دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
دسترسی به کتاب در یزد آسان نیست/ نویسندگان حوزه دفاع مقدس مظلوم واقع شده‌اند

کارگروه هنر و ادبیات شهید الله‌دادی یزد با محوریت «بررسی راهکارهای بهبود وضعیت نشر و توزیع آثار مکتوب دفاع مقدس» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، کارگروه هنر و ادبیات پزوهشکده شهید الله‌دادی با محوریت «بررسی راهکارهای بهبود وضعیت نشر و توزیع آثار مکتوب دفاع مقدس» و با حضور مسئولان فرهنگی استان یزد برگزار شد.

عالیه مهرابی دبیر هنر و ادبیات پزوهشکده شهید الله‌دادی در این نشست با اشاره به تولیدات مکتوب حوزه دفاع مقدس گفت: متاسفانه این تعداد کتاب‌های چاپ شده در حوزه دفاع مقدس با مردم به خوبی ارتباط برقرار نکرده‌اند و شاهد این ارتباط نیستیم.

وی بیان کرد: نداشتن رسانه یکی از مهمترین عوامل در ناشناخته ماندن نویسندگان حوزه دفاع مقدس است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

مهرابی بیان کرد: رسانه‌هایی مانند خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) و بسیج رسانه به‌خوبی می‌توانند در راستای معرفی کتاب و نویسندگان گام بردارند و امیدواریم بتوانیم به‌خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

شاهد مظلومیت نویسندگان حوزه دفاع مقدس هستیم
علی‌محمد پارسائیان رئیس بسیج رسانه استان یزد نیز در این مراسم گفت: کتب دفاع مقدس باید مورد بررسی قرار بگیرند که به چه دلیل کمتر ارتباط با مخاطبین برقرار می‌کنند.

وی افزود: توجه به رسانه و برگزاری نشست‌هایی با حضور رسانه‌ها و همچنین حضور پرشور مردم می‌تواند ما را در این ارتباط کمک کند.

پارسائیان ادامه داد: نویسندگان دفاع مقدس در بحث رسانه بسیار موثر هستند که خود آنها نیز می‌توانند با ارتباطشان در معرفی آثار خود گام بردارند.

وی افزود: متاسفانه شاهد مظلومیت نویسندگان حوزه دفاع مقدس هستیم زیرا مراسمی‌ برای تجلیل از آنها نداریم و برنامه‌های مناسبتی بسیار کوتاهی برای آنها داریم درحالی‌که برای تقویت این حوزه می‌توانیم با برگزاری نشست‌های رسانه‌ای و تجلیل از نویسندگان به این هدف برسیم.

رئیس بسیج رسانه استان یزد گفت: معرفی شهدا از طریق نویسندگان حاذق می‌تواند در ارائه کتاب‌ها حوزه دفاع مقدس و ارائه رمان‌ها مذهبی ما را یاری کند.

پارسائیان گفت: بحث دفاع مقدس بحث فراجناحی است که ما باید با برنامه‌ریزی این دغدغه را برای اقشار مختلف به ویژه رسانه‌ها ایجاد کنیم.

ثبت بیش از 6 هزار ساعت مصاحبه شفاهی برای ثبت مکتوب آثار دفاع مقدس
منصور زارع رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس یزد نیز در این نشست گفت: اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با توجه به تعداد بالای رزمندگان و خانواده‌های شهدا و کم‌کاری در این بخش، برخی مواقع نتوانسته به‌خوبی ثبت مکتوب خاطرات و اتفاقات را داشته باشد.

وی افزود: دفاع مقدس همه اقشار مختلف مردم را دربرمی‌گیرد و همه باید پای کار باشند تا بتوانیم گامی‌مثبت برداریم.

زارع ادامه داد: متاسفانه ما به دلیل نبود امکانات نتوانسته‌ایم به‌خوبی در ثبت مکتوب اتفاقات دوران دفاع مقدس گام برداریم.

وی گفت: الان با توجه به کمبود امکانات باید جمع‌آوری آثار را داشته باشیم زیرا برخی از آنها در حال از بین رفتن هستند و در صورتی که این کار انجام شود به‌خوبی می‌تواند پس از گذر زمان آنها را به چاپ برسانیم.

بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس  بیان کرد: از سال 92 تاکنون 76 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ کرده‌ایم و ما 6 هزار ساعت مصاحبه از پیشکسوتان داریم اما توان پیاده‌سازی و ثبت مکتوب آنها را نداریم.

دسترسی به کتاب در یزد آسان نیست
حجت‌الاسلام مجتبی صداقت سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد تاکنون در خصوص خرید کتاب و ردیف بودجه کتاب، مصوبه‌ای نداشته است که امیدواریم در این زمینه ساماندهی مناسب را داشته باشیم و بتوانیم با برنامه‌ریزی حمایت از بخش کتاب و کتابخوانی را داشته باشیم.

وی افزود: متن و نویسنده کتاب در ترویج کتاب دو اصل بسیار مهم هستند و درصورتی‌که به آن‌ها به‌خوبی توجه شوند می‌توانیم رویکرد مناسب را برای کتاب‌ها پیش بگیریم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد نیز بیان کرد: امروز یزد با نویسندگان انقلابی خود معرفی شده است ولی برای آینده نگران هستیم که در چند سال آینده چه اتفاقی در حوزه کتاب صورت می‌گیرد و آیا به تربیت نیروی و نویسنده انقلابی توجهی کرده‌ایم؟!

صداقت بیان کرد: مخاطب‌شناسی در کتاب نیز امری مهم است زیرا با این کار می‌توانیم با مخاطب خود به‌صورت مستقیم ارتباط برقرار کنیم.

وی افزود: فرهنگ کتابخوانی نیاز به مقدمه‌های دارد که یکی از موارد آن دسترسی آسان است که متاسفانه در یزد شاهد این امر نیستیم.

وی گفت: یکی از مشکلات امروز ما در استان عدم دسترسی آسان به کتاب است که باید برای آن تدابیری اندیشیده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط