چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
«آزادشهر» و «اسکان»؛ دو منطقه محروم در یزد با تنها یک کتابخانه

مناطق آزادشهر و اسکان جزو مناطق پرجمعیت و در عین حال، محروم شهر یزد هستند که سهمشان از فرهنگ تنها یک کتابخانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، فرهنگ یکی از ارکان اصلی هر جامعه‌ای است و به واسطه آن می‌توان میزان پیشرفت جوامع را مورد ارزیابی قرار داد.

شاخصه‌های فرهنگ در قالب‌های مختلف معرفی می‌شوند اما یکی از این قالب‌های مشترک در حوزه کتاب و کتابخوانی معرفی می‌شوند که از آن به عنوان تعداد کتابخانه‌ها و سرانه فضای کتابخوانی یاد می‌شود.

استان یزد به عنوان یکی از شهرهای صنعتی در سطح کشور است که با دارا بودن تعداد زیادی صنایع در امر اقتصاد کشور تاثیرگذار است اما متاسفانه در زمینه فرهنگ خود شاهد نقاط ضعفی است.

در حوزه کتاب و کتابخوانی اگرچه استان یزد توانسته در سطح کشور رتبه‌ها و برندهای خوبی را کسب کند، اما اینکه آیا این رتبه‌ها می‌تواند بدون تامین برخی از زیرساخت‌ها پایدار باشد؟ محل سوال است.

این استان بر اساس آمارهایی که مسئولان متولی کتابخانه‌ها ارائه می‌کنند تعداد 114 کتابخانه مشارکتی و عمومی ‌را دارا است که سهم هر کدام از مناطق و شهرستان‌ها نیز در آن مشخص است.

اگرچه این تعداد کتابخانه در سطح استان وجود دارد اما برخی از مناطق و همچنین مناطقی که به تازگی ایجاد شده‌اند از این فضای فرهنگی محروم هستند.

مناطق محرومی ‌مانند اسکان (پردیسان) و آزادشهر و همچنین حسن‌آباد و صدرآباد به‌عنوان مناطقی هستند که از چشم مسئولان دور مانده‌اند و تنها با یک کتابخانه از فعالیت‌های فرهنگی کتاب و کتابخوانی دور مانده‌اند.

اگرچه با بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی به‌عنوان یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی، مجهزترین و بهترین کتابخانه‌های استان و کشور شاهد افزایش سرانه فضای مطالعه در استان بوده‌ایم، اما نباید از توجه به مناطق محروم غافل شویم.

رقیه دوست فاطمیها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا نیز در این خصوص گفت: متاسفانه در این مناطق مانند «اسکان» زمین برای ایجاد کتابخانه نداریم و ادارات متولی بایستی برای این امر تدبیری بیاندیشند.

خانم طایفی یکی از اهالی منطقه اسکان (پردیسان) در این رابطه به خبرنگار ایبنا گفت: این منطقه یکی از مناطق محروم در سطح استان است که متاسفانه هیچ فضای فرهنگی و تفریحی برای آن در نظر گرفته نشده است و افزایش بی رویه جمعیت نیز بر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در این منطقه افزوده است.

وی افزود: اگرچه در هفته کتاب و کتابخوانی قرار داریم اما متاسفانه هیچ برنامه و اقدامی‌ از سوی مسئولان متولی در این منطقه برنامه‌ریزی نشده است و با توجه به اینکه این منطقه حتی یک کتابخانه نیز وجود ندارد، نمی‌تواند پایگاهی برای فعالیت‌های فرهنگی داشته باشد.

این شهروند یزدی گفت: امید است که این هفته بتواند به مسئولان گوشزد کند که ما نیز در این مناطق به فضای فرهنگی و تفریحی نیاز داریم و اگرچه در منطقه محروم مانده زندگی می‌کنیم به دلیل اجبار است و در غیر اینصورت نیز از مناطق دیگر شهر مانند شهروندان دیگر استفاده می‌کردیم.

اما آنچه که می‌تواند در این میان مورد توجه قرار گیرد جمعیت چندهزار نفری دو منطقه آزادشهر و اسکان است که تنها از یک کتابخانه و آن هم در آزادشهر بهره مند هستند و متاسفانه تاکنون هیچ تدبیری در این خصوص اندیشیده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط