پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
گسترش رسانه‌ها به زبان معیار به خرده فرهنگ‌ها آسیب می‌رساند

میرهاشم میری منتقد، پژوهشگر و شاعر برجسته همدانی اعتقاد دارد گسترش رسانه‌ها به زبان معیار، سبب آسیب دیدن و حتی نابودی خرده فرهنگ‌ها می‌شوند از این رو تا جای ممکن باید این خرده فرهنگ‌ها را ثبت کرد. میری نمونه بارز این ثبت‌ها را ثبت واژه‌ها و اصطلاحات عامیانه همدانی خواند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ابران (ایبنا)، با حضور جمعی از نویسندگان و اعضای انجمن‌های ادبی، برنامه عصر کتاب با محوریت هادی گروسین برگزار شد.

مجید فروتن معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این نشست اظهار کرد: هفته کتاب، بهانه‌ای است تا تلنگر بخوریم که جامعه‌ای فرهنگی هستیم و باید مطالعه و کتابخوانی را در اولویت قرار دهیم. امروز به بهانه چاپ «واژه‌نامه همدانی» اثر «هادی گروسین» که در دومین جایزه قلم هگمتانه برگزیده شد، گرد هم آمدیم. رویکرد گروسین برای نوشتن رویکردی سنتی است که مخاطبان خود را پیدا کرده است. این رویکرد سنتی، به تاریخ و گذشته  سبب نشر آثاری درباره بازارها و پیشه‌ها، تاریخ اجتماعی  و آثاری در حوزه طبیعت و طبیعت‌گردی شده است. با وجود اینکه آقای گروسین رویکرد آکادمیک ندارد اما مخاطبان خود را یافته‌ است. 

علی جهانپور نویسنده پیشکسوت و برجسته همدانی در این نشست گفت: نوشتن آقای گروسین از خواندن مقدمه یک کتاب ترجمه شده آغاز شد. در این مقدمه از خلا ناشی از نبود معادل برای برخی از اصطلاحات صحبت شده بود. گروسین به این فکر افتاد تا اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ها را جمع‌آوری کند. این کار از سال 1349 و 50 آغاز شد. این کتاب حاصل نیم قرن گردآوری اصطلاحات و واژه‌ها است. کار نوشتن و پژوهش به زمان و صبر نیاز دارد. باید تیزبین بود و دید که مردم و جامعه در خود چه دارند. آقای گروسین از محله جولان برخواسته است که خواستگاه فرهنگ عامه این شهر است. 



نویسنده «دروازه تاریخ» افزود: چاپ اول کتاب واژه‌نامه همدانی در سال 1370 صورت گرفت. این کتاب در سطح کشور مورد استقبال قرار گرفت. آقای گروسین در آن سال‌ها نامه‌ها و بازخوردهایی از نویسندگان و محققان کشور دریافت کرد که موجب دلگرمی و امید ایشان برای ادامه کار شد. چاپ دوم کتاب بسیار غنی‌تر از چاپ اول است. در این چاپ واژه‌ها دارای اعراب است، ریشه‌یابی انجام شده و برخی از واژه‌ها نیز بررسی شده است.  پیش‌تر آقای گروسین هم به عنوان شهروند نمونه شهر همدان و هم به عنوان پیشکسوت نمونه آموزش و پرورش همدان معرفی شده است. 

میرهاشم میری، شاعر ، پژوهشگر، نویسنده و ویراستار همدانی که خود از دوستان و اقوام آقای گروسین است اظهار کرد: در کودکی در محله جولان زندگی می‌کردیم که به جرئت می‌توان گفت 90 درصد ساکنین حداقل سواد را نداشتند. در آن شرایط معلم شدن آقای گروسین باعث ایجاد تابندگی و تشخص خاص ایشان در محله و فامیل شد. بخشی از پژوهش‌های آقای گروسین مربوط به اصطلاحات مردمانه است و بخشی از آن درباره بوم‌شناسی که در این رابطه کتاب «زیستگاه‌های دره‌ای الوند» بسیار منحصربفرد است، بازارها و پیشه‌ها اگرچه 20 سال پیش چاپ شده است، متاسفانه ویترینی بد دارد و محتوایی بسیار ارزشمند. 

این پژوهشگر افزود: از این رو کتاب را اصطلاحات مردمانه می‌خوانم که با به زبان آوردن واژه عامیانه سطح کتاب را پایین جلوه می‌کند. زیرا واژه «عامیانه» کار را به تعطیلی و سطح پایین بودن می‌کشاند، از این رو باید کتاب را  کتاب فرهنگ اصطلاحات مردمانه نامید. تحولات اجتماعی و فرهنگی در دوران ما با سرعت سرسام آوری در حال رخ دادن است. این تحولات سبب ایجاد پرسش‌های تازه‌ای می‌شود که می‌بایست به آن پاسخ داد. این تحولات گاهی به قیمت از دست دادن بخشی از گذشته رخ می‌دهد. به سبب گسترش رسانه‌ها که عمدتا  گویش و فرهنگ معیار کشور را زیربنا و ابزار ارائه قرار می‌دهند؛ خرده فرهنگ‌ها به شدت آسیب می‌بینند و حتی نابود می‌شوند. با توجه به اینکه احیای آن تقریبا ناممکن است پس باید آن را ثبت و ضبط کرد. 

در پایان از هادی گروسین محقق پیشکسوت همدانی  و منتقدین آثار ایشان (میرهاشم میری، جواد محقق، علی جهانپور)  تقدیر شد.


 آثار و تالیفات آقای هادی گروسین :
دارای بیش از بیست مقاله تحقیقی در مجلات معتبر و ده عنوان کتاب منتشر شده و در دست انتشار که مهمترین آن‌ها عبارتند از :
 بازار و پیشه‌های همدان / چاپ 1375
فرهنگ آب ( آب نامه )/ چاپ 1377
سخنوری ، سخنوری در همدان و شرح حال ملا محمد تقی اعمی همدانی/ چاپ 1382
جغرافیای تاریخی و ... زیستگاههای دره‌ای الوند/ چاپ 1383
زراومند " دریاچه ی باستانی همدان و روستاهای پیرامون آن / چاپ 1384
تذکره خوشنویسان همدان / چاپ 1387
زندگی‌نامه و گویش باباطاهر همدانی/  چاپ 1395
زندگی‌نامه عین القضات همدانی/ چاپ 1395
سخن‌سرایان معاصر همدان / چاپ 1395
نمایش‌نامه کوچه / چاپ 1351
واژه نامه همدانی/ چاپ 1399
سفرنامه‌های : تخت سلیمان، زنجان و خان گرمز حاصل بازدیدهای یک روزه از این اماکن، چاپ 1351
 
تالیفات در دست انتشار:
کتاب شناسی سید جمال الدین اسدآبادی 
جغرافیای تاریخی اسدآباد
انسان با جانوران با همکاری ناصر جمشید آبادی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها