یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۷
مادران شهدا و نویسندگان حوزه جهاد و مقاومت در کردستان تجلیل شدند

یازدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «تنها گریه کن» همراه با تجلیل از مادران شهدای کردستان و نویسندگان حوزه جهاد و مقاومت، در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این مراسم که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، جمعی از مسئولان، فرماندهان انتظامی و نظامی، خانواده های شاهد و ایثارگر اظهار کرد: در طول تاریخ نگاه به ادبیات پایداری با انسان همراه بوده است و حتی پیش از اسلام و حتی در اسطوره‌ها اساطیر ما ایرانیان نگاه به ادبیات پایداری و نگاه به قهرمانانی که میهن را نجات دادند در اشعار و ادبیات کهن ایران که بارزترین آن شاهنامه فردوسی است، وجود دارد.

عبیدالله رستمی با بیان اینکه باید دید چه چیزی ادبیات پایداری نوع مقاومت را با ادبیات پیش از اسلام جدا می‌کند، عنوان کرد: اگر به سال 1912 به فلسطین برگردیم چیزی به نام ادبیات پایداری شروع شد که گرچه محکم، منسجم و دوام یافته نبود اما آغازی بود در برابر تمام ظلمی که به مردم فلسطین می‌شد و این ادبیات گرچه زبان سلیس و روانی که اکنون در ادبیات مقاومت فلسطین هست، نداشت اما پایه‌گذار و شروعی بود برای نشان دادن مظلومیت مردم فلسطین در اشعار و ادبیات نویسندگان.
 

وی ادامه داد: بسیاری از نویسندگان با سانسور خبری، فرهنگی در حوزه مقاومت فلسطین مواجه شدند بسیاری از نویسندگان تبعید یا زندانی شدند و اجازه تولید اثر مقاومتی نداشتند اما چیزی که ادامه یافت بارقه‌های امید بین شاعران و نویسندگان فلسطینی بود.

رستمی با بیان اینکه در ایران پیش از انقلاب ادبیات پایداری در نگاه شاعران بود اما بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی بیشتر شد، افزود: زمانی کشور ما مورد هجوم بیگانگان بود و جوانان ما و زنان و مردان ما را به خاک و خون کشیدند اما با زبان هنر و ادبیات پایداری این بزرگمرد‌ی‌ها و وقایع ثبت شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اضافه کرد: در حوزه ادبیات پایداری، در حوزه تئاتر و در حوزه سینما اقدامات بسیار خوبی شکل گرفته و فیلم‌های ارزنده‌ای درست شده است اما فیلم، تئاتر و شعری توانست ماندگار باشد که بدور از پروپاگاندای تبلیغی بود و حرف دل مردم را بیان می‌کرد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان نیز در ادامه با تاکید بر اینکه پاسداشت ارزش‌ها و آموزه‌های ادبیات پایداری نیازمند عزم همگانی است، عنوان کرد: خالق ادبیات پایداری خداوند متعال است که در قرآن کریم انسان‌ها و انبیای الهی را به پایداری و ایستادگی با ظالمان امر می‌کند و اساسا هدف انبیا استقامت بود که این مهم در طول تاریخ استمرار یافت.
 
حجت‌الاسلام سید محمد سادات اضافه کرد: امام راحل بنیانگذار ادبیات پایداری بعد از انقلاب اسلامی هستند در عصری که دو گفتمان غالب تفکر غرب لییبرالیسم و آموزه‌های انسان محوری، سکولاریسم، جدایی دین از سیاست، آزادی بی حد و حصر در عرصه‌های مختلف وجود دارد، در این عصر امام راحل ادبیات پایداری را به ارمغان آوردند.
 
وی همچنین گفت: امام راحل گفتمان جدیدی را در عرصه‌های سیاست مطرح کردند با آموزه‌هایی مانند حب وطن، روح ایمان، استقفامت در برابر کفار و مشرکین و ظالمین زمان و آموزه‌های اخلاقی که در روزگار ما خلا آن محسوس است که انسان بسیاری از آموزه‌های اخلاقی را مانند اخلاص، جهاد و شهادت را فراموش کرد اما با گفتمان امام راحل و جنگ تحمیلی این ادبیات پویاتر شد.
 
حجت‌الاسلام سادات بیان کرد: هنرمندان، شاعران و مولفین باید در حوزه ادبیات پایداری کار کنند و این فرهنگ را به نسل جوان و نوجوان نشر دهند تا نسل آینده بدانند چه عقبه‌هایی برای پایداری و حفظ این نظام وجود داشته و چه خون‌های پاکی برای صیانت از دین ریخته شده تا این انقلاب پایدار بماند.
 
وی یادآوری کرد: برای دین مبین اسلام در طول تاریخ خون‌های زیادی ریخته شده است و انبیای الهی در مشکلات بودند تا این دین پایدار بماند و امروز به دست ما برسد.

در این مراسم که با حضور جمعی از مسئولان استانی، خانواده شهدا و دانش‌آموزان استان برگزار شد، علاوه بر اجرای سرود دانش‌آموزان اتحادیه انجمن اسلامی کردستان، از خانواده شهدا تقدیر و کتاب تنها گریه کن و چند کتاب دیگر رونمایی شد.
 

مراسم انتشار تقریظ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بر کتاب «تنها گریه کن» در سنندج همزمان با مراسمی در تهران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، انجام گرفت. در این مراسم که همزمان با هفته کتاب وکتابخوانی برگزاری شد علاوه بر رونمای از کتب حوزه دفاع مقدس نویسندگان استان کردستان، از مادران شهدای استان نیز قدردانی و تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها