دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
آثار شبه‌ترجمه‌ای در بازار نشر به زبان و ذهن کودک آسیب می‌رساند

مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ، گفت: آثار شبه ترجمه‌ای در بازار نشر وجود دارد که  به زبان و ذهن کودک آسیب می‌رسانند‌؛ زیرا مترجمان عموما با لحن و زبان مبدا و مقصد آشنایی چندانی ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان فارس با تقدیر از 31 کتابدار و فعال برگزیده حوزه کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.
 
مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این آیین ضمن قدردانی از خدمات کتابخانه‌ها و کتابدارن تصریح کرد: نام‌گذاری روز و هفته‌ای به نام کتابخانه یک مناسبت تقویمی نیست و فراتر از این است هم یادآور شرافت و ارج کار کتابداران برای جامعه و هم به نوعی حساسیت و اهمیت این کار را گوشزد می‌کند.
 
باقر میرعبداللهی با بیان اینکه کتابداران عینی‌ترین مواجهه با کاربران را دارند، گفت: بعد از مرحله سیاست‌گذاری مرحله اجرا آغاز می‌شود که کتابداران در آن مرحله ایفای نقش می‌کنند. ساز وکارهای آن‌ها به مصوبات و سیاست‌گذاری‌ها شکل و شمایل می‌دهد. کتابداری از جمله مشاغلی است که رشته تحصیلی و حرفه‌اش با هم مرتبط است و به نوعی کتابداری تلفیق مهارت و دانش است.
 
میرعبداللهی با اشاره به منابع ارسالی کتابخانه‌های عمومی اضافه کرد: بیشتر کتاب‌ها و منابع ارسالی به کتابخانه‌های عمومی مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان است و کودکان مشتریان خوب کتابخانه‌های ما هستند؛ هرچند منابع ترجمه ای برای این سنین زیاد است و باید آسیب‌شناسی شود. آثار شبه ترجمه‌ای در بازار نشر وجود دارد که  به زبان و ذهن کودک آسیب می‌رسانند‌ زیرا مترجمان عموما با لحن و زبان مبدا و مقصد آشنایی چندانی ندارند. همچنین برای این کتاب‌ها نیازسنجی صورت نگرفته و تناسبات فرهنگی در آن رعایت نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه کتابداران مشاوران امین اعضا هستند، خاطرنشان کرد: کتابداران باید در این زمینه توجه داشته باشند و نقش مشاور برای کودکان و نوجوانان در زمینه معرفی کتاب‌های ترجمه متناسب با سن آنان باشند.
 
در این آیین همچنین عبدالرضا قاسم پور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با اشاره به اینکه تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کتاب را باید تکریم کنیم، گفت: گرامیداشت کتاب و کتابدار فقط به هفته کتاب محدود نباشد؛ همه روزها باید روز کتاب و همه هفته‌ها هفته کتاب و کتابخوانی باشد.
 
وی اضافه کرد: اهمیت کتاب و کتابخوان بر کسی پوشیده نیست کتاب برای توسعه کشور ضروری است. کیفیت زندگی را کتاب تعیین می‌کند. بزرگترین اختراع بشر کتاب است و ساعت‌های لذت‌بخش را با کتاب می‌شود.
 
وی خواستار استفاده از هر نوع فرصت برای گسترش کتابخوانی شد و پیشنهاد کرد از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و حتی صنف‌ها برای تبلیغ کتاب و کتابخوانی بهره‌گیری شود.
 
دستگاه‌های اجرایی باید به کتابخانه‌های عمومی کمک کنند
قاسم پور تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی متولی امر کتابخوانی است اما ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه تنها وظیفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی نیست. همه دستگاه‌های اجرایی باید به کتابخانه‌های عمومی کمک کنند.‌ مردم و خیرین نیز در این راه همواره پای کار بودند.
 
عبدالعلی رحیمی مظفری، نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه، گفت: هیچ چیز حتی فضای مجازی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد و هیچ‌چیز نمی‌تواند استنادش به اندازه کتاب باشد. ‌حتی در فضای مجازی نیز تا کتاب نباشد نمی‌توان مطلبی را بیان و به آن استناد کرد.
 
وی با بیان این اینکه برگزاری این مراسم، اهمیت کتاب کتابخوانی و قلم را می‌رساند، تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در این  عرصه پویاتر باشیم. در تمامی مراحل زندگی به قلم و کتاب نیاز داریم و بی‌شک بدون کتاب نمی‌توانیم به مدارج بالاتر برسیم.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این آیین که در سالن همایش‌های شهر شیراز برگزار شد، ضمن قدردانی از خدمات کتابداران کتابخانه‌های عمومی عنوان کرد: کتابخانه‌ها در ایام کرونا تلاش‌های بسیار کردند و  فصل جدیدی از ارائه خدمات را شاهد بودیم؛ همچنین در این ایام برای ارائه خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی برنامه ریزی شده است.
 
حضور پررنگ خیران در ساخت کتابخانه عمومی فارس
روح‌الله منوچهری اضافه کرد: در مدت یکسال گذشته در حوزه زیرساخت در شهرستان‌های جدیدالتأسیس ادارات کتابخانه‌ها تشکیل شده است. پنج کتابخانه نیز در استان افتتاح شده که چهار مورد در شهرهای فاقد کتابخانه است. همچنین سه ساختمان جدید کتابخانه به بهره‌برداری رسید و سه پروژه کتابخانه‌ای کلنگ‌زنی شد. این در حالی است که در بیشتر این برنامه‌ها از ظرفیت خیرین استفاده شده است.
 
وی به حوزه سالن‌های مطالعه اشاره و اضافه کرد: در حوزه سالن‌های مطالعاتی هم برنامه‌ریزی شده و هفت سالن با مجوز رسمی در این مدت آغاز شده است. 17 تفاهم‌نامه نیز در سال جاری با سازمان‌ها و نهادها برای همکاری بیشتر منعقد شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس به برنامه‌ریزی برای گروه‌های خاص اشاره و عنوان کرد: در حوزه نابینایان، ناشنوایان، روستاییان و عشایر و نوسوادان برنامه ریزی شده است.
 
منوچهری از همکاری گسترده خیرین خبر داد و تصریح کرد: خیرین فارس در سال گذشته،  بیش از  104  میلیارد ریال در حوزه‌های ساختمان، زمین، کتاب و تجهیزات به کتابخانه‌های عمومی کمک کردند. همچنین در سال گذشته بیش از ۱۷۶ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌ها اضافه شده است و برای اولین بار در کشور برای ناشنوایان کتاب تولید کردیم.
 
منوچهری به افتتاح بخش فارس‌شناسی و استان‌شناسی در شهرستان‌ها اشاره و عنوان کرد: در روستاها طرح ایستگاه کتاب اجرا شده است. همچنین طرح دسترسی پژوهشگران به مقالات و منابع اطلاعاتی تحت عنوان میز مرجع مجازی در کتابخانه‌ها اجرا شده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی  فارس از آغاز همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی نیز خبر داد و اضافه کرد: این همایش با همکاری انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌ها و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال برگزاری است و در کنار این همایش دو مسابقه «طراحی خدمت: و «جایزه خدمات برون کتابخانه ای» در حال انجام است.
 
وی همچنین با اشاره به اجرای جشنواره کتابخوانی با موضوع حفاظت از منابع آب در استان خاطرنشان کرد: یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی مهم‌ترین برنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز هم اکنون در حال اجراست و تاکنون استقبال خوبی در استان از این برنامه صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها