سه‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹
وعده افزایش حقوق و تبدیل وضعیت کارکنان در نهاد کتابخانه‌های عمومی

مدیرکل منابع انسانی و امور پشیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آئین بزرگداشت «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در قزوین عنوان کرد: در سال گذشته فعالیت‌هایی برای افزایش حقوق و تبدیل وضعیت برخی از کارکنان نهاد صورت گرفته است که نتایج آن به‌زودی قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، آئین بزرگداشت «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» روز دوشنبه با حضور محمد احمدوند مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فاطمه محمد بیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، محمد رستمی معاون فرهنگ و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، قاسم اللهیاری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین، علی فرمانی، مهری السادات تقوی و فاطمه اشدری از اعضای شورای شهر قزوین، مریم بیدخام مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین، صدیقه ربیعی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین و جمعی از علاقمندان و دوستداران حوزه کتاب و کتابخوانی در تالار قلم کتابخانه امام خمینی (ره) استان قزوین برگزار شد.

تامین معیشت کتابداران در اولویت نهاد کتابخانه‌ها
محمد احمدوند، مدیرکل منابع انسانی و امور پشتیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی گفت: رسیدگی به وضعیت معیشتی کارکنان نهاد کتابخانه‌ها به عنوان فعالین اثرگذار حوزه فرهنگی در کشور هر ساله در هفته کتاب و کتابخوانی مطرح می‌شود و تلاش و برنامه ریزی ما در این مدت برای تامین معیشت و رسیدگی به وضعیت پرداختی‌های این افراد بیشتر از قبل در این هفته متمرکز می‌شود.

وی اظهار داشت: اگرچه پرداختی‌های ما به هر میزانی هم که باشد، نمی‌تواند زحمات فعالین این حوزه را پوشش دهد اما هدف ما این است که شان معیشتی این کارکنان را افزایش دهیم.

مدیرکل منابع انسانی و امور پشیبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سال گذشته فعالیت‌هایی برای افزایش حقوق و تبدیل وضعیت برخی از کارکنان نهاد صورت گرفته است که نتایج آن به‌زودی قابل مشاهده خواهد بود.

احمد وند با اشاره به خدمات ارزنده کتابداران و فعالین کتابخانه‌ها در مدت زمان شیوع کرونا گفت: حتی در مدت یک سال و نیم گذشته با شیوع بیماری کرونا با وجود همه محدودیت‌های فیزیکی موجود تلاش کتابداران و فعالین کتابخانه‌ها باعث شد تا بین کتابخوانان و کتاب‌ها فاصله ایجاد نشود.

زنان کتابخوان تربیت کننده نسل کتابدوست هستند
صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اهمیت ترویج کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: کار فرهنگی شاید از طولانی و زمان بر ترین فعالیت‌های قابل اجرا در ملت‌ها باشد و از این رو فعالیت‌های ترویجی امروز نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند در نسل بعدی خود را نشان دهد، چرا که معتقدیم اگر زنان امروز ما کتابخوان شوند تربیت کننده نسلی کتابدوست خواهند بود.

وی گفت: مادران به عنوان ارکان اصلی تربیتی در خانواده باید به صورت جدی در هدف فعالیت‌های ترویجی حوزه کتاب و کتابخوانی قرار گیرند، چرا تغییر نگرش نسل‌های آینده به کتاب، اهمیت کتاب و کتابخوانی و افزایش رسانه مطالعه وابسته به همین نگاه مادران به این مسئله است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: در حال حاضر فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی متعدد و ارزشمندی در استان قزوین در حال اجراست اما برای اجرای یک کار فرهنگی درست نیازمند بستر سازی هستیم که شاید نخستین گام در این حوزه را بتوان راه اندازی کتابخانه ویژه مادران و کودکان در استان دانست.

ربیعی افزود: در حال حاضر نیاز برای تاسیس یک باب کتابخانه ویژه مادران و کودکان در استان قزوین احساس می‌شود و امیدواریم با افزایش تعاملات استانی بین نهادهای مرتبط هرچه زودتر شاهد تحقق این امر در استان باشیم.

کتابخانه‌ها محل رویش علم، دانش و استعداد هستند
فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین نیز در ادامه این مراسم با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه‌ها در دهه گذشته گفت: امروز دیگر کتابخانه صرفا محلی برای امانت و بازگشت کتاب نیست و کتابخانه‌ها ی ما به مدد حضور کتابداران برجسته به باشگاه‌های فرهنگی و اجتماعی اثرگذار در جامعه تبدیل شده اسند و رویش علم، دانش و استعداد در بستر این کتابخانه‌ها امروز از کارکردهای اساسی کتاب و کتابخوانی است.

وی بیان کرد: کتابداران نیز در ادامه همین مسیر توانستند در نقش مشاورانی امین و راهنمایان فرهنگی همراه کتابخوانان باشند و خوشبختانه در شرایطی که هجوم فرهنگی دشمن از هر سو به جوانان و مردم این کشور وجود دارد کتابخانه‌ها به سنگرهایی امن برای مبارزات فرهنگی هدفمند و آموزش‌های اثربخش تبدیل شده‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افزود: حتی در مدت زمان یک سال و نیم گذشته که شیوع بیماری کرونا محدودیت‌های فیزیکی متعددی ایجاد کرد تلاش کردیم تا کتابخانه تماما تعطیل نباشد و اتصال بین علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و کتابداران از طریق فضای مجازی ادامه داشته باشد و در این مسیر بیش از 10 هزار برنامه فرهنگی و ترویجی مختف توسط کتابداران برگزار شد.

محمد بیگی گفت: چرا که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما امروز ترویج کتاب و کتابخوانی را در کنار این که وظیفه خود می‌دانیم یک واجب دینی و مسئولیت اجتماعی تلقی می‌کنیم و در همین مسیر نیز از مدد کتابداران برجسته استان یاری جسته‌ایم.

وی اجرای برنامه‌های متعدد رونمایی، نقد و بررسی از کتاب، برگزاری میزگردها و جلسات معرفی کتاب ، تولید پادکست‌های صورتی و بسته‌های مطالعایت را از مهم ترین برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در مدت زمان شیوع کرونا نام برد.

معرفی کتاب باید به یک فرهنگ تبدیل شود
قاسم اللهیاری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین نیز در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم معرفی کتاب در جامعه گفت: اگرچه امروزه اهمیت مطالعه و کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست اما نیازمند معرفی کتاب هستیم و در همین خصوص نیز شاهد بودیم مقام معظم رهبری در یک حرکت ارزشمند اقدام به تقریظ نگاری فرمودند و الگویی برای معرفی کتاب در اختیار بسیاری از افراد جامعه قرار دادند.

وی افزود: اگر می‌دانیم به واسطه معرفی ما افرادی به کتاب و کتابخوانی و مطالعه کتابی خوب تمایل می‌شوند باید وظیفه خود بدانیم تا کتاب‌های ارزشمند خود را به مردم معرفی کنیم و قطعا با ایجاد این رویه کتابخوانی در کشور با مسیر تازه ای مواجه خواهد شد.

این عضو شورای شهر قزوین گفت: تجربه نشان داده است کتاب‌هایی که بین مردم رد و بدل می‌شود بیشترین میزان مطالعه را دارد و از این رو باید مسیر معرفی و رونمایی از کتاب‌ها در کشور تسهیل شود.

17 فعال حوزه کتاب و کتابخوانی در قزوین تجلیل شدند
در پایان این آئین بزرگداشت مائده کریمی، شهرستان البرز، شهر شریفیه، کتابخانه‌ی عمومی دارالعباس (ع) در گروه سنی خردسالان، هستی کریمی ، شهرستان البرز، کتابخانه عمومی شهدای کمال آباد در گروه سنی کودکان، محمد قموشی، شهرستان بوئین زهرا، کتابخانه‌ی عمومی آیت‌اله مدنی دانسفهان در گروه سنی نوجوانان، پریسا خدایی، شهرستان البرز، کتابخانه‌ی عمومی علامه دهخدا در گروه سنی جوان و ابراهیم جوادی، شهرستان قزوین، کتابخانه‌ی عمومی علامه رفیعی در گروه سنی بزرگسال به عنوان 5 کتابخوان برتر استان قزوین مورد تجلیل قرار گرفتند.

همچنین کتابخانه برتر در اجرای طرح خدمات تحویل کتاب در محل،کتابخانه عمومی آیت‌اله مدنی، شهرستان بوئین زهرا، شهر دانسفهان، مجری طرح: حمید درزی رامندی، کتابخانه‌ی عمومی الغدیر، شهرستان بوئین زهرا، شهر ارداق، مسوول کتابخانه: مجید انصاری و  کتابخانه‌ی عمومی شهدای کمال آباد، شهرستان البرز، روستای کمال آباد، مسوول کتابخانه: علی زلیخایی نیز به عنوان 3 کتابخانه برتر استان قزوین تجلیل شدند.

محمد علی خرمشاهی به عنوان پیشکسوت برتر حوزه کتابخوانی، معصومه علی پور، شهرستان بوئین زهرا،کتابخانه‌ی عمومی صاحب الزمان (عج)، علی اکبر طاهرخانی، شهرستان تاکستان،کتابخانه‌ی عمومی شهید فهمیده به عنوان مسئولیت کتابخانه‌های برتر استان قزوین تقدیر شدند.

همچنین از افروز جعفر بگلو، مرضیه حجام زاده جورشری کتابداران برتر استان قزوین، ریحانه جواهری و مژگان آقا احمدی به عنوان مسئول برتر کتابخانه در حوزه فضای مجازی قدردانی به عمل آمد.

انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آبیک به ریاست شهرام احمد پور فرماندار این شهرستان و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان البرز به ریاست محمد نصری فرماندار شهرستن البرز نیز به عنوان انجمن‌های برتر کتابخانه‌های عمومی تقدیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها