سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
شاید قد کودکان کوتاه باشد اما دیوار کانون کوتاه نیست!

مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با هدف حفظ اولین ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای اسلامی شهر شیراز دیدار و گفت‌وگو کردند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در دو دیدار جداگانه، مدیرکل و معاون اداری مالی کانون پرورش فکری فارس با علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و ابراهیم حسینی عضو شواری اسلامی شهر شیراز، دیدار کردند و آن‌ها را در جریان چند و چون ماجرای تخریب احتمالی مرکز فرهنگی، هنری شماره یک شیراز قرار دادند تا با رایزنی و مساعدت آنان از این اتفاق جلوگیری شود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک شیراز در چهارراه حافظیه، درون محوطه باغ ملی این شهر قرار دارد که هم‌اینک اطراف محوطه این باغ حفاظ کشیده شده است. این مرکز بیش از نیم قرن سابقه فعالیت دارد و زنان و مردان بسیاری، کودکی و نوجوانی خود را در آن گذرانده و در آن پرورش یافته‌اند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در این دیدارها گفت: ما سابقه‌ خوبی از تخریب نداریم؛ کانون پرورش فکری شماره ۲ که در پارک ولیعصر شیراز بود و برای ایجاد پل کابلی ولی‌عصر (عج) حدود ۹ سال پیش تخریب شد هنوز به رغم وعده شهرداری مبنی بر اختصاص زمین معوض صاحب ساختمان در خور و شایسته نشده و این مرکز به دست فراموشی سپرده شده است و مکان مناسبی ندارد.

سعیدرضا کامرانی با اشاره به فعالیت‌های متعدد کانون در ایام مختلف سال برای مخاطب کودک و نوجوان ادامه داد: پل کابلی حدود پنج سال است که افتتاح شده اما کانون شماره ۲ با ۹ سال سرگردانی در بلاتکیلفی به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه در آینده عروسک‌های دست‌ساز از قبایل مختلف ایران در موزه عروسک‌ها و در مرکز شماره یک شیراز به نمایش گذاشته می‌شود گفت: در شهری که دوستدار کودک و پایتخت کتاب ایران است، نباید تخریب قدیمی‌ترین ساختمان کانون جنوب کشور حتی مطرح شود و موضوعیت پیدا کند. 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس در ادامه گفت: درخواست ما این است که کانون در نقطه‌ای که گذر حافظ است، بماند هر چند شاید قد کودکان و نوجوانان کوتاه باشد اما دیوار کانون کوتاه نیست و همواره تمام قد از مسائل فرهنگی دفاع کرده‌ایم.

کامرانی ادامه داد: به این موضوع که نمای ساختمان با توجه به معماری زمان حاضر زیبا نیست، واقف هستیم و باید نمای ساختمان در خور شأن کودکان، نوجوانان، شهر تاریخی شیراز و گذر حافظ تعمیر و بازسازی شود.



کامرانی ادامه داد: در زمان پیش از همه‌گیری بیماری کرونا، به‌طور معمول، بیش از ۲۰۰ کودک و نوجوان و دانش‌آموز به مرکز شماره ۱ مراجعه می‌کردند و از فعالیت‌های تخصصی کانون در قالب فرهنگی، هنری و ادبی، به صورت رایگان بهره می‌برند و این نهاد فرهنگی هیچ درآمد مادی ندارد و درآمد کانون پرورش فکری، رشد، پرورش و شکوفایی استعدادهای نهفته کودکان و نوجوانان است. البته انتظار داشتیم زمانی که اعضای شورای شهر تصمیم به تغییر یا جابه‌جایی یا هر اقدامی گرفتند، مدیرکل کانون پرورش فکری را هم دعوت می‌کردند تا در جلسه شورای شهر حضور داشته باشد و راهکار بدهد نه اینکه یک‌طرفه تصمیم بگیرند.

علیرضا پاک‌فطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این دیدار بر لزوم برنامه‌سازی و معرفی کانون و فعالیت‌های آن توسط صدا و سیمای مرکز فارس تأکید کرد.

مکاتبه با شهردار و بیان انتظار توجه بیشتر به مراکز کانون پرورش فکری وحمایت از این مجموعه، همچنین توسعه مراکز فرهنگی هنری کانون فارس در مکان‌های مختلف شهر با فضا و ساختمان متناسب با فعالیت کانون از دیگر مواردی بود که نماینده مردم شیراز وزرقان در مجلس شورای اسلامی بر آن تأکید کرد. 

پاک‌فطرت معتقد است فرهنگ باید در اولویت امور باشد و مخاطبان کانون نیز گروه سنی حساسی است که لازم است برای پرورش آنان تلاش شود تا در آینده به عنوان افراد تأثیرگذار در جامعه ایفای نقش کنند.



به گفته پاک‌فطرت، تمرکز کشورهای پیشرفته و در حال توسعه نیز بر همین گروه مخاطب کانون پرورش فکری است و در بین دستگاه‌های موازی که داعیه فرهنگی دارند کانون به عنوان پایگاهی تخصصی مشغول به فعالیت است که لزوم توجه بیشتر شهرداران و حمایت از کانون را یادآور می‌شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، گفت: کانون به عنوان متولی رشد و پرورش کودک و نوجوان با دارا بودن کتابخانه‌های تخصصی توانسته و می‌تواند در توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، تربیت افرادی دارای اعتماد به نفس و آشنا با مهارت‌های زندگی تأثیر به‌سزایی داشته باشد.

مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با سید ابراهیم حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز و رییس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی واملاک شورای اسلامی شهر شیراز نیز دیدار کردند.

حسینی که با مجموعه کانون پرورش فکری آشنایی کامل داشت، سابقه فعالیت کانون را قابل توجه دانست و بر توجه بیشتر و همه جانبه دستگاه‌های مرتبط تأکید کرد.

 او نیز معتقد بود ساختمان فعلی کانون در باغ ملی حفظ شود اما برای به‌سازی و نوسازی آن اقدام لازم صورت بگیرد تا همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. رییس کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز برای حمایت از کانون و پیگیری مسائل مربوط به ساختمان‌های آن قول مساعدت و همکاری داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط