یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
آثار منتخب کنگره «پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» کتاب می‌شود

دبیرکل نخستین کنگره جهانی «محمد (ص) پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» از انتشار کتاب منتخب آثار این رویداد در طول یک سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، حامد تقوایی امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های این کنگره پرداخت و گفت: دو سالی است که شروع کار کلید خورده و با توجه به اینکه خودجوش بود، ابتدا ۶ ماه به نوشتن طرح کنگره اختصاص یافت.
 
وی با بیان اینکه نهادهای مختلفی پای این کار بزرگ آمدند، گفت: کنگره جهانی «محمد پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» اهداف متعددی دارد که بزرگترین هدف آن معرفی شخصیت واقعی پیامبر (ص) و مقابله با جریان‌هایی است که قصد اسلام‌هراسی دارند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه از دانشگاه‌های مختف که حدود ۲۰ دانشگاه کشور است، در این کنگره همکاری دارند، افزود: هدف دیگر کنگره ایجاد شبکه بین‌المللی و شناسایی همکاران در نقاط مختلف دنیاست. به‌عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) سعی داریم این جایگاه را تثبیت کنیم و الگوی کشور قرار گیرد.
 
به گفته دبیرکل نخستین کنگره جهانی «محمد (ص) پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر»، حدود ۷ ماه هنرمندان مهلت داشتند آثار خود را برای دبیرخانه ارسال کنند و در این مدت اقدامات جمعی متعددی انجام گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه آثار در ۷ زبان مختلف و در ۲۵ رشته ادبی و هنری  گردآوری شده است، اعلام کرد:  کنگره در ۷ محور متعدد تمام جنبه‌های زندگی پیامبر (ص) را در بر می‌گیرد. مهلت فراخوان تا ۲ آبان مصادف با میلاد پیامبر اکرم (ص) ادامه داشت و ۴۰ کشور مختلف و ۵۷۰۰ اثر هنری و ادبی جمع‌آوری شد.
 
به گفته دبیرکل نخستین کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر ، رویداد فوق از ۲ آبان‌ماه وارد مرحله داوری آثار شده و ۵۵ داور در این کنگره همکاری دارند که از برجستگان ادبی و هنری کشور هستند.
 
وی همچنین اعلام کرد: ۱۰ اسفند سال جاری مصادف با بعثت حضرت محمد (ص) مراسم اختتامیه در صورت فراهم بودن شرایط حضوری برگزار می شود.
 
تقوایی با اعلام اینکه با پایان یافتن این کنگره، در طول یک سال نشر آثار آغاز خواهد شد، تصریح کرد: نشر آثار به شکل نمایشگاه مجازی و حضوری به تناسب رشته‌ها در شهرهای مختلف انجام می‌گیرد و و با رایزنی‌های انجام شده برای دیگر کشورهای شروع خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه چنانچه شرایط مساعد باشد دور دوم فراخوان کنگره فوق در بعثت رسول اکرم (ص) در سال  ۱۴۰۱ رونمایی می‌شود، ادامه داد: این کار امروز به جرئت بزرگ‌ترین اتفاق ادبی و هنری کشور است و به این وسعت رویدادی به این شکل نداریم. این گنگره توانست یک نیروی شوق و انگیزه جدیدی در هنرمندان پیرامون پیامبر (ص) ایجاد کند. از نظر شمار برنامه‌های جنبی و تولید محتوا هم می‌شود کنگره را یک رویداد منحصربه‌فرد قلمداد کرد.
 
به گفته تقوایی، این کنگره در شمار برنامه‌های جنبی و تولید محتوا یکی از بزرگ‌ترین حرکت‌های ادبی و هنری است که ۷ پیش‌کنگره را برگزار کرده و از این تعداد ۲ پیش‌کنگره به میزبانی کشورهای الجزایر و عراق برگزار شده است و در مجموع دست‌کم ۱۰۰ شاعر در این رویدادها شعرخوانی کردند.
 
وی اضافه کرد: هر رشته سه برگزیده دارد که به تناسب رشته‌ها بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان جوایز تعیین شده است و بین ۵ تا ۱۰ اثر شایسته تقدیر خواهیم داشت.
 
تقوایی تصریح کرد: در برنامه‌های هنری بسیار فعال عمل و ۶ برنامه را با حضور هنرمندان در شیراز برگزار کردیم و بدین منظور رویدادهای زنده هنری با حصور استادان در اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز برگزار شد.
 
وی با اعلام اینکه آثار فاخری در جریان برنامه‌های جنبی کنگره تولید شد افزود: در جریان برپایی کنگره این آثار به نمایش درخواهد آمد.
 
دبیرکل نخستین کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت (ص) در آینه ادب و هنر در پاسخ به خبرنگار ایبنا عنوان کرد: یک‌سال هدف کنگره برای انتشار آثار در حوزه ادبی است که یک مورد ویژه آن چاپ کتاب است.
 
وی با بیان اینکه در برگزاری موکب هنر قصه‌های گفته شده را کودکان نقاشی کردند و متاسفانه در زمینه آثار کودکان در حوزه شناخت پیامبر اکرم (ص) کتاب‌های کم‌شماری وجود دارد بنابراین مورد توجه کنگره قرار گرفت و در زمینه انتشار آثار حتما نبود آثار در این زمینه جبران خواهد شد.
 
یادآور می‌شود: کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت (ص) در آینه ادب و هنر با محوریت پیامبر خاتم (ص)، اسوه اخلاق برای همه ادوار تاریخ بشر در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی، رحمة للعالمین، رسول مهر و تعامل صحیح و شرافتمندانه ادیان الهی، پیامبر اعظم (ص)، محور و الگوی ایجاد وحدت در امت اسلامی، کمال عقلانیت محمدی (ص) در سبک زندگی اسلامی در برابر افول عقلانیت اومانیستی و خود بنیاد جهان معاصر، معارف محمدی (ص)،  قرآن کریم و پایه گذاری  تمدن نوین اسلامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و رستگاری بشر در جامعه جهانی، محمد رسول‌الله (ص)، کمال عبودیت، معرفت  و عرفان الهی و اسلام ناب محمدی (ص) و الهام‌بخشی روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها