دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶
دغدغه‌ام برای نوشتن «بی‌نام پدر» زیست‌بوم همدان بود

سید میثم موسویان در نشست نقد و بررسی کتاب «بی‌نام پدر» گفت: بخش بزرگی از دغدغه‌ام برای نوشتن «بی‌نام پدر» این بود که درباره بافت سنتی، آشنایان و آدم‌های زیست‌بوم خودم یعنی همدان بنویسم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، جلسه نقد و بررسی رمان «بی‌نام پدر» نوشته سیدمیثم موسویان -که در جشنواره انقلاب سال 1399 قابل تقدیر شناخته شد و برگزیدگی جشنواره قلم زرین و همچنین نامزدی جایزه شهید اندرزگو در سال ۱۴۰۰ را در کارنامه دارد- با حضور محمدرضا جوان آراسته، از نویسندگان و کارشناسان فرهنگی در سالن اجتماعات انتشارات کتاب جمکران برگزار شد.
 
جوان آراسته در ابتدای این نشست به دو مساله اساسی و ویژگی بارز کتاب اشاره کرد و گفت: تسلط آقای موسویان نسبت به شخصیت‌ها قابل تحسین است؛ گویی که با شخصیت‌ها زیست مشترک داشته‌اند و شاید دانش روان‌شناسی ایشان به این شخصیت‌پردازی خوب و عمیق کمک کرده است.
 
وی مساله دوم و قابل توجه در این رمان را روایت پیچیده و درهم تنیده اثر ذکر کرد و افزود: نویسنده رمان به تک‌تک روایت‌ها مسلط است و آن‌ها را به خوبی پردازش کرده است.
 
این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: ترکیب این دو مساله یعنی پیچیدگی حاصل از شخصیت‌پردازی درست با پیچیدگی حاصل از روایت، رمانی را رقم زده که خواننده را به تلاش و کشف داستان وادار می‌کند و او را تا انتهای رمان با خود همراه می‌سازد.
 
در بخش دیگری از این برنامه، سیدمیثم موسویان در مورد صحبت‌های منتقد جلسه یادآور شد: دلیل تسلط بر شخصیت‌پردازی و ژرف‌بودن و آشنابودن شخصیت‌ها این است که من بخش بزرگی از دغدغه‌ام برای نوشتن «بی‌نام پدر» این بود که درباره بافت سنتی، آشنایان و آدم‌های زیست‌بوم خودم یعنی همدان بنویسم.
 
موسویان ادامه داد: به این ترتیب شخصیت‌هایی معادل پدر و دایی‌هایم در این ‌داستان حضور دارند. یعنی شخصیت محمود که در داستان می‌بینید را به خاطر عشق و محبت به پدرم خلق کردم. در کل آدم‌های این ‌داستان، کسانی هستند که جلوی چشمم حضور داشته‌اند و به همین دلیل است که به این خوبی توانسته‌ام آن‌ها را به مخاطب معرفی کنم.
 
وی به مفاهیم و محتوای داستان «بی‌نام پدر» اشاره کرد و گفت:  شخصیت اصلی داستان، یک ‌کشمکش روان‌شناختی بر سر حلال‌زاده بودنش دارد که این کشمکش و درگیری در نهایت با توجه به آن حدیث پیامبر(ص) که «هرکه علی(ع) را دوست دارد، حلال‌زاده است»، حل می‌شود.
 
این نویسنده بیان کرد: یکی از ابعاد داستان، همین حدیث است. این‌، یک‌ خط فرعی برای داستان اما یک ‌خط اصلی اعتقادی و باوری است. در داستان «بی‌نام پدر» خرده‌قصه‌های رستم و سهراب، بهلول و عقده ادیپ فروید هم وجود دارند که من سعی کردم در لایه‌های زیرین متن به آن‌ها اشاره کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها