دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
قوجق: هنرمندانه‌ترین قالب ادبیات داستانی، داستان کوتاه است/ خورشاهیان: داستان‌ها، شرایط جنگ را ماندگار می‌کنند

یوسف قوجق گفت: هنرمندانه‌ترین قالب ادبیات داستانی، داستان کوتاه است، چراکه ساختار آن حساب‌شده و دارای طرح مشخص است و یک شخصیت اصلی در داستان وجود دارد که وقایع این داستان با محوریت شخصیت اصلی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از «مجموعه داستان‌های برگزیده (یوسف)» یکشنبه 30 آبان‌ماه همزمان با هفته کتاب با حضور سرهنگ عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، هادی خورشاهیان؛ دبیر علمی جشنواره یوسف، یوسف قوجق؛ داستان‌نویس و خانواده شهید محمدی در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
در ابتدای این برنامه عباس بایرامی اظهار کرد: روز مادران شهدا، هفته کتاب و کتابخوانی و هفته بسیج را به تمام کسانی که در این عرصه فعالیت کرده تبریک گفته و از آن‌ها قدردانی می‌کنیم. امیدوارم با تولید آثار فاخر و خوب روز به روز به معارف دفاع مقدس بیفزاییم و زمینه‌ای برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.
 
جشنواره یوسف مزین به نام یک شهید بزرگوار است
در ادامه هادی خورشاهیان با اشاره به این‌که نویسندگان این 40 داستان ایثار کردند، گفت: ما در دبیرخانه جشنواره یوسف در طول سال‌های زیادی تلاش کردیم تا به این دوره از جشنواره یوسف برسیم. جشنواره یوسف مزین به نام یک شهید بزرگوار است، اما افرادی با تفکرات مختلف در این جشنواره شرکت کردند.
 
نویسنده حوزه داستان کوتاه به حاشیه نمی‌رود
یوسف قوجق نیز در این مراسم درباره نحوه داوری آثار جشنواره یوسف بیان کرد: به‌نظر می‌رسد بیشتر توجه جامعه ادبی و مخاطبان کتاب‌ها در بیشتر جشنواره‌ها به رمان است. جامعه ادبی نیز برای نوشتن رمان تمایل بیشتری دارند. منتقدان می‌گویند مهم‌ترین، فنی‌ترین، بهترین و درست‌ترین و کامل‌ترین قالب ادبیات داستانی، داستان کوتاه است.
 
وی گفت: باید برای ارزیابی یک نویسنده، داستان کوتاه را معیار قرار دهیم. یک نویسنده خوب در ادبیات داستانی حوزه داستان کوتاه به حاشیه نمی‌رود و اتفاقات و روند داستان را مفید به مخاطب ارائه می‌کند. باید در حوزه ادبیات داستانی به آموزش داستان‌های کوتاه و کوتاه‌نویسی بپردازیم. در مجموعه داستان‌های برگزیده یوسف 40 داستان خوب نوشته شده است. اگر نویسندگان این داستان‌ها را معیار ارزیابی نویسندگی قرار دهیم، می‎توانیم آن‌ها را آینده‎سازان ادبیات داستانی بدانیم.
 
قوجق با بیان اینکه عده‌ای نوشتن داستان کوتاه را آسان می‌دانند، تصریح کرد: قالب داستان کوتاه بسیار مشکل است و ادبیات روایی بهترین قالب این داستان محسوب می‌شود. هنرمندانه‌ترین قالب ادبیات داستانی نیز داستان کوتاه است، چراکه ساختار آن حساب شده و دارای طرح مشخص است و یک شخصیت اصلی در داستان وجود دارد که وقایع این داستان با محوریت شخصیت اصلی صورت می‌گیرد. اگر ساختار داستان کوتاه از نظر روایی و تکنیکی به درستی پیش برود، نویسنده با روایت و خلق شخصیت می‌تواند تاثیر واحدی بر روی مخاطب داشته باشد. ساختار سنتی قصه‌های روایی در نوشتن این 40 داستان کوتاه، توسط نویسندگان در شروع، میانه و پایان داستان‌ها رعایت شده است.
 
این داستان‌نویس با بیان این‌که داستان کوتاه یک هدف را دنبال می‌کند و در انتها هدف را به پایان می‌رساند، افزود: داستان‌نویس داستان کوتاه باید شخصیت‌ها، لحن و طبقه اجتماعی افراد را قبل از اینکه نوشته را به تحریر درآورد در ذهن خود پرداخت کند، چراکه بسیاری از نویسنده‌ها می‌خواهند وقتی شروع به نوشتن کردند، شخصیت‌پردازی کنند که این درست نیست.
 
وی قالب داستان‌ها را سنتی، روایی، فنی و پیچیده اعلام کرد و گفت: داستان کوتاه به‌صورت سنتی باید یک توالی زمانی حوادث را رعایت کند، بعضی از نویسنده‌ها روایت سنتی خطی را می‌شکنند و غیر خطی و پیچیده می‌نویسنند که دارای چارچوب است. روایت قصه‌های این کتاب سنتی و خطی بود.
 
سال‌هاست جشنواره یوسف با موضوعات عام برگزار می‌شود
هادی خورشاهیان نیز در بخش بعدی سخنان خود درباره جایزه ادبی یوسف و تاثیر آن، اظهار کرد: معمولا با جشنواره‌ها مخالف هستم، چراکه فراخوان‌ها ارائه می‌شود و هزینه‌هایی انجام می‌شود و نویسنده‌ها می‌نویسند و با حجم انبوهی از داستان‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم که آن‌هایی که برگزیده می‎شوند، منتشر و آن‌هایی که ضعیف‌تر هستند در وبلاگ‌ها یا فضا‌های دیگر منتشر می‌شوند. سال‌هاست که جشنواره یوسف با موضوعات عام برگزار می‌شود.
 
وی افزود: در برخی از جشنواره‌ها افرادی شرکت می‌کنند که ممکن است از نظر ظاهری متفاوت از فضای دفاع مقدس باشند. اما همان طور که رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) فرمودند اگر تهاجم صورت بگیرد، همین افراد به خط مقدم می‌روند.
 
خورشاهیان در ادامه با بیان این‌که جشنواره انقلاب هم که سال‌های قبل برگزار شد بسیار خوب بود، گفت: ما از دوران انقلاب، پس از انقلاب، انقلاب، اسلام و دفاع مقدس عبور نکردیم. عده‌ای می‌گویند موافق صلح هستیم و به نوشتن درباره جنگ اعتقادی نداریم. اما باید گفت درست است ما جنگ فیزیکی نداریم، اما باید روحیه مبارزه، پایداری و مقاومت را در خود داشته باشیم و برای همیشه برای دفاع آماده باشیم.
 
رعایت فن داستان کوتاه /استفاده مناسب از راوی اول شخص
یوسف قوجق نیز در بخش بعدی سخنان خود در زمینه شخصیت‌پردازی داستان‌های داوری شده در جشنواره یوسف و قابل لمس بودن آن‌ها، بیان کرد: به لحاظ فنی و ساختاری، متن روایی بود. متن روایی همذات‎پنداری خوبی برای مخاطب داستان به دنبال دارد. نویسندگان در این داستان‎ها به‌خوبی، روش و فن داستان کوتاه را رعایت کرده بودند. استفاده از راوی اول شخص در این آثار عالی است و محتوای این داستان‌های کوتاه بسیار مناسب بود.
 
این داستان‌نویس با بیان این‌که عنوان داستان‌ها نوعی دعوت از مخاطبان برای خواندن بود، افزود: عنوان داستان‌های این کتاب جذاب است و مخاطب را دعوت می‌کند که آن‌ها را بخوانند. عنوان‌گذاری در داستان کوتاه نقش مهمی را ایفا می‌کند. آینده ادبیات داستانی ما را داستان کوتاه تشکیل می‌دهد.
 
شهدا، اسطوره‌های بزرگی محسوب می‌شوند
یوسف قوجق در بخش دیگری از این نشست به دیدار خود با خانواده شهید شاعری اشاره کرد و گفت: مادر شهید شاعری، لباس‌های فرزند شهید خود را در اتاقی جمع‌آوری کرده بود و در دیدار با ایشان دیدیم که لباس‌های فرزند خود را روی چشمان خود قرار می‌دهد و گریه می‌کند. حس آن مادر را نمی‌توان در داستان بیان کرد. شهدایی که در زمان انقلاب و در انقلاب اسلامی و پس از آن دفاع مقدس به شهادت رسیدند، اسطوره‌های بزرگی محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید از این اسطوره‌ها کتاب‌ها و فیلم‌هایی نوشته و ساخته شود تا نسل آینده با آن‌ها آشنا شده و آن‌ها را درک کنند.
 
داستان‌ها، شرایط جنگ را ماندگار می‌کنند
هادی خورشاهیان نیز در پایان سخنان خود خطاب به خانواده شهید محمدی، گفت: داستان‌ها، شرایط جنگ را ماندگار می‌کنند. این حداقل کاری است که می‌توانیم برای خانواده شهدا و جانبازان انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها