پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
علی‌اکبر شهابی؛ نیم‌قرن معلمی و تدریس

امروز 11 آذرماه، سی و سومين سالگرد درگذشت «علی‌اکبر شهابی» است؛ رئیس فقید دانشكده الهيات دانشگاه فردوسى مشهد که علیرغم اشتغال به کارهای اداری مانند مدیریت کل اوقاف و ریاست دانشکده، اما از آنجا که ذاتاً معلم بود و تدریس کار محبوب او، این پیشه را هرگز رها نکرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، علی‌اکبر شهابی سال 1288 هجری شمسی در تربت حیدریه خراسان در خاندانی دانش‌پرور، اهل علم و تحقیق و تألیف به دنیا آمد. پدرش حاج شیخ عبدالسلام‌ تربتی، مردی عارف و شاعر بود و در شعر، «شهاب» تخلص می‌کرد که آثار منظوم و منثوری از وی برجای مانده است و برادر بزرگش نیز محمود شهابی فقیه، حقوق‌دان، فیلسوف و استاد ممتاز دانشگاه تهران بود.
 
وی از جمله افرادی بود که نخست به تحصیلات طلبگی روی آورد و دوره‌های مقدماتی و سطح را در مدارس قدیمی مشهد و اصفهان طی کرد و از محضر استادانی چون مرحوم ادیب‌ نیشابوری و مرحوم شیخ محمد حکیم خراسانی بهره‌مند شد و سپس با رواج‌ آموزش و پرورش جدید در ایران، به کسب معلومات در این مکتب پرداخت و مراحل‌ مختلف تحصیل را از دبیرستان به بعد در نظام جدید آموزشی طی کرد.

بیست‌ساله بود که‌ دوره اول دبیرستان را گذراند و برای ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه به‌ دبیرستان دارالفنون تهران رفت و سپس تحصیل خود را در دانشکده‌های ادبیات و علوم معقول و منقول‌ دانشگاه تهران به پایان رسانید. شهابی دوره لیسانس ادبیات و فلسفه را با رتبه اول به پایان رساند و با ارائه پایان‌نامه‌ای تحت عنوان «احوال و آثار نظامی شاعر داستانسرا» موفق به دریافت دكترای ادبیات از دانشكده ادبیات دانشگاه تهران شد.

علی‌اکبر شهابی از سال 1314 هجری شمسی کار معلمی را در خراسان آغاز کرد و قریب‌ 50 سال با عنوان‌های دبیری و سپس استادی در دبیرستان‌ها، دانش‌سرای عالی، دانشکده‌های ادبیات و الهیات و حقوق دانشگاه تهران و دانشکده الهیات دانشگاه‌ فردوسی به تدریس پرداخت؛ ضمن تدریس چند بار نیز به کارهای اداری نظیر مدیریت کل اوقاف، رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان و ریاست دانشکده الهیات در دانشگاه فردوسی سرگرم بود؛ ولی چون ذاتاً معلم آفریده شده بود و تدریس کار محبوب او بود، معلمی را هرگز رها نمی‌ساخت.

وی از سال ۱۳۲۸ هجری شمسی به تدریس متون عربی و فقهی در دانشكده حقوق دانشگاه تهران مشغول شد و در ابتدای دهه ۱۳۵۰ بازنشسته شد. علی‌اکبر شهابی بعد از دکتر علی‌اکبر فیاض، دکتر سیدعلیرضا مجتهدزاده و دکتر محمود رامیار به عنوان چهارمین رئیس دانشكده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه فردوسى مشهد طی سال‌های 52 تا 57 بر این مسند نشست.
 
علی‌اکبر شهابی دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه، دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی، استاد دانشگاه تهران و فردوسی مشهد و دارای آثاری به زبان فارسی و عربی سرانجام در 11 آذرماه 1367 هجری شمسی در کالیفرنیای آمریکا از دنیا رفت.

از شهابی قریب 20 کتاب و رساله و 50 مقاله تحقیقی در زمینه‌های‌ ادبی و دینی به چاپ رسیده است. ترجمه ده فصل از کتاب تعبير الرؤيا، تألیف ابوعلی سینا، تاریخ روابط ادبی ایران و هند، أصول الصرف، أصول النحو، آثار و احوال محمد بن جریر طبری، نظامی شاعر داستانسرا، تاریخچه وقف در اسلام، فرهنگ‌ اشتقاقی، سلسله مقالات «شیعه‌شناسی»، فرهنگ اشتقاقی ازجمله آثار وی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها