جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
آیین بزرگداشت محمدحسن سمسار در شیراز برگزار شد

آیین بزرگداشت محمدحسن سمار، پژوهشگر و باستان‌شناس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این مراسم که با حضور شماری از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به میزبانی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، کورش کمالی سروستانی، با بیان اینکه سیزدهمین روز از پاییز سال 1313؛ شیراز؛ آغازه شکوهی ماندگار را تجربه می‌کند، عنوان کرد: چشمانی به جهان هستی گشوده می‌شود تا بعدها در طرح‌واره‌ای از اندیشه، احساس و آرزو، هنر ماندگار این سرزمین، هویتی ماناتربیابد؛ دلباختگی او به هنر والای سرزمینش در قابی از رنگ و نقش و تصویر، او را به‌سوی اندیشه‌ای بنیادین در پی‌ریزی طرحی ماندگار در این عرصه واداشت. نگاه مصمم و جستجوگرش، در گذر همه این سال‌ها، ظرایفی از هنر را کشف می‌نمود که بازتابش را در آثار تمام عیار هنری‌اش به تماشا گذاشته است؛ آنجا که نقطه عزیمتی برای ما به احساس و تفاخر به هنر ایرانی واگذاشته است؛ چکادی سترگ و روشنانی شگرف!
 
به گفته مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، برگ برگ آثار سمسار، به مثابه بستری فراهم، برای بیان منویات هنری، همواره کارکردی ماندگار خواهد داشت. آن‌سان که بخشی از هنر این مرز و بوم، در کالبد دستان، قاب نگاه و گستره اندیشه‌اش، از دل فضای مه زده و رخوت فراموشی، به جهان رستگار مانایی سوق یافته و اشارات گنگ و محو هنر، به‌واسطه حضورش مصداق معنایی و درک و آگاهی یافته است.
 


وی ادامه داد: اینک او صاحب کارنامه‌ای است درخشان که می‌توان در آن سیر و جهان یک هنرجوی خردمند، عاشق و آگاه را یافت. برخی از این بسیارها، بر این قرارند؛ نسل اول موزه داران ایران، بنیانگذار و مبدع موزه هنرهای تزیینی، کارشناس گوهربین آثار هنری و خطی، نخستین مدیرکل موزه‌های پس از انقلاب اسلامی، استاد دانشگاه، عضو کمیته ثبت جهانی یونسکو، مشاور عالی بخش هنر دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و نیز، خلق آثاری سترگ و ماندگار همچون موزه‌های ایران، جغرافیای تاریخی سیراف، آثار هنری ایران، تهران در تصویر، کاخ گلستان، کمال‌الملک، سیمای تهران در سده 13 هجری، مقالات ارزشمندی که در دایره المعارف بزرگ اسلامی و مجله‌های هنر و مردم و بررسی‌های تاریخی چاپ و منتشر شده و بسیار آثار درخور دیگری که استاد حسن سمسار، به زیور طبع و چاپ، آنان را آراسته است؛  آثاری که مدام در ذهن‌مان جا باز می‌کنند تا ارزش هنر را بیش از پیش بازشناسیم؛ آثاری که کنشی ضد تاریخی دارند و گذر روزها و ماه‌ها و سال‌ها بر پیکره‌شان، زوال زمان، نخواهد گذاشت.
 
کمالی سروستانی اضافه کرد: مواجهه بی‌محابا، خالص و خاص او با ذات هنر و دعوت مخاطبان به تماشا و آگاهی در قاب‌های شیشه‌ای نقش بسته بر پیشانی موزه‌ها، راز مانایی اوست و چنین است که کشف این هنر رخ داده در برهه زمان برای مخاطبانش نیز خوشایند و با حس ادراک و آگاهی توامان است. استاد سمسار افزون بر هنرشناسی زبان‌زده‌اش، انسانی والا، استادی آگاه، مردی دلنشین با آرامش ماندگار شیراز است.
 
وی عنوان کرد: اینک اما ما شیرازیان و هنردوستان ایران زمین، به افتخار محمد‌حسن سمسار و تمام تصاویر، عکس‌ها و روایت‌هایی که برایمان از هنر ایران‌زمین ساخته و به‌گونه‌ای دل‌خواسته، وجوه عینی گذشته تاریخی هنر این سرزمین را در تصاویر و روایت‌هایش برایمان زنده نگه داشته، کلاه تکریم از سر بر می‌گیریم که او برایمان به مثابه نوری بوده در دالان‌های تو در توی خط و عکس و کتیبه و تاریخ!
 
همچنین اشرف بروجردی، رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران در پیامی تصویری به این بزرگداشت، گفت: هرجا بحث هنر، فرهنگ و دانش حوزه هنری مطرح است استاد سمسار نامشان در آنجا می‌درخشد و این خصیصه را طی سالیان دراز همراه خودشان دارند طوری که برای همه کسانی که در وادی هنر گام بر می‌دارند به عنوان یک مرجع، ذخیره و یک چهره شاخص شناخته شده هستند. استاد سمسار به لحاظ اخلاقی، رفتاری، صیانت از آثار و مفاخر فرهنگی هنری این سرزمین می توان ایشان را شناخت و تعریف کرد به اینکه استاد جز کسانی است که دغدغه همیشگی آن در این سرزمین و برای حفظ ماندگاری آثار هنری ایران عزیز تلاش کردند و می‌کنند. ایران به عنوان کشور فرهنگ دوست و کشوری که سابقه و دیرینه فرهنگ‌ را در گذر زمان با خودش حمل می کرده، ایران به عنوان مهد فرهنگ، تمدن، هنر، علم و دانش است و این جایگاه، جایگاهی ست که در درون خودش اساتید بزرگواری دارد هم چون استاد سمسار که به وجود آن هاست که آثار ماندگار می‌شوند.
 
فریبا افکاری، استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز در این مراسم از اوصاف مردی گفت که استاد هنرشناس و هنرمند موزه‌دار، نسخه‌شناس، فهرست‌نگار و باستان‌شناس است.
 
وی با بیان اینکه او که نامش با موزه ها و کاخ گلستان و میراث فرهنگی عجین شده است، افزود: استاد سمسار دانشی مردی است که با تاریخ و باستان شناسی و مطالعات تاریخی پیوندی عمیق دارد. او که با موزه و فرهنگ عامه آشناست؛ او که دلبسته هنرهای تزئینی ایرانی است. طرح و تنظیم جدید موزه هنرهای تزئینی ایران حاصل تلاش‌های اوست.
 
افکاری ادامه داد: محمدحسن سمسار بیش از سی سا در دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به تحقیق و پژوهش در گروه هنر و معماری مشغول است. او برای نخستین بار فهرستی می‌نگارد که به تمام ویژگی‌های نسخه‌های هنری و توصیف آنها پرداخته است. جنبه دیگر علمی استاد علاوه بر پژوهش، آموزش و تدریس است. استاد علاوه بر روحیه علمی از فضائل والایی برخوردار است. 
 
عمادالدین شیخ الحکمایی نیز پیرامون ویژگی‌های سمسار، تصریح کرد: تأثیری که کارهای ارزشمند استاد بر حداقل چهار نسل بعد از ایشان را ما می‌توانیم در پژوهشگرانی ببینیم که هم‌چنان وام‌دار تلاش‌های ایشان بوده و هستند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم از محضر ایشان استفاده کردند و بهره‌مند شدند. جامع‌الاطراف بودن استاد و تلاش‌هایی که استاد با نخ تسبیح هنر و تاریخ هنر پیوند دارد در حوزه‌های سندشناسی، نسخه‌شناسی، مهرشناسی، مینیاتور، تذهیب، عکاسی و خط و خوشنویسی نمایان است.
 

نایب شیرازی، محقق و مدرس دانشگاه نیز در این مراسم اعلام کرد: کاری که استاد سمسار با تاسیس موزه هنرهای تزئینی و نوشتن مقالات و کتاب ها انجام می‌دهد ساخت یک پارادایم جدید است که نگاه بسیار روشنگرانه و روشنفکرانه با چشم‌انداز جهانی به شناساندن هنرها دارند. طی چهار دهه بیشترین آثار ملی که ثبت شده است با مشارکت استاد سمسار بوده است. در مباحث موزه، موزه داری، کارشناسی آثار هنری و ثبت آثار ملی به یقین می‌توان گفت که تنها استراتژيست اصلی و بزرگ که توانسته آنها را تدوین، هدفمند و جهت‌مند کند بلاشک استاد سمسار است.
 
در پایان این مراسم محمدحسن سمسار نیز در جایگاه سخنران قرار گرفت و گفت: برای انسان‌هایی که اسیر احساس، محبت و دوستی هستند دوستی و محبت کارسازترین حربه هست و من امروز در مقابل این حربه عاجزم که چگونه پاسخ بدهم.
 
این محقق و باستان‌شناس اظهار کرد: عشق تجلی زیبایی‌ها و محاسن خداوندی ست و در تجلی این محاسن عرضه شده آسمان نپذیرفته و سهم زمینی‌ها و حضرت آدم شده. عشق این تجلی خدایی که سهم آدم در زمین شده ظاهرا از خود حضرت آدم تسرعی پیدا کرده تا به امروز و به تمام اولاد آدم. سهم من دوست داشتن این آب و خاک و احساس بدهکاری به آن است. من احساس می‌کنم که از این خاک برخاسته‌ام و بر این خاک فرو خواهم رفت و در این خاک خواهم خفت پس یک بدهی دارم بر این آب و خاک. آن بده را در حد توانم باید انجام بدهم.
یادآور می‌شود: در این مراسم محمد حسن طالبیان، معاون سابق میراث فرهنگی؛ محمد رضا کارگر، جبرییل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، رئیس اموال در اداره کل موزه های وزارت  میراث فرهنگی و گردشگری و فریبا افتخار به ایراد سخنرانی پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها