دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
کتاب «مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران» رونمایی شد

کتاب «مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران» تالیف بهمن شایان سلطانی و امیرحسین چیت سازیان با حضور شماری از علاقمندان به هنر سینما به همت حوزه هنری کردستان در سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان امروز(8 آذرماه) در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی مفتخر است که در حوزه تولید اثر حرف برای گفتن دارد و در همین راستا ما امروز شاهد رونمایی از تازه‌ترین کتاب چاپ شده حوزه هنری کردستان هستیم.

امین مرادی بیان کرد: برگزاری این مراسم بعد از دو سال وقفه به دلیل وضعیت و شرایط کرونایی جامعه، یک آغاز خوب برای دنبال کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و انتظار می‌رود که از این پس با رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌های اعلام شده زمینه برای رشد و رونق فعالیت‌های بهتری فراهم شود.

وی گفت: تعامل و همکاری اصحاب فرهنگ و هنر با حوزه هنری مهم‌ترین سرمایه این نهاد انقلابی است و به همین دلیل ما از حضور و مشارکت همه عزیزان استفاده کرده و تلاش داریم در حد توان و ظرفیت در اختیار در خدمت این قشر تلاشگر باشیم.

نویسنده و فیلم‌ساز کردستانی نیز در ادامه این مراسم درخصوص تالیف این اثر اظهار کرد: مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران یک اثر شایسته تقدیر است و به همین دلیل باید هم از نویسنده اثر و هم از حمایت ویژه حوزه هنری در راستای تهیه و چاپ این اثر تقدیر کرد.

جلال نصیری ادامه داد: ما در حوزه نظری سینما به ویژه در استان کردستان دچار کمبودهای جدی هستیم و به همین دلیل باید زمینه هرچه بهتری در راستای تالیف کتب بیشتری با محوریت سینما در این استان فراهم شود.

این نویسنده و فیلم‌ساز کردستان گفت: در این اثر به خوبی چهارچوب نظری درخصوص اهداف و سیاست های پشت پرده سینمایی آمریکا تشریح شده است و به همین دلیل مطالعه آن برای مخاطب مفید بوده و فرد می‌تواند اطلاعات خوبی از واقعیت‌های سینمای آمریکا دریافت کند.

وی با بیان اینکه بررسی 14 فیلم تولیدشده در خصوص ایران در سینمای هالیوود یکی دیگر از ویژگی‌های خوب کتاب است، بیان کرد: انتظار می‌رود که در چاپ‌های بعدی در خصوص روش‌شناسی و همچنین پیشینه آثار متعدد تالیفی در خصوص نگاه سینمای هالیوود نسبت به ایران و به‌ویژه منطقه خاورمیانه مباحث بیشتری صورت گیرد.

بهمن شایان سلطانی نویسنده این اثر در ادامه این نشست در سخنانی ضمن تقدیر از حمایت‌های ویژه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای چاپ این اثر، بیان کرد: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی به‌ویژه با محوریت سینما یکی از نیازهای لازم و ضروری در استان کردستان است.

وی ادامه داد: در این کتاب من تلاش کرده ام که با زبانی ساده و البته قابل فهم برای عموم مخاطب و در جایگاه یک منتقد و بدون هرگونه جبهه‌گیری خاصی، واقعیت‌ها و پشت پرده سینمای هالیوود را بیان کنم.

این نویسنده و محقق عنوان کرد: واقعیت این است که سینمای هالیوود دارای یک ساختار کلی است و بر اساس این ساختار حتی وقتی فیلمسازان آمریکایی در خصوص ایران و حتی خاورمیانه فیلم می‌سازند، مجبورند که در این ساختار قرار گیرند.
 
وی اظهار کرد: نشان‌دادن غیرواقعی ایران و منطقه خاورمیانه از سوی سینمای هالیوود و دادن یک تصویر غلط و نادرست از آن یک دستور کلی است و هر کسی که در هالیوود در این خصوص فیلم می‌سازد، باید این دستور کلی و چهارچوب تعیین‌شده را رعایت کند.

در پایان این مراسم از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان از بهمن شایان سلطانی، نویسنده اثر و دکتر جلال نصیری، نویسنده، فیلم‌ساز و منتقد کردستانی تقدیر و تشکر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها