سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
بررسی علمی و محققانه داعش با استفاده از دو شخصیت اروپایی و سوری

محمود پوروهاب در آئین رونمایی از کتاب «داعشی و عاشقی» بیان کرد: در این کتاب دو شخصیت وجود دارد، یکی اهل اروپا و دیگری اهل سوریه و نویسنده با استفاده از این دو شخصیت داعش را به‌صورت محققانه و علمی بررسی کرده و دلایلی که آورده قانع‌کننده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی کتاب «داعشی وعاشقی» به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، عصر دوشنبه 25 آبان‌ماه با حضور مجید ملامحمدی؛ نویسنده کتاب، محمود پوروهاب؛ کارشناس برنامه و حامد رضوی؛ مدیر دفتر تهران انتشارات به‌نشر به همت کتابخانه طوبی کرمانی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
 
حامد رضوی؛ مدیر دفتر تهران انتشارات به‌نشر، ضمن تشکر ازعوامل برگزاری برنامه، گفت: همانطور که انجام کارهای بد هرچند کوچک ممکن است باعث بروز گناهان بزرگتر و کوچک شمردن آن شود، انجام کارهای نیک و خیر کوچک هم هرچند با منطق دنیوی ما خیلی کوچک هستند، ولی آثار شگرفی دارند.
 
وی ادامه داد: یکی از مشکلات تصمیم‌گیری‌های ما درسطوح فردی و اجتماعی این است که دائما دنبال کارها و برنامه‌ریزی‌های کلان و بزرگ هستیم، اما در واقع ما نیاز به کارهای خیر در سطح خرد داریم تا حال خوب ما از فرد به اجتماع سرایت کند.
 
رضوی افزود: مصداق بارز این سخن خانم طوبی کرمانی بوده که همواره در اهداف خود ثابت‌قدم بودند، حتی زمانی که دیده نمی‌شدند و این حرکت فردی را انجام دادند تا منتج به تاثیرات بسیار عظیم و گاها بین‌المللی شد و همین قدم‌های کوچک خوب هستند که باعث می‌شوند نسل آینده ما هویت و آگاهی پیدا کنند و اتفاقات خوبی در سطح کلان رخ دهد.
 
مدیر دفتر تهران انتشارات به‌نشر، اظهار کرد: ما با آثاری همچون کتاب «داعشی و عاشقی» سعی می‌کنیم، قدم خوب کوچک برداریم در یک مسیرطولانی و بی‌انتها در کناردیگر همکاران ناشر که بتوانیم یک پدیده به نام داعش و اسلام تکفیری ومتعصب را به نوجوان معرفی کنیم. اینکه تا چه حد موفقیت‌آمیز بوده ما موظف به برداشتن قدم خوب کوچک هستیم و نیاز داریم درزندگی فردی و اجتماعی و در میان طوفان‌های بی‌انتهای زندگی به کارهای خوب کوچک فکر کنیم واگر این اتفاق بیفتد و قطعا نیکی به سمت ما خواهد آمد.
 
در بخش دیگر مراسم، مجید پوروهاب به‌عنوان کارشناس در آئین رونمایی کتاب «داعشی و عاشقی» با اشاره به انتخاب هوشمندانه اسم کتاب، گفت: داعشی و عاشقی، جمع اضداد است. شنیدن اسم داعش حس تنفر وانزجار را درشنونده ایجاد می‌کند و در کنارش کلمه عاشقی حس لطیف وروشن و تلفیق این دو خواننده را به چالش دعوت می‌کند که آیا داعش عاشق شده است ؟ و یک پارادوکسی این میان ایجاد می‌شود. پس انتخاب اسم کتاب بسیار مهم است، این باعث می‌شود بیننده کنجکاو شده و در درون خود دچار چالش شود.
 
وی در ادامه اظهار کرد: مجید ملامحمدی ازبهترین‌های ژانر مذهبی است که هم در شعر و هم داستان کارکرد. مذهبی‌نویسی یک فن و تکنیک است و با فانتزی و رئال متفاوت است و در این بحث نویسنده باید محقق هم باشد و ملامحمدی در این زمینه هم به زبان عربی تسلط دارند و هم تکنیک داستان را می‌شناسد و یک نویسنده تکنیکال هست.
 
پوروهاب افزود: در این کتاب دو شخصیت وجود دارد، یکی اهل اروپا و دیگری اهل سوریه و نویسنده با استفاده از این دو شخصیت داعش را به‌صورت محققانه و علمی بررسی کرده و دلایلی که آورده قانع‌کننده است.
 
این نویسنده در بخش دیگری از سخنانشان گفت: شخصیت‌های کتاب، بیانگر فرهنگ خانواده و سطح سواد و شعور آن‌ها است. اینکه تنها بودند و اهل مطالعه و فرهنگ نبودند و مجید ملامحمدی توخالی بودن و بی‌ریشه بودن شخصیت‌های داستان را به‌خوبی بیان می‌کند که با تشویق رهبرانشان فریفته شده بودند.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ادبیات یعنی پرداخت اندیشه و احساسات و عواطف و مجید ملامحمدی به واسطه سال‌ها تجربه این توانایی و بیان لازم و کافی و قلم جذابی دارد.
 
مجید ملامحمدی؛ نویسنده کتاب هم در این مراسم گفت: مهمترین دغدغه نویسنده‌های کودک، به‌روزبودن آن‌هاست و اینکه کودکان چه علائق و توقعی دارند. در موضوع کتاب، مخاطبین کودک به موضوع داعش خیلی حساس شده بودند و اینکه داعش چه بود وخیلی وقتها چیزهای اشتباه به آن‌ها تفهیم می‌شد. این برای من دغدغه بود که چگونه بنویسم که بدون بیان خشونت، داعش را به کودکان و نوجوانان بشناسانیم، کتابی که هم جذاب باشد و هم تاریخی.
 
وی افزود: در این کتاب همانطور که آقای پور‌وهاب گفت، ما سعی کردیم از دو شخصیت استفاده کنیم با دو تفکر متفاوت و مراحل گرایش شخصیت مرد این داستان به اسلام واقعی و مذهب شیعه را به‌صورت جذاب به مخاطبان معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها