دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
اغلب کتابخانه‌های زیرمجموعه شهرداری همدان به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان از ایجاد دو دسته کتابخانه در مجموعه‌های تحت نظارت شهرداری خبر داد و گفت: ما در فضاهای تخصصی شهر کتابخانه‌های تخصصی ایجاد کرده‌ایم و در حاشیه شهر نیز با مشارکت اداره‌کل کتابخانه‌ها از فضای موجود در فرهنگسراها برای ایجاد کتابخانه بهره‌ برده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، روح‌الله وجدی هویدا رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان به مناسبت بیست و نهمین دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی از کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های زیرمجموعه شهرداری همدان بازدید کرد.

وجدی هویدا در حاشیه این بازدید با تاکید بر نقش مطالعه و کتابخوانی در ارتقای فرهنگ جامعه و نقش توسعه فرهنگی بر سایر ابعاد توسعه، گفت: با وجود تمام محدودیت‌های موجود، کتابداران فعالیت‌های خلاقانه و ارزشمندی ارائه می‌کنند که بسیار قابل تقدیر است. انجام اقدامات مثبت و خلاقانه در جهت گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در ارتقای شاخص‌های جامعه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار موثر است.
 
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان افزود: همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران مطرح است و طبیعتا ما در مجموعه شهرداری تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا فعالیت‌هایی در خور نام این شهر انجام دهیم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان یادشده در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، گفت: اکنون کتابخانه‌های متعددی در مجموعه‌های وابسته به شهرداری فعال است که عبارتند از: کتابخانه‌های موجود در تالار قرآن (2 کتابخانه)، فرهنگسرای ولایت (کوی خضر)، فرهنگسرای مهر (شهرک ولیعصر)، فرهنگسرای رصدخانه (تپه حاج عنایت)، مجتمع فرهنگی عین‌القضات همدانی (2 کتابخانه)، فرهنگسرای نشاط (حصار امام).


وجدی هویدا با بیان اینکه اغلب این کتابخانه‌ها به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، گفت: به عنوان مثال کتابخانه فرهنگسرای رصدخانه ابن صلاح به صورت تخصصی کتاب‌های حوزه نجوم را ارائه می‌کند، در تالار قرآن در کنار خدمات کتابخانه عمومی، کتابخانه تخصصی قرآنی در حال فعالیت است،  فرهنگسرای ولایت که به فرهنگسرای کسب و کار نیز شناخته می‌شود، به طور تخصصی کتاب‌های کسب و کار ارائه می‌کند. فرهنگسرای عین‌القضات که مرکز مادستان‌شناسی هم در آن فعال است، کتابخانه تخصصی همدان‌شناسی را در خود جای داده است، فرهنگسرای نشاط نیز با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت تخصصی برای کودکان درنظر گرفته شده است.
 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان افزود: در واقع اکنون دو دسته کتابخانه در مجموعه شهرداری ایجاد شده است؛ دسته اول کتابخانه‌های تخصصی که برحسب فضاهای تخصصی شهرداری مثل تالار قرآن، رصدخانه و مرکز مادستان‌شناسی شکل گرفته است. دسته دوم در فضای حاشیه شهر که کتابخانه‌های عمومی مستقر نبودند یا کمبودی وجود داشت، کتابخانه‌های لازم دایر شد مثل شهرک ولیعصر، کوی خضر، حصار امام. کتابخانه سیار هم که در روزهای متفاوت در محل‌های تعیین شده مستقر می‌شود، با همکاری شهرداری و اداره کل کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی شد. راننده و اتوبوس ازسوی شهرداری تامین شده است و کتاب‌های آن و ارائه خدمات از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی. کتابخانه سیار در برنامه‌های آموزش شهروندی نیز حضور می‌یابد و همکاری دو سویه‌ای را ایجاد می‌کند.
 
 
 
وی همچنین با اشار به اقدامات سازمان متبوعش در حوزه حمایت از نویسندگان، گفت: از کتاب‌های نویسندگانی همچون نویسنده فقید همدانی داور همدانی، نویسنده پیشکسوت علی جهان‌پور و ... جهت چاپ اقدامات حمایتی صورت گرفته و ادامه‌دار خواهد بود. نامگذاری معابر متعددی به نام‌های شاعران و نویسندگان برجسته گرفته تا ساخت المان‌ها در فضاهای عمومی و همچنین نصب تندیس بزرگان در تالار مشاهیر یادمان عین‌القضات همدانی. همچنین در فضای شهری نیز از المان‌های شخصیت‌های داستانی و همچنین المان‌های کتاب و کتاب‌خوانی بهره‌ برده شده است.

 
وجدی هویدا در پایان برخی از برنامه‌های اجرا شده توسط این سازمان در هفته کتاب را برشمرد: بازدید از کتابخانه‌های عمومی و کتابگردی، برگزاری تور بازدید از فرهنگسراها و کتابخانه‌های عمومی طی سه روز متوالی، قصه‌گویی در کتابخانه تالار قرآن، برنامه آشنایی با مشاغل در کتابخانه ولایت، نمایشنامه‌خوانی در فرهنگسرای هنر و رسانه، دوره آموزش نجوم و هوش و خلاقیت در کتابخانه رصدخانه، برگزاری کارگاه آموزش اصول ویژه نوجوانان با محوریت کتاب بچه‌های کارآفرین، نشست جمع‌خوانی مجازی با حضور محمدحسین قاسمی مدیر انتشارات کتابک، برگزاری پویش نذر کتاب در فرهنگسرا و کتابخانه مهر، نقد و رونمایی کتاب مترسک، مسابقات متعدد و نشست‌های متعدد کتابخوان با محوریت‌های مختلف.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها