سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
معنای پديدارشناسانه كتاب و كتابخوانی در اندیشه علامه حسن‌زاده آملی

نشست کتابخوان با عنوان «معنای پديدارشناسانه كتاب و كتابخوانی در انديشه مرحوم علامه حسن‌زاده آملی» در کتابخانه شهید علمی شهرستان نقده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، نشست کتابخوان «معنای پدیدارشناسانه كتاب و كتابخوانی در اندیشه مرحوم علامه حسن‌زاده آملی» با حضور شهریار غفاری، دبیر آموزش و پرورش و فعال فرهنگی و با مشارکت علاقمندان به این حوزه در کتابخانه شهید علمی شهرستان نقده برگزار شد.

شهریار غفاری در ابتدای سخنان خود در این نشست تخصصی گفت: كتابخوانی نوعی نگاه با واسطه به جهان، در مقابل لحظاتی كه بی‌واسطه جهان را تجربه می‌كنیم، است.

وی ادامه داد: ما با مطالعه، خود را به مغز نویسنده مجهز می‌كنیم و از دریچه ذهن و نگاه او، جهان را می‌بینیم و كتابخوانی از این جهت مهم تلقی می‌شود كه «ذات مطالعه پذیرش این نكته است كه تجربه با واسطه دنیا در برخی زمان‌ها و بعضی زمینه‌ها می‌تواند مفیدتر از تجربه بی‌واسطه دنیا باشد.

غفاری افزود: معنایی از كتاب و كتابخوانی در تجارب مستقیم هم حضور دارد و از این معنا، یعنی معنایی از كتاب و كتابخوانی كه در ساحتی غیر از ذهن، در متن زندگی جاری است، به معنای پدیدارشناسانه كتاب و كتابخوانی تعبیر می‌كنیم و می‌گوییم، جریان زندگی و وقایعی كه در آن اتفاق می‌افتد، نمود بارزی از نوعی كتابخوانی بی‌واسطه است.

این دبیر آموزش و پرورش و فعال فرهنگی گفت: چنین معنایی از كتابخوانی را در آثار و اندیشه‌های علامه عاملی حسن‌زاده می‌یابیم و با نگاهی به چند درس ابتدایی دروس «معرفت نفس» كه در واقع مقدّماتی‌ترین و مبتدی‌ترین كتاب علامه حسن‌زاده است، متوجّه این معنا از كتاب و كتابخوانی می‌شویم و معنای مشتركی از «كتاب» و «كتابخوانی» تقریبا مورد توافق همه است و هر كتابی پدیداری از یک امر باطنی است و مراد از كتابخوانی این است كه ما از ظاهر پدیدار به باطن آن سفر كنیم.

غفاری بیان کرد: از منظر پدیدارشناسانه، كتاب متنی نیز دارای ظاهر و باطنی است و ظاهر این كتاب، پدیداری از ما و اندیشه‌های اوست و لذا خواندن این كتابها نیز در معنای آن است كه به واسطه این متن‌ها به معانی آن‌ها برسیم.

وی در ادامه افزود: برای روشن شدن این معنا، این بیت سعدی را شنیده‌ایم: «برگ درختان سبز در نظر هوشیار / هر ورقش دفتری است معرفت كردگار». سخن سعدی روشن و مورد تأیید همه ماست و این عبارت را می‌توان چكیدۀ آموزه‌های اصلی علامه حسن‌زاده در «معرفت نفس» خواند و از آن رو كه معرفت نفس محور آثار علامه است، می‌توان گفت؛ تمام اندیشه‌های علامه حسن‌زاده پیرامون همین چند سطر نگاشته شده و تفصیل این معناست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها