرگ بود که با محاسن اخلاقی و فضایل عالی انسانی و خدمات عام‌المنفعه‌ای که داشت، محبوب مردم و مورد احترام علما و بزرگان دین و جامعه بود.

آن عالم ربانی از خادمان و شیفتگان حضرت ولی‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و از مدافعین حریم اعتقادی مکتب حقه بود. حضور همیشگی آن فقید سعید در سنگرهای مختلف علمی، اعتقادی، اجتماعی و نگهبانی از حدود و ثغور مذهب در طول زندگی مبارک خود برای آقایان طلاب و فضلای عالی مقام، درس و پند است.

این عالم مجاهد نشان داد که باید در میدان جهاد و عمل و نصرت دین و حفظ و حراست ارزش های مقدس و سنت‌های الهی همواره آماده به خدمت بود و مانند سدی محکم ایستاد. انزوا و گوشه‌نشینی، بی‌تفاوتی و بی‌مسئولیتی مقبول نیست.

حوزه‌های علمیه، علما و فضلا، محققان و دانشجویان ارجمند، باید قدر این دانشمندان بزرگ را بدانند و با مطالعه، تحقیق و نشر میراث گرانسنگ آنان، نسبت به مکتب حقه شیعه ادای وظیفه نمایند و موجبات بسط و گسترش معارف حیات بخش ثقلین را در سراسر جهان فراهم آورند. ان‌شاءالله همگان در ظل عنایات حضرت بقیه الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء موفق و مؤید باشند.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته» 
 
بر پایه این گزارش حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این آیین با بیان ویژگی‌ها و خصلت‌های آیت‌الله میانجی تصریح کرد: مرحوم میانجی حقیقتا پیش از آنکه سخن بگوید، چهره، لبخند و نوع استقبال و رفتارش درس آموز بود. این فقیه بزرگوار علم را با عمل، دانشمندی را با پرهیزکاری و خصلت‌های نیکوی اخلاقی را به صورت مجسم در رفتار و گفتار خود داشت.
 
حجت‌الاسلام سبحانی گفت: وجه دیگر زندگی مرحوم میانجی رفتار عملی و زندگی او با مردم، خدمتگزاری و توجه به نقش عدالت در زندگی انسانی و ایمانی این شخصیت است.
 
وی ادامه داد: تواضع، ادب و احترام در مقابله اندیشه‌های دیگران از ویژگی‌های این شخصیت است، با آنکه در سنگر دفاع از مردم ذره‌ای کوتاهی نمی‌کرد؛ اما اگر اندیشه‌ای را ناموافق با معارف الهی می‌دانست، به نقد و بررسی آن می‌نشست.
 
سبحانی بیان کرد: آنچه که از مجموعه آثار این شخصیت برداشت می‌شود، این است که یک نگاه جامع به عرصه‌های مختلف دانش و معرفت دینی در حوزه فقه، فلسفه، کلام و همچنین معارف الهی را با خود دارد.
 
وی اضافه کرد: در سراسر آثار آیت‌الله میانجی کلمه یا جمله‌ای بی‌ادبی دیده نمی‌شود، وقتی از اندیشمندان و بزرگان یاد می‌کند، این کار را در کمال ادب انجام، ولی در عین حال نقد عالمانه خود را نیز ارائه می‌دهد.
 
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: در این نشست، اندیشه‌های این مرد بزرگ عرضه خواهد شد و آثاری که از او به دست ما رسیده و توفیق احیای آن را داشتیم نیز رونمایی و معرفی خواهیم کرد. امیدواریم که این آثار که تاکنون مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گرفته، از این پس بیشتر، دقیق‌تر و عمیق‌تر مطالعه و مورد استفاده و تحقیق قرار گیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها