چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
رونمایی از «نگهبان ریتا» و «معبر گمشده» در اصفهان

مراسم رونمایی از دو کتاب «معبر گمشده» نوشته حسینعلی محمدی جزی و مجموعه داستان «نگهبان ریتا» نوشته فهیمه قائدی در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، در «پاتوق کتاب» که شب گذشته 25 آبان ماه و همزمان با «روز حماسه و ایثار اصفهان» برگزار شد، این دو کتاب که از انتشارات جدید حوزه هنری استان اصفهان است با حضور نویسندگان و اهالی ادبیات رونمایی شد.

در این برنامه که در سالن سعدی حوزه هنری برگزار شد اسماعیل حاجی علیان به عنوان مجری کارشناس به معرفی کتاب «معبرگمشده» پرداخت و گفت: کتاب «معبرگمشده» در قطع رقعی و در ۱۵۰ صفحه به چاپ رسیده است، طراح جلد آن بابک صفری است و صفحه آرایی آن را محمد علی ناصحی برعهده داشت و گروه ویراستاری خط، ویراستاری این کتاب را انجام داده اند.

در هر خاطره کتاب یاد شهیدی هست
حسین علی محمدی نویسنده کتاب«معبرگمشده» در پاسخ به اینکه چقدر طول کشید تا خاطراتی که به دستتان را رسید را به کتاب تبدیل کنید گفت: من بیش از دو سال بر روی این مجموعه کار کردم،  نوع مصاحبه‌ها فنی نبود و بیشتر شرح حال راویان گرفته شده بود تا حوادث و به همین دلیل خودم نیز مصاحبه هایی گرفتم و بیش از هزار صفحه را خواندم و چینش کردم تا توانستم این کتاب را بنویسم.

وی ادامه داد: در این کتاب ۳۵ تا ۴۰ خاطره آمده و در هر خاطره  اسم هر شهیدی که آمده است، در پاورقی ایشان را معرفی کرده ایم.

علی محمدی با اشاره به اینکه عملیات کربلای ۴ یکی از جذاب ترین عملیات ها  است، افزود: خاطره‌ای که در این کتاب دوست دارم در صفحات 120 تا 124 آمده است و از سید عبدالرسول اعتصامی است که در عملیات کربلای ۴ حضور دارد و از اروند رود عبور می‌کند.

این نویسنده گفت: نام کتاب قرار بود «شب های مهتابی» باشد تا موضوع و خاطرات لو نرود اما دوستان نپذیرفتند و از میان اسامی که پیشنهاد شد، من این اسم را انتخاب کردم. «معبر گم شده» نام یکی از خاطراتی است که در والفجر یک اتفاق می‌افتد و شب عملیات معبرگم می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه جای دوستان تخریب خالی است و بچه‌های تخریب اکنون در کنگره ای در دوکوهه هستند اظهار داشت: این کتاب به خاطرات گردان تخریب لشکر ۱۴ امام حسین علیه السلام و نقش آنان در دفاع مقدس می‌پردازد.

هدفم تنها آگاه‌سازی مخاطب نیست
دومین کتابی که در پاتوق‌کتاب این هفته رونمایی شد اولین مجموعه داستانی خانم فهیم قائدی بود که شامل هشت داستان با نام های (از محمد نیست؛ از محمدهست، نهنگ‌هاخودکشی نمی‌کنند، ماجرای یک عملیات تروریستی به دست مردم، سلام مُحَمبَت، یک لقمه که این حرف‌هارا ندارد، نگهبان ریتا، می‌شود هفتاد و سومی برای خودمان باشد؟، خاموش) با موضوع دفاع مقدس و انقلاب است و برخی از داستان‌های این کتاب جوایز جشنواره های داستان انقلاب و یوسف را از آن خود کرده‌اند.

حاجی علیان در معرفی این کتاب گفت: این مجموعه در ۹۴ صفحه در قطع رقعی چاپ شده است و محمدعلی ناصحی صفحه آرایی و بابک صفری طراحی جلد را بر عهده دارند، و ویراستار کار عذرادیانی است.

وی ادامه داد:  این کتاب  حاصل چند سال نوشتن این نویسنده است و در آن شاهد داستانهایی با موضوع انقلاب هستیم که برخورد انسانی در آنها به چشم می‌خورد.
قائدی در پاسخ به اینکه نوشتن این کتاب چقدر زمان برده است گفت: از سال ۹۴ تا ۹۶ برای نوشتن آن زمان گذاشته‌ام و سال ۹۷ نیز آن را بازنویسی کردم و تقریبا سه سال این کتاب را در دست داشتم.

وی افزود: بیش از اینکه نوشتن برای من شغل باشد یک حس درونی است. من هر وقت می‌نویسم وقتی است که از چیزی رنج می‌برم و یا سوالی دارم که می‌خواهم پاسخ آن سوال را بدهم.

نویسنده کتاب «نگهبان ریتا» گفت: من نسبت به خیلی از همکارانم کم‌کار ترم و هرچه می‌نویسم رشد درونی من است و هر وقت کم می‌آورم آثارم را می‌خوانم و از خواندن آن‌هاشاد می‌شوم.

وی ادامه داد: معتقدم در ادبیات بیشتر زمان می‌گذاریم که مخاطب را آگاه کنیم و تعداد هنرمندانی که فکر می‌کنند مخاطب نیاز به امید و راهکار دارد کم است و من این گونه ام هدفم تنها آگاه‌سازی مخاطب نیست بلکه می‌خواهم به او امید و راهکار بدهم.

برنامه آینده پاتوق کتاب رونمایی و امضای دو کتاب «ارادتمند هیچ» و «فخر کانون» از انتشارات حوزه هنری اصفهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها