چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳
«حامی» داستان زندگی با طعم سرطان است/اینجا زندگی ۱۳ جوان سرطانی با شما قسمت می‌شود

کتاب «حامی» داستان زندگی ۱۳ نوجوان و جوان مبتلا به سرطان به همت خیریه سیدمحمدحسین رضوی در کتابفروشی بِه‌نشر تهران معرفی و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست معرفی و بررسی کتاب «حامی» روایت جوانان مبتلا به بیماری سرطان با حضور منصوره میرفتاح نویسنده اثر، سیده‌نسترن رضوی گردآورنده، هومن بنائی کارشناس ادبی، میثم رشیدی مهرآبادی فعال رسانه و کتاب و سمیه جمالی مجری و منقد ادبی در کتابفروشی آستان قدس رضوی (بِه‌نشر تهران) برگزار شد.

سیده‌نسترن رضوی در ابتدای مراسم شرح مختصری از چگونگی تاسیس خیریه سیدمحمدحسین رضوی ارائه داد و گفت: این خیریه سالی تاسیس شد که غم بزرگ ازدست‌دادن محمدحسین را داشتم؛ خداوند این مسیر را سر راهم قرار داد تا بتوانم با امور خیر خودم را آرام کنم؛ یک سال بعد موفق شدیم مراحل اخذ مجوزهای قانونی را طی کنیم و اولین خیریه‌ای هستیم که در سطح خاورمیانه برای نوجوانان و جوانان سرطانی و تامین همه نیازهای آنها، فعالیت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه برادرش محمدحسین را -که ۲۳ سال سن داشته- به‌دلیل بیماری سرطان از دست داده، ادامه داد: داستان من بسیار کوتاه در کتاب «حامی» روایت شده است. از همان جایی که محمدحسین در بیمارستان فیروزگر پرواز کرد، مجددا با راه‌اندازی مددکاری خیریه محمدحسین، متولد شد و اولین پذیرش جوانان سرطانی در همان بیمارستان آغاز شد و با گسترش فعالیت در بیمارستان شریعتی نیز مستقر شدیم.

رضوی همچنین اظهار کرد: خیریه محمدحسین، خدماتی در حوزه درمان، آموزش، روانشناسی و استعدادیابی نوجوانان و جوانان مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد؛ برای ایجاد انگیزه به این بچه‌ها تصمیم گرفتیم داستان آنها را -که می‌تواند نقطه عطفی برای دیگران باشد- به کتاب تبدیل کنیم و روایت زندگی آنها را جمع‌آوری کردیم. کتاب حامی به قلم شیوای منصوره میرفتاح، دلنوشته ۱۳ جوان مبتلا به سرطان است. فروش کتاب «حامی» به نفع جوانان سرطانی است و حامیان می‌توانند به صورت همت عالی این کتاب را خریداری کنند.



«بِه نشر» پاتوقی برای معرفی نویسندگان و آثار فرهنگی است
میثم رشیدی مهرآبادی فعال رسانه و کتاب و مدیر کتابفروشی بِه‌نشر تهران، که میزبان برگزاری مراسم معرفی و بررسی کتاب «حامی» بود، گفت: کتابفروشی بِه‌نشر سعی کرده کتاب‌های متنوعی را برای مخاطبان آماده کند تا پاسخگوی ذائقه‌های مختلف باشیم؛ البته در این کتابفروشی، کتاب‌های مذهبی و کتاب‌های سبک زندگی اسلامی، وزن بیشتری دارند. تلاش کرده‌ایم اینجا به پاتوقی برای معرفی کتاب‌ها و نویسندگانی تبدیل شود که کمتر فرصت و امکان معرفی خود و محصولات فرهنگی خود را داشته‌اند. 

وی با ارائه پیشنهادی به دست‌اندرکاران کتاب حامی گفت: در دوران جنگ روایت‌ها هستیم و هرکسی روایت خود را زودتر بیان کند، برنده است؛ خوب است برای انتشار کتاب «حامی» با ناشران حرفه‌ای -که توزیع سراسری مناسبی انجام می‌دهند- همکاری کنید.

وی ادامه داد: اگر زبان کتاب، زبان معیار باشد بیشتر مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد؛ ای کاش کتاب، طرح جلد شاداب‌تری داشت و بیشتر زندگی را القا می‌کرد؛ همان هدفی که در خیریه محمدحسین رضوی دنبال می‌کنید.

روح من توان رنج آدم‌های داستان را نداشت
منصوره میرفتاح نویسنده کتاب «حامی» در ادامه کارکردن روی این کتاب را معجزه‌ای برای خودش دانست و گفت: روبه‌روشدن با عمق دردی که در جریان زندگی طبیعی جوانان سرطانی وجود داشت، پس از آشنایی با خانواده رضوی برایم رخ داد؛ مبتلایان به سرطان این اتفاق عجیب را به عنوان بخشی از زندگی خود پذیرفتند و به زیبایی با آن کنار می‌آیند. 

وی ادامه داد: با یک تصمیم جمعی به این رسیدیم که با زبان عامه بتوانیم با همه صحبت کنیم و سعی کردیم شعار ندهیم و با عامه مردم حرف بزنیم و صادقانه حرف بزنیم. قصه‌های این کتاب من را درگیر کرد و روح من کِشش این همه رنج را نداشت و امانت‌دار داستان جوانان سرطانی بودم و در عین حال تلاش کردم بیان هنری داشته باشد. با صاحبان این داستان‌ها بارها صحبت کرده و نکاتی که برای اثر مفید بود را استخراج کردم.

معتقدم همه باید «حامی» را بخوانند
هومن بنائی کارشناس ادبی -که در نشست بررسی کتاب «حامی» حضور داشت- نقدهایی مطرح کرد و گفت: حامی، کتاب ارزشمندی است که می‌تواند برای مبتلایان به سرطان آموزنده باشد و معتقدم تمام آدم‌ها باید این کتاب را بخوانند تا حداقل بدانند با مبتلا به بیماری سرطان با چه ادبیاتی صحبت کنند. در مورد مستندنگاری نباید نویسنده خود را جای راوی بگذارد و ناب بودن داستان حفظ شود؛ این جوانان آنقدر داستان‌های چالش‌برانگیز و تعلیق‌داری دارند که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

وی اظهار کرد: قطعاً این حرکت بزرگ نتیحه خواهد داد و مبتلایان به سرطان متوجه می‌شوند که تنها نیستند. داستان‌های مستند کتاب «حامی» قابلیت این را دارند که به فیلم‌های کوتاه تبدیل شوند. امیدوارم بعد از این کتاب بهبودی جوانان مبتلا به سرطان را منتشر کنید.

به زنجیره عشق در خیریه «محمد حسین» بپیوندید
در پایان سیده‌نسترن رضوی مدیرخیریه «محمد حسین رضوی» گفت: این خیریه می‌تواند میزبان کمک‌های معنوی هموطنان باشد تا این زنجیره عشق را گسترش دهیم؛ چه بسا کسی با انجام یک کار گرافیکی حامی باشد و تا کنون با کمک خیرین، ۳۰۰ جوان مبتلا به سرطان حمایت شده‌اند. صفحه اینستاگرام به آدرس smhcharity شماره تماس‌های ٠٢١٨٨٩٤٧٨٤٠، راه‌های ارتباطی با خیریه است و دو دفتر مددکاری در بیمارستان‌های فیروزگر و شریعتی برای کمک به جوانان سرطانی فعال است.، قیمت کتاب «حامی» ۵۰ هزار تومان است و با همت عالی هر تعداد تقاضا شود ارائه می‌کنیم و کتابفروشی‌ها می‌توانند به صورت امانت کتاب‌ها را دریافت و ارائه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها