دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
انتشار 350 عنوان کتاب در استان قزوین از ابتدای امسال تاکنون

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: هر سال نزدیک 700 عنوان کتاب در استان انتشار می‌یابد و امسال تا امروز بیش از 350 عنوان منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، مهدی مبشری نویسنده کتاب «مسیحا» در آئین رونمایی از این کتاب که با حضور حسن لطفی نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی، محمد رستمی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: «مسیحا» حاصل یک دوره 40 روزه متفاوت در زندگی من است که به قداست عدد 40 اتفاقاتی در احوال دورنی من رخ داد و نگاه من به زندگی تغییر کرد.

وی گفت: در این مسیر احساس کردم که باید این تغییر نگاه و نگرش در زندگی روزمره ما نیز تاثیر داشته باشد و از این رو تلاش کردم تا این نگاه را در زندگی روزمره جاری کنم، در این مرحله گاهی دست‌نوشته‌هایی داشتم در خصوص تاثیر این نگاه در رفتارهای به ظاهر ساده بشری و این دست‌نوشته‌ها خطاب به پسرم «مسیحا» نوشته شد.

این نویسنده قزوینی یادآور شد: به مرور این گفت‌وگو‌ها را در قالب نامه‌هایی به پسرم نگارش کردم و در فضای مجازی به انتشار گذاشتم، در نهایت متوجه شدم استقبالی بیشتر از حد انتظار از این نامه‌ها صورت گرفت و با تکمیل آن و رسیدن به عدد 40 با پیشنهاد دوستان و مخاطبین در فضای مجازی این موعظات 40 تایی در قالب یک کتاب شکل گرفت.

مبشری افزود: عمده کتاب‌هایی که تا کنون در این حوزه نگارش شده، موعظات و توصیه‌هایی ادیبان و حاکمان به فرزندانشان است؛ در حالی که بسیار از ما مردم عادی هستیم و گفت‌وگوهایی روزمره با آدم‌های اطرافمان داریم بدون اینکه ادیب و عالم خاصی باشیم، در نتیجه نحوه رفتار و نگرش ما حاصل روزمرگی‌هایمان است.

وی گفت: قرار نیست همه ما برای اینکه حرفی برای گفتن داشته باشیم لزوما عالم و ادیب باشیم بلکه می‌توانیم همین نگرش‌ها را به بهترین شکل به مخاطبانمان ارائه کنیم.

این نویسنده قزوینی بیان کرد: در این کتاب تلاش کردم تا موضوعاتی نظیر خوردن، خوابیدن، نشستن و نگریستن به زندگی را که به ظاهر بسیار ساده و معمولی است را با نگاهی خاص و ویژه و آدابی صحیح به مخاطب و پسرم ارائه کنم.

مبشری افزود: شاید حتی تا یک هفته قبل از اینکه وارد مباحث انتشار کتاب شود تصور هم نمی‌کردم که این دست‌نوشته‌ها می‌تواند یک کتاب باشد و در دسترس همه قرار گیرد، اما در این بین با آشنایی با یکی از ایرانیان ساکن خارج از کشور که در حوزه ادبیات سررشته و علاقمند بود، ماجرا به طور کلی تغییر کرد.

وی یادآور شد: احساس من این بود که مبشری انتشار این کتاب را به دنیا بدهکار است و در نهایت با یک سری اتفاقات عجیب ولی همسو راهی شدیم تا در مدت زمان کوتاهی «مسیحا» به چاپ رسید و در ادامه نیز در مدت زمان دو ماه کتاب تجدید چاپ شد.


این نویسنده قزوینی بیان کرد: مسیحا نخستین تجربه من در حوزه نگارش کتاب و ادبیات است اما با توجه به سابقه طولانی فعالیت من در حوزه موسیقی رعایت ریتم و زیبایی کلام در این نوشته‌ها اثری گذاشت که خوشبختانه مورد پسند مخاطبین نیز واقع شد.

رستمی معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در ادامه این جلسه گفت: بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور در استان قزوین با برنامه‌ریزی برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در تدارک دیده شده است، که رونمایی از انتشار چندین عنوان کتاب از نویسندگان استان قزوین، تقدیر از ناشرین و نویسندگان ادبیات پایداری استان قزوین، انتخاب کتاب سال استان قزوین از این برنامه‌هاست.

وی بیان کرد: هر سال نزدیک به 700 عنوان کتاب در سال در استان قزوین به انتشار می‌رسد که امسال تا به امروز بیش از 350 عنوان کتاب در استان قزوین به چاپ و نشر رسیده است که تا پایان سال نیز قطعا این تعداد افزایش جدی خواهد داشت.

معاون فرهنگی و هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: دیدار با کتابفروشان و فعالان حوزه کتاب در استان قزوین از دیگر برنامه‌های این هفته است که انجام شد.

مردم قزوین از کتاب‌های نویسندگان استان استقبال کنند
حسن لطفی نویسنده و پژوهشگر قزوینی نیز در ادامه این جلسه با تبریک رونمایی از چندین عنوان کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی در استان قزوین گفت: انتشار کتاب‌های متعدد در استان قزوین در این هفته خبر بسیار خوشی برای حوزه ادبیات و کتاب در استان قزوین است.

وی بیان کرد: امروز نیاز نویسندگان و مولفین استان قزوین توجه است و نیاز است تا مردم قزوین از کتاب‌های نویسندگان این استان استقبال کنند، چراکه این تالیفات از نظر محتوا و ارزشمندی دارای کیفیتی عالی هستند.

این نویسنده و پژوهشگر قزوینی گفت: استان قزوین به لطف تاریخچه طولانی در حوزه علم و ادب از حضور نویسندگان جوان فعالی برخوردار است و این نور امیدی برای آینده استان قزوین است که می‌تواند نویسندگان برجسته‌ای را برای آیندگان این استان تربیت کند.

لطفی افزود: همراهی مردم قزوین در خرید این کتاب‌ها، مطالعه و توجه به این تولیدات می‌تواند این نویسندگان جوان را برای مسیری که پیش رو دارند آماده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها