یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
چاپ هشتم کتاب شعرم از موفقیت‌های مجری‌گری لذت‌بخش‌تر بود/ تاثیر کتاب در تصویرسازی‌های مکانی

مژده لواسانی در برنامه پرانتزباز تاکید کرد که وقتی خبر چاپ هشتم کتابش را دادند آن‌قدر خوشحال شدم که شاید از اتفاقات دیگر رسانه‌ای به این میزان به وجد نیایده بودم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مژده لواسانی، مجری و شاعر در برنامه «پرانتزباز» به تاثیر کتاب بر میزان شناخت و تجربه افراد در سفرها اشاره کرد و گفت: مکان‌هایی را به‌ویژه در ایران ندیده بودم و با توصیفات‌شان که در سفرنامه‌ها و رمان‌های مختلف آمده شناخت بسیاری پیدا کرده‌ام. حتی درباره تهران نیز از طریق خواندن رمان‌های شهری به حس علاقه‌مندی برای رفتن به خیابان و محله‌ای خاص رسیده‌ام. اخیرا درباره‌ اردبیل این اتفاق افتاد که وقتی پا در این شهر گذاشتم، خاطراتی از طریق خواندن آثار داشتم، دوباره برایم زنده شد.

وی افزود: با سفر به منطقه‌ای که در کتاب اشاره شده با ذهنیت کامل در آنجا پا می‌گذارم، گویی که بخشی از رمان و قسمتی از آن قصه را در آنجا مرور می‌کنم و این برای من خیلی جذاب است. به عنوان نمونه من نه در اکباتان زندگی کرده‌ام و نه خاطره‌ای از آن دارم؛ اما به وفور قصه‌ها و رمان‌هایی را خوانده‌ام که آنقدر زیست در آنجا قشنگ روایت شده که وقتی به اکباتان می‌روم، احساس می‌کنم که من از آن‌جا خاطره دارم، یعنی خاطره‌‌ من خاطره‌ کاملا نوشتاری از پس این قصه‌هاست. اساسا سفر و نکات مرتبط با شهرها و کشورهای مختلف بر شعر من تاثیر داشته است.

لواسانی با اشاره به چاپ هشتم مجموعه شعر سپید خود به نام «به چهل سالگی‌ات رسیده‌ام» گفت: این کتاب همزمان با تولدم به چاپ هشتم رسید و خیلی خوشحال هستم. «به چهل سالگی‌ات رسیده‌ام» دومین کتابی است که از من منتشر شده و در حقیقت اولین مجموعه‌ی شعر سپید من به صورت مستقل است. «خون انار گردن پاییز است» هم که در انتشارات نیستان بود، چاپ هفتم است ولی «به چهل سالگی‌ات رسیده‌ام» آخر پاییز 99 منتشر شد و دارد یک ساله می‌شود.

وی ادمه داد: من به عنوان مجری‌ای که به هر حال همیشه مردم نسبت به برنامه‌هایم لطف دارند واقعا یکی از دلچسب‌ترین واکنش‌هایی که می‌بینم درباره‌ کتاب و مجموعه شعرم است، یعنی این برای من بسیار اولویت دارد و وقتی که به من خبر چاپ هشتم را دادند آنقدر خوشحال شدم که شاید از اتفاقات دیگر رسانه‌ای به این میزان به وجد نیایم. این مساله برایم خیلی جدی است و شعر را دنبال می‌کنم. دو، سه سال است که به کارگاه‌ شعر گروس عبدالملکیان می‌روم و شعر برای من در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد.

لواسانی در پاسخ به این پرسش که آیا به سفرنامه‌نویسی علاقه دارد یا خیر؟ عنوان کرد: دوستان زیادی چون می‌دانند که من خیلی به سفر می‌روم بارها پیشنهاد داده‌اند که سفرنامه بنویسم. نویسندگانی مانند منصور ضابطیان هستند که سفرنامه‌های خوبی نوشته‌اند و شاید خیلی جایی نباشد برای اینکه من بخواهم بنویسم و آن‌ها به بهترین شکل ممکن این کار را کرده‌اند؛ اما خودم خیلی دوست دارم. سفرنامه‌نوشتن تلاش بیشتری می‌خواهد و خاطرات عجیب و غریب زیادی دارم که اگر منتشر هم شود، خواندنی خواهد بود.

وی درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی نیز توضیح داد: ما با هر کتاب می‌توانیم یک زندگی جدیدی را تجربه کنیم. آن قدر عمر کوتاه است که در زندگی عادی نمی‌توانیم این تجارب را داشته باشیم. به همین دلیل کاش از دستش ندهیم، حتی درباره تجربه‌هایی که خیلی به جنس زندگی ما نمی‌خورد با خواندن می‌توانیم آنها را دوره کنیم و فکر کنیم که ما آن شخصیت را زیسته‌ایم. هر هفته باید هفته‌ی کتاب باشد و خاصه مجموعه‌های شعر را پیشنهاد می‌کنم که بیشتر جدی گرفته شوند. شعر دنیای واژگان ما را خیلی وسیع‌تر می‌کند و هر آنچه که بخوانیم به شاعرانه زیستن ما کمک می‌کند.

ویژه‌برنامه «پرانتز باز» به مناسبت هفته‌ کتاب و به تهیه‌کنندگی و سردبیری مارال دوستی، با همراهی نیما رئیسی، شهاب دارابیان و علیرضا بهرامی از 22 تا 29 آبان از باغ کتاب و خانه کتاب و ادبیات ایران به صورت زنده روی آنتن رادیو نمایش رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها