سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
از اهدای کتاب به مناطق محروم تا سرکشی به نویسندگان

برنامه‌های هفته کتاب استان یزد در قالب تجلیل از نویسندگان و اجرای برنامه‌های کتابخوانی و پویش‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با هفته کتاب، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برنامه‌های متعددی را با حضور فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی اجرا کرد.
 
جشن امضای سومین کتاب «یزد، یادگار تاریخ» 
مراسم جشن امضای سومین کتاب «یزد، یادگار تاریخ» در کتابفروشی کاما یزد برگزار شد. حسین‌ مسرت، پژوهشگرو نویسنده این کتاب در مورد آخرین اثر منتشر شده‌ خودT گفت: این دفتر نیز همچون دو دفتر گذشته دربردارنده گفتارهایی در حوزه یزدشناسی و یزدپژوهی است که پیش‌تر در بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۴ تا پایان ۱۳۹۸ در کتاب‌ها، مطبوعات و دیگر رسانه‌های کشور منتشر شده است.

وی با بیان اینکه گفتارهای مذکور گلچینی است از بین حدود یک هزار مقاله نویسنده که سعی شده همچون دفترهای پیشین، از تنوّع موضوعی برخوردار باشد، گفت: این جلد از کتاب «یزد یادگار تاریخ» در هفت فصل شامل گفتارهای تاریخی، شرح حال نام‌آوران و بزرگان یزد، آداب و فرهنگ، نقد کتاب، معماری، هنر و مردم‌شناسی تدوین شده است.
 

مسرت گفت: این کتاب که در ۶۶۰ صفحه متن و ۲۴ صفحه افزوده تمام‌رنگی منتشر شده، مجموعا دارای ۱۱۰ مقاله در زمینه‌های زندگی و آثار بزرگان، تاریخ، فرهنگ، کتابشناسی، ادب، دین، اندیشه، هنر و معماری استان یزد است.

تشکیل شورای فرهنگ عمومی ابرکوه در هفته کتاب
نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان ابرکوه با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و با محوریت هفته کتاب برگزار شد.

مجید جوادیان‌زاده در این جلسه گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار تمامی فعالیت‌های گذشته خود در عرصه کتاب و کتابخوانی، رویکردهای جدیدی برای چاپ کتاب‌های نویسندگان استان دارد که حمایت جدی از نویسندگان برای چاپ کتاب‌های ارزشمند آنان، از جمله این رویکردهاست.

وی با بیان اینکه هیچ خسارتی بالاتر از این نیست که کتابی نوشته شود اما چاپ نشود، تصریح کرد: کتاب‌هایی که عمدتا رویکرد فرهنگی و اجتماعی با محتوای مناسب و ارزشمند داشته باشد، حمایت شده و قطعا به چاپ خواهد رسید. ضمن اینکه کتاب‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف علمی و فنی نیز در صورت وجود اعتبارات کافی، چاپ خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با تاکید بر لزوم توسعه صنعت نشر، افزود: تعداد ناشران استان نسبتا مناسب است؛ اما همگی آنان در مرکز استان متمرکز هستند. با توجه به اینکه یکی از شاخص‌های توسعه کتاب، ناشران هستند که باید حمایت قرار گیرند، لذا بعد از این حمایت‌های ویژه‌ای از ناشران صورت می‌گیرد.

وی به تأثیر سوء کرونا در برگزاری نمایشگاه‌های کتاب اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در برخی شهرها مانند ابرکوه فروشگاه‌های کتاب به اندازه کافی وجود ندارد، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب با همکاری ارگان‌های مختلف می‌تواند در بحث توسعه کتابخوانی بسیار حائز اهمیت باشد.

جوادیان‌زاده همچنین ضمن گرامیداشت هفته بسیج، تصریح کرد: در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیز تمامی نویسندگان حوزه دفاع مقدس به شکل ویژه ای مورد حمایت قرار گرفته و بعد از این نیز به صورت مطلوب حمایت می‌شوند. ضمن اینکه اگر اثر، کتاب و یا حتی پژوهشی در این زمینه انجام شود، جهت چاپ با کمال میل مورد استقبال قرار می‌گیرد.

این مسئول همچنین به تغییرات جدید در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و افزود: رویکرد جدید این است که شورای فرهنگ نقش محوری‌تری در ساختار تصمیم گیری‌های کشور داشته و بیش از گذشته پویا شود تا بتوانیم اهداف بزرگ را تحقق بخشیم.
 
آغاز طرح کتابخوانی «شوق خواندن» همزمان با هفته کتاب
همزمان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی طرح کتابخوانی «شوق خواندن» در مدرسه امام خمینی (ره) ابرکوه آغاز شد.

طرح کتابخوانی «شوق خواندن» طرحی است که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه در مدارس این شهرستان با اهدای کتاب، معرفی کتاب و مسابقه کتابخوانی اجرا می‌شود.
 


بصیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه گفت: با کلید خوردن این طرح در ابرکوه از فردای آنروز مدارس را یکی پس از دیگری در نظر گرفته و با احرای طرح‌های کتاب خوانی در آن مدارس ، زمینه ارتقا سطح مطالعه را افزایش داده و نوجوانان را با کتاب و کتابخوانی آشناتر می‌کنیم.
 
اهدای بیش از 150 جلد کتاب به دانش‌آموزان منطقه پردیسان یزد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، با حضور در مدرسه یادگار منطقه پردیسان یزد بیش از 150 جلد کتاب به دانش آموزان این مدرسه اهدا کرد.

مجید جوادیان‌زاده در این مراسم طی سخنانی گفت: غیبت کتاب در مناطق کمتر توسعه یافته باعث ایجاد انحرافات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

این برنامه با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و دفتر تسهیل گری منطقه اسکان انجام شد.
 
تجلیل از نویسندگان پیشکسوت استان یزد
به مناسبت هفته کتاب، مسئولان فرهنگی استان با پیشکسوتان عرصه نویسندگی استان دیدار و از آنان تقدیر و تجلیل کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به دیدار حسین سماوات رفت و ضمن دیدار برای وی ارزوی سلامتی و موفقیت کرد. سماوات از روزنامه نگاران قدیمی و کتابفروش با سابقه یزد به شمار می‌رود.

همچنین جوادیان‌زاده به دیدار حسین بشارت نویسنده و پیشکسوت فرهنگی رفت و ضمن دیدار برای وی ارزوی سلامتی و موفقیت کرد. بشارت تاکنون چندین کتاب منتشر کرده و از نویسندگان باسابقه یزدی به شمار می‌رود.
 
رونمایی از رمان «غربیه»
در مراسمی با حضور‌ هادی هادی‌نسب فرماندار شهرستان اشکذر، مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از مدیران و مسئولان شهرستان اشکذر و شهر مجومرد در سالن مرکز بهداشت و درمان، از رمان «غریبه» اثر هما کرمی مجومرد رونمایی شد.

هادی‌ هادی‌نسب در این مراسم با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، همت و تلاش هما کرمی، نویسنده مجومردی رمان غریبه را با وجود معلولیت جسمی حرکتی قابل تحسین و تقدیر دانست و خاطرنشان کرد: توسعه پایدار نیازمند توسعه فرهنگی است و در شهرستان اشکذر و شهر مجومرد، درخصوص ایجاد و گسترش فضاهای تخصصی و زیرساخت‌های فرهنگی گام‌های بسیارخوبی برداشته شده است.

وی در ادامه از مسئولان و مدیران ادارات و نهادهایی که از این نویسنده مجومردی در نگارش و چاپ کتاب‌های اول و دوم همراهی و حمایت کرده‎‌اند؛ قدردانی کرد.

چندی پیش نیز از اولین کتاب رمان هما کرمی مجومرد با عنوان «روزهای تلخ» رونمایی شد و رمان «غریبه» دومین اثر چاپ شده این نویسنده است.
 
رونمایی از کتاب مجموعه شهر شاعران شهرستان مهریز
در مراسمی از کتاب مجموعه شعر شاعران شهرستان مهریز رونمایی شد.
 

امام‌جمعه مهریز در این مراسم گفت: برای انتقال خدمات اقشار مختلف به خصوص شاعران باید همواره نسبت به چاپ آثار آنان بین مردم و جوانان با همکاری و پیگیری مسئولان بیش از گذشته در شهرستان اقدام کرد و باید دولت در این راستا حمایت‌های لازم را در اختیار آنها قرار دهد.

عبدالرضا محی‌الدینی در این آیین ادبی افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز با همکاری شاعران برای چاپ کتاب تلاش زیادی کرد ، باید به کار نویسندگی و چاپ آثار آنها که امری مهم و ضروری محسوب می‌شود همه در کنار هم همکاری کنند.

همچنین حسن زارعیان رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز گفت: یکی از برنامه‌های مهم و محوری این اداره با همکاری مسئولان چاپ آثار نویسندگان و شاعران منطقه است و این حرکت ادبی و فرهنگی در منطقه همچنان ادامه دارد .

وی از مسئولان فرهنگی و تبلیغی و همراهی شاعران شهرستان برای چاپ این کتاب قدردانی کرد و گفت: برای انتشار آثار شاعران و نویسندگان همکاری لازم با همراهی افراد علاقه‌مند در منطقه صورت می‌گیرد که نقش مهمی در ایجاد انگیزه، معرفی نخبگان و انتقال اهداف به مردم و جوانان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط