سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
کتابداران، مروجان و فعالان کتابخوانی در استان کردستان تجلیل شدند

کتابداران، مروجان و فعالان کتابخوانی کردستان در مراسم بزرگداشت کتاب به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب با حضور مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی امروز سه‌شنبه در این مراسم که در کتابخانه امام خامنه‌ای در سنندج برگزار شد، با اشاره به تاثیرگذاری علم و دانش در زندگی افراد اظهار کرد: این موضوع ثابت شده که علما، دانشمندان و اهل علم بیشتر می‌توانند خوف خداوند را در دل داشته باشند به همین دلیل بین کسانی که می‌دانند و کسانی که نمی‌دانند، فرق بسیار است.

عبدالسلام کریمی با بیان اینکه محققان و اهل کتاب و علم باید رهبران جامعه باشند، گفت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم و به دور از هرنوع آسیبی داشته باشیم باید در خدمت علم و تابع آن باشیم و هیچگاه نباید علما تابع شخص باشد بلکه همه ما باید تابع علم، دانش و آگاهی باشیم.
 
وی یادآور شد: علم و دانش تا اندازه ای مهم است که حتی دین ما با علم شروع شده است و قطعا ما نمی‌توانیم همه علم‌ها را فرا بگیریم لذا باید برای افزایش دانش و آگاهی خود از بزرگان، علما و تجربه‌های دیگران نیز درس بگیریم و بهع نوعی از تجربه بزرگان، تجربه کسب کنیم.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی اضافه کرد: هر کس  در کسب افزایش علم و دانش باشد، به حسب علم و دانشی که دارد به همان اندازه وارث انبیا خواهد بود و باید با قلم فکر و اندیشه سایر مردم را از دریای جهل و نادانی برهاند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کتاب در حال مظلوم شدن است در حالیکه اخوت، روشنگری و اقتدار ما به کتاب و مطالعه است و اگر غیر از این باشد، نشان می‌دهد که کتاب و علم حاکم نیست.


کریمی همچنین با تاکید بر حمایت از نویسندگان و مولفان بومی و ترویج فرهنگ مطالعه گفت: همه باید تلاش کنیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم و زمینه‌ای را فراهم کنیم که اگر کسی نمی‌تواند به کتابخانه و سایر مکان‌های فرهنگی برود،کتابخانه را داخل به داخل منزل وی ببریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان نیز در این آیین گفت: امروز در حوزه کتاب و کتابخوانی علاوه بر اینکه شاید اقبال و استقبال خوبی به سمت کتاب و کتابخوانی نیست، اثرات خوبی هم تالیف نمی‌شود و در برخی از فروشگاه‌های کتاب آثاری را می‌بینم که هیچ زحمتی برای آن کشیده نشده است.

محمد مخدومی افزود: ما در نهاد کتابخانه‌های عمومی سعی داریم ذائقه مخاطبانمان را به سمت و سویی پیش ببریم که اثر خوب تولید شود، اثر خوب درخواست شود و اثر خوب نیز مطالعه شده و خواهان داشته باشد و این مهم در نهاد کتابخانه‌ها با جدیت دنبال می‌شود.
 
 
وی یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی  طی سالیان گذشته ۲ رویکرد اساسی را در پیش گرفته  است و آن هم اینکه کتابخانه‌های خود را به پاتوق‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل کند و مکان کتابخانه به فضایی تبدیل شود که همه بتوانند حتی خانوادگی از آن فضا استفاده و بهره برداری کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این آیین اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر چند، متولی اصلی حوزه کتاب نیست اما اقدامات و فعالیت‌های زیادی را در این بخش در طول سال انجام می‌دهد.

عبید رستمی یکی از اقدامات این حوزه را اهدای کتاب به مدارس روستایی و نواحی حاشیه اعلام کرد و گفت: تلاش ما توزیع عادلانه فرهنگ در استان است و در این زمینه باید نگاه به روستاها و نواحی منفصل و حاشیه بیشتر باشد و در این زمینه نیازمند همکاری بیشتر دستگاهها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستیم.
 
 
وی افزود: یکی دیگر از کارهای این اداره کل را برگزاری کمیته‌های خرید با هدف کمک به خرید کتاب از ناشران و مولفان استانی است و ما هم پس از خرید،کتاب‌ها را به صورت رایگان در اختیار دوستداران کتاب قرار خواهیم داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برگزاری نمایشگاه‌های کتاب را از دیگر فعالیت‌ها اعلام کرد و گفت: هرچند ۲سال گذشته بواسطه شیوع ویروس کرونا نمایشگاه کتاب برگزار نشد اما نمایشگاه‌های مجازی هم با استقبال خوب مردم کتابخوان استان روبرو شد.

وی با اشاره به اینکه قرار است تا پایان سال با همکاری کتابخانه‌های عمومی همایش سواد فرهنگی برگزار شود، گفت: برگزاری این همایش به ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه کمک شایانی خواهدکرد.

رستمی یکی از مشکلات مولفان در استان و کشور را عدم حمایت از انان اعلام و تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور نگاه ویژه‌ای به صیانت از حقوق مولفان داشته باشد و ما نیز تلاش کنیم این مهم را فرهنگ سازی کنیم.
 
 
در ادامه این آیین علاوه بر تجلیل از کتابداران، مروجان و فعالان کتابخوانی استان از کتاب روزشمار دانایی(تاملاتی برای تمام روزهای سال) اثر لئوتولستوی که برای نخستین بار توسط امید ورزنده مترجم کردستانی ترجمه شده است، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها