سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
رونمایی از 16 عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت

مراسم «گنجینه‌های ماندگار»؛ همایش مدیران موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و رونمایی از 16 عنوان کتاب حوزه ایثار و شهادت، دوشنبه اول آذرماه در موزه مرکزی شهدا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در مراسم «گنجینه‌های ماندگار» که همزمان با روز پایانی هفته کتاب و در آستانه هفته بسیج برگزار شد، 16 عنوان کتاب در حوزه ایثار و شهادت ازجمله 6 عنوان کتاب حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی عزیزی؛ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خراسان جنوبی و کتاب‌های «از زاویه دیگر» اثر آذر خزائی، «فرشته‌ها گریه نمی‌کنند» اثر ابوالفضل علی آبادیان، «صحیفه سلطانی» اثر محمدعلی قاسمی، «شلیک نهایی» اثر مریم فریبی، «آخرین اسکادران» اثر مهدی بابا محمودی، «پیروزی یا شکست» اثر احمد حسینیا، «دلی که جا ماند» اثر فاطمه دهکردی، «زیر تازش سیاهی» اثر محسن کمالی و دو کتاب حوزه کودک با عنوان‌های «موزی که خوشمزه نشد!» اثر احمد عربلو و «خدا داره می‌بینه!» اثر مریم عاطفی رونمایی و از نویسندگان این آثار تقدیر شد.
 
رونمایی از پرتره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و اهدای آن به امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، بازدید از موزه مرکزی شهدا و افتتاح نمایشگاه آثار هنری نخبگان شاهد و ایثارگر از بخش‌های دیگر این مراسم بود.
 
ظرفیت‌های خوبی در حوزه ایثار و شهادت وجود دارد
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم، گفت: فعالان فرهنگی که امروز در عرصه ایثار و شهادت فعالیت می‌کنند، همان افرادی هستند که در سال‌های دفاع مقدس نقش مهمی داشتند.
 
وی افزود: برای حفظ هویت فرهنگی یک جامعه، مردم نقش مهمی دارند و افراد زیادی برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت داوطلب هستند و ظرفیت‌های خوبی در این حوزه وجود دارد، لذا باید به فرهنگ سال‌های دفاع مقدس برای تأثیرگذاری در جامعه بیشتر توجه شود، چراکه برای ملت‌سازی باید هویت‌سازی ایجاد کرد.
 
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به زندگی سیاسی نیروهای ارتشی که کتاب‌های آن‌ها در این مراسم رونمایی شد، بیان کرد: این افراد در مقابل استبداد و طاغوت ایستادند، سبک زندگی این افراد باید معرفی شود و برای استفاده در اختیار جامعه قرا گیرد.
 
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه سبک زندگی شهدا باید به‌عنوان الگو به جامعه معرفی شود، گفت: سبک زندگی شهدا باید به همه جامعه سرایت کند و امیدوار هستیم در دولت سیزدهم بتوانیم این الگوسازی را با جدیت دنبال کنیم. هویت ملی ما در زمینه فرهنگ ایثار و شهادت باید ارتقا پیدا کند و با استفاده از ظرفیت‌های هنری و ساخت فیلم‌های فاخر این فرهنگ‌سازی تحقق می‌یابد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به دیدار با مقام معظم رهبری برای برگزاری کنگره شهدای زنجان و شهدای ایلام، ادامه داد: مقام معظم رهبری در این دیدارها فرمودند که شهادت قله است، اما این قله دامنه‌ای دارد. شهادت اتفاقی نیست و اعطایی است و باید شخص به مرتبه‌ای برسد که به این مقام و جایگاه دست پیدا کند.
 
لزوم بیان رشادت‌های جامعه به‌صورت خالص و واقعی
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری؛ نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم با اشاره به نقش آموزش برای رسیدن انسان‌ها به تکامل، اظهار کرد: آموزش نقش مهمی در روند تکاملی جامعه دارد و تجربه بشر یکی از مهم‌ترین منابع برای آموزش افراد است.
 
وی با اشاره به قصه‌هایی که در تاریخ قهرمانان را معرفی می‌کنند، گفت: زندگی انبیاء، نهادینه کردن عزم و تکامل بشر است و در سوره‌هایی مثل شعرا، نمل و مریم ذکر انبیاء بیان می‌شود تا انسان کمال پیدا کند. این سوره‌ها زندگی انبیاء را یادآوری می‌کند تا یک انسان چگونه در تاریخ ماندگار شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین شکری، با تأکید بر یادآوری تاریخ بشری برای افراد جامعه، افزود: اگر تاریخ بشری یادآوری نشود از گذشتگان عبرت نخواهیم گرفت. انسان شجاع باید راه را بشناسد و از تجربه دیگران نهایت استفاده را برد. برای همین باید قصه‌های واقعی را یادآوری و تکرار کرد، اما این تکرار باید فرصت جدیدی را در زندگی انسان ایجاد کند و در این زمینه نوآوری شود تا به جامعه ایده‌آل دست پیدا کنیم.
 
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه برای روایت قصه‌ها و قهرمانان نباید دچار روزمرگی شد، اظهار کرد: باید رشادت‌های جامعه به‌ویژه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت را واقعی و به‌صورت ناب و خالص بیان کرد و فضاسازی و نوآوری در این زمینه صورت گیرد.
 
نقش بسیج در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
در بخش دیگری از این برنامه، سردار یعقوب سلیمانی؛ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، ضمن تبریک و گرامیداشت هفته بسیج با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) درباره بسیج گفت: امام (ره) بسیج را شجره طیبه نامیدند و بسیج به معنی اندیشه و تجربه است. بسیج در سال‌های اخیر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش مهمی داشته و جان‌فشانی‌های بسیجی‌ها را در برون مرزها و نابودی داعش شاهد بودیم.
 
وی همچنین بیان کرد: موزه شهدا بیش از 40 سال قدمت دارد. این موزه محلی با رنگ و بوی شهادت است و گنجینه‌هایی موجود در این موزه، نقش مهمی در ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت دارد.
 
موزه‌ها نقش مهمی در روایتگری فرهنگ و تاریخ یک کشور دارند
علی‌اصغر جعفری؛ مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در این مراسم با اشاره به وجود 18 موزه و خانه موزه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت در تهران، گفت: هم‌افزایی و تعامل بین مدیران موزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منجر به بهتر دیده شدن این گنجینه‌ها خواهد شد. موزه‌ها ابزار قدرتمندی در حوزه رسانه هستند که نقش مهمی در روایتگری فرهنگ و تاریخ یک کشور دارند و باید از این ظرفیت برای انتقال روایت فرهنگ کشور که برگرفته از فرهنگ ایثار و شهادت است‌ نهایت استفاده را برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها