دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
ارائه خدمات پستی به صنعت نشر در هاله‌ای از ابهام/ تکلیف تعرفه فرهنگی چه می‌شود؟

شرکت ملی پست مطابق با قانون ششم توسعه، موظف به تخصیص تعرفه‌های فرهنگی است که این تعرفه در حوزه کتاب در قالب خدمات پستی ارزان به کتاب تعریف می‌شد اما معاونت امورفرهنگی وزارت ارشاد برای تداوم همکاری‌ها با این شرکت به توافق نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درآستانه برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بی‌نتیجه ماندن گفت‌و‌گو‌ها با شرکت ملی پست برای تداوم خدمات پستی برای جامعه نشر، کتاب‌فروشان و ناشران خبر داد. این در حالی‌است که انتظار می‌رفت این شرکت که تجربه انعقاد تفاهم‌‌نامه همکاری با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آذر‌ماه سال 1397 را دارد، به‌دنبال عمل به مسئولیت اجتماعی خود، حمایت از جامعه نشر را متوقف نمی‌کرد.
 
انتظار اهالی نشر به‌ویژه در روزگاری که بار گرانی مواد اولیه و دیگر ملزومات تولید کتاب، کمرشان را خم کرده، فقط برآمده از تجربه سه سال استفاده از تخفیف‌های حمایتی شرکت ملی پست نیست؛ بلکه اهالی نشر امید‌ داشتند، شرکت ملی پست به قانون، بند‌ج ماده 92 قانون ششم توسعه، عمل کند و در آستانه برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزینه دیگری بر دوش آن‌ها نگذارد.

بند‌ «ج» ماده 92 قانون ششم توسعه، می‌گوید: «دولت و شهرداری‌ها و سازمان‌ آب و فاضلاب مکلفند با ارائه تعرفه فرهنگی و یا پروانه ساختمان در زمینه آب و برق و گاز، حمل و نقل و پست، با استفاده از کاربری فرهنگی در فضا‌های مسکونی از کتاب‌فروشان، ناشران و مطبوعات که دارای مجوز‌های قانونی لازم هستند، حمایت کنند.»

همچنین بند 5 ماده یک آئین‌نامه اجرایی بند‌ «ج» ماده 92 قانون پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در تعریف تعرفه فرهنگی می‌گوید: «بهای آب، برق، گاز و خدمات پستی و صدور پروانه ساختمان که به‌منظور حمایت از کتاب‌فروشان، ناشران و دفاتر مطبوعاتی برمبنای تعرفه آموزشی(برای آب، برق، گاز و خدمات پستی) و عوارض  کاربری فرهنگی بنا‌ها(برای صدور پروانه ساختمان) محاسبه گردد.»

این ماده قانونی به گفته کارشناسان در طول عمر تدوین قوانین کلان توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌سابقه است؛ چراکه قانون‌گذار نخستین‌بار است، یک بند قانونی را به‌طور کامل به حوزه نشر کتاب اختصاص داده و چندین دستگاه را ملزم به حمایت از ناشران و کتاب‌فروشان کرده است. آئین‌نامه اجرایی بند‌ج ماده 92 سه‌سال به‌طول انجامید و جزئیات آن خرداد‌‌ماه سال 1400 به تصویب هیات وزیران رسید؛ بنابراین  همه دستگاه‌ها از‌جمله شرکت ملی پست، به تعیین هزینه‌ ارسال مرسولات براساس تعرفه فرهنگی ملزم شده‌اند.  
 
 همکاری قابل توجه و شبانه‌روزی شرکت ملی پست در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تحسین اتحادیه جهانی پست را به همراه داشت به‌طوری که این اتحادیه در حساب توئیتری خود، همراهی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران را تحسین کرد.




بی‌تردید شبکه توزیع کتاب در کشور به دلایل مختلف،با مشکلاتی روبه‌رو است و در این شرایط، تداوم همراهی و همکاری  شرکت ملی پست با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند قدم  موثری در شکل‌گیری شبکه توزیع مطلوب کتاب باشد؛ به‌ویژه در شرایط فعلی اقتصاد فرهنگ و نشر و همچینن انتظار مردم کتاب‌دوست برای توجه این شرکت مهم در عمل به مسئولیت اجتماعی. حال شاید این پرسش از سوی فعالان حوزه نشر و مخاطبان دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح باشد که آیا در آینده می‌توان انتظار داشت این توافق به‌نام قانون احیا شود؟ 
      
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دوشنبه(1 آذرماه)؛ با اشاره به گفت‌و‌گوهای مکرر با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای استمرار خدمات پستی به ناشران  اعلام کرد: به‌رغم تلاش‌های صورت ‌گرفته و جلسات و مذاکرات متعدد هنوز با شرکت پست درباره استمرار خدمات پستی به ناشران به توافق نرسیده‌ایم.
 
وی ادامه داد: قرارداد جدیدی که شرکت پست پیشنهاد داده است منجر به افزایش هزینه‌های پستی ناشران خواهد شد. با توجه به استفاده گسترده ناشران از این خدمات که بخشی از آن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود و بار مالی این توافق برای این وزارتخانه، سالانه حدود 15 میلیارد تومان است، هنوز امکان عقد قرارداد جدید فراهم نشده است.
 
احمدوند اظهار امیدواری کرد: امیدواریم بتوانیم با تعامل خوب و‌ نگاه فرهنگی وزارت ارتباطات همچنان ناشران و‌ کتابخوانان از خدمات شرکت پست بهره‌مند باشند.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: توجه به فعالیت‌های فرهنگی مد نظر قانونگذار بوده است و امیدواریم مصوبات حمایتی از عرصه فرهنگ مورد توجه دستگا‌ه‌های ارائه‌دهنده خدمات باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط