چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
افتتاح «پارک کتاب» در روستای «فیشور» شهرستان اوز

همزمان با کتاب «گنج و ‌رنج»، پارک کتاب روستای «فیشور» از توابع شهرستان اوز در زمینی به مساحت 390 مترمربع با همت خیّرین افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، روستای «فیشور» دیروز میزبان یک رویداد مهم بود؛ رویدادی که در تاریخ فرهنگی روستا به یادگار می‌ماند و از برکت آن انسان‌های زیادی بهره‌‌‌مند می‌شوند.
 
فاطمه گل‌حقیقت یکی از فعالین فرهنگی و مروج کتابخوانی روستا که نه در حرف بلکه در عمل ثابت کرده است که عشق به کار و تلاش می‌تواند روزهای زیبایی برای انسان‌ها خلق کند، درباره افتتاح پارک کتاب در «فیشور» گفت: از سال 95 که باشگاه‌های کتابخوانی و فعالیت‌های خلاقانه شکل گرفت و برنامه‌های ترویج کتابخوانی جدیتر دنبال شد، در کنار کتابخانه و خانه فرهنگ به یک مکان تفریحی و فرهنگی اختصاصی نیاز بود تا مسیر نزدیک باشد و بشود در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی از آن استفاده کرد.

وی افزود: ایده اولیه ما در جلسات باشگاه‌های کتابخوانی شکل گرفت و به درخواست خانه فرهنگ فیشور و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی از شورای اسلامی و دهیاری فیشور درخواست شد تا زمینی را برای ساخت پارک کتاب در نظر  و برای این امر اختصاص دهد.
 
این مروج کتابخوانی ادامه داد: شورای اسلامی و دهیاری موافقت کرده و زمینی به متراژ 390 مترمربع را به خانه فرهنگ واگذار کردند و با کمک خیرین و حمایت‌های آن‌ها به‌ویژه خیر فرهنگ‌دوست منوچهر محمدی‌آزاد این مکان آماده شد و به مرحله بهره‌برداری رسید و با حضور مردم و مسئولین افتتاح شد تا مکان و ماوایی باشد برای همه کتاب‌خوانان و کتاب‌دوستان و علاقه‌مندان.

گل‌حقیقت با قدردانی از همه همراهان در طی سال‌ها و مردم کتابدوست فیشور که سابقه طولانی و تاریخی در کتابخوانی دارند، گفت: از سال ۹۵ که ما به شکل جدی‌تر با شرکت در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران و مروجان کتابخوانی و باشگاه‌های کتابخوانی که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، وارد این راه شدیم، مردم دست به دست هم دادند و ما را یاری کردند و عنوان روستای دوستدار کتاب در کشور داریم و یاری و همکاری مردم فیشور به روستاهای دیگر هم رسید و کتاب برای مناطق محروم ارسال شد.
 
به گفته این مروج کتاب و کتابخوانی، امسال در بخش پویشگران نشاط نوروزی با کتاب نیز در بخش کودکان هلیا جاوید برگزیده نشاط نوروزی با کتاب برگزیده کشوری و همچنین ماجد محمدی و هلیا جاوید نیز از برگزیدگان بودند.
 
رونمایی از کتاب گنج و رنج در فیشور
بر اساس همین گزارش، به همت خانه فرهنگ، شورا و دهیاری و با پیگیری فاطمه گل‌حقیقت از کتاب «گنج و رنج» نوشته «حسين‌علی حسينی‌نسب» با حضور امام جمعه فیشور، مهدی امیدبخش معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، علی‌پور، فرماندار شهرستان، هاشمی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان، عبدی رییس شورای اسلامی فیشور و جمعی از خیرین و معتمدین رونمایی شد.

این کتاب حاصل سال‌ها تلاش و زحمت اولین معلم روستا است که شبانه‌روز در راه آموزش و تعلیم و تربیت دانش‌آموزانی زحمت کشیده است که هر کدام امروز خود یا معلم هستند و یا دکتر و مهندس و شاغل در حرفه‌ای که دوست دارند.
 
کتاب «گنج و رنج» که هزینه چاپ آن را علی میرزایی از خیرین فیشور تقبل کرده، توسط جواد قائدی گردآوری و نوشته شده است.
 
منوچهر محمدی‌آزاد كه بانی اصلی پارك كتاب فيشور بود، در این مراسم ضمن تشكر از ساير خيّرين گفت: امروز احساس خوشبختی زیادی دارم چراکه در محضر دوستان و مردم شریف و مهربان و عزیزی هستم که برای کسب معرفت و دانش فرزندان‌شان و خودشان به این مکان مقدس آمدند.
 
وی افزود: یکی از اصلی‌ترین راه‌های رسیدن به سعادت و فرزانگی مطالعه کتاب‌های باارزش و تاثیرگذار است. کتاب‌هایی که با خواندن آن‌ها زندگی گذشتگان، دانش بشری و راه درست زندگی کردن را می‌آموزیم. بزرگی می‌گفت کتاب بعد از فکر کردن، بهترین دوست زندگانی آدم‌هاست. من امروز بسیار خوشحال و مسرورم که این لحظه و این اتفاق فرخنده برای روستای ما فراهم شده که بتوانم کتاب‌هایی را جلوی چشمان فرزندانمان بگذاریم و آن‌ها را تشویق کنیم که با خواندن کتاب‌های مفید از زندان تاریک ندانستگی، از سیاهی فکر بسته بیرون بیایند و افق روشن زیادی را برای رشد و بالندگی را جلوی چشمان خودشان ببینند. خوشبخت آدمی حتی لباس کهنه خودش را هزار بار رفو می‌کند و با پول آن کتاب‌های انسان‌ساز برای خودش می‌خرد.
 
محمدی‌آزاد ادامه داد: حالا که این سعادت نصیب ما شده است که برای فرزندان‌مان محیطی همراه با کتاب‌های ارزنده فراهم کنیم، بیایم با شوق  و مهربانی و با تشویق كردن يكديگر در جهت خواندن کتاب و بهره گرفتن از این محیط تشويق كنيم. امیدوارم صدای ذهن بالنده ما با خواندن کتاب، چند سال آینده به گوش شهرها و روستاهای هم‌جوارمان برسد و از قول آنها بشنویم که در خلوت‌شان به یکدیگر می‌گويند زندگی کردن درکنار این مردم اهل کتاب و فکر و مطالعه چقدر خوب است. همه حسرت ببرند که لحظه‌ای با شما و مردمان این روستای محترم باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها