دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
برگزاری جایزه بین‌المللی کتاب سال دانشجویان جهان اسلام از سال آتی/ ضرورت سیاستگذاری واحد در حوزه علم و پژوهش دانشجویی

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره‌های کتاب سال و پایان‌نامه سال دانشجویی از برنامه‌ریزی برای آغاز برگزاری جایزه بین المللی کتاب سال دانشجویان جهان اسلام با حمایت وزارت علوم در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امروز (24 آبان) به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره کتاب سال دانشجویی و نوزدهمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی با حضور هاشم داداش‌پور، معاون وزیر و رییس سازمان امور دانشجویان، حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، حجت الاسلام رستمی، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، علی رمضانی، رییس خانه کتاب و ادبیات ایران در جمع مولفان و صاحبان آثار برتر دانشجویی به میزبانی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در سخنانی با تاکید بر نقش کتاب به عنوان بخشی از صنعت نشر در توسعه فرهنگ و تمدن بشری، عنوان کرد: از جمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال‌های اخیر جشنواره کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی است که استمرار سالانه و تداوم این برنامه توام با استقبال دانشجویان صاحب قلم و اثر آفرین، اهتمام و جدیت دبیرخانه را در حمایت و توجه به حوزه تالیف و پژوهش نشان می‌دهد.

علیزاده با اذعان بر پایین بودن سرانه مطالعه در کشور افزود: همچنین بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشجویی با هدف حل مسایل و مشکلات کشور تدوین نمی‌شود، بنابراین دغدغه اصلی متولیان این برنامه توجه به مباحث کاربردی در حوزه علم و تحقیق است.

وی با بیان اینکه بسیاری از برگزیدگان جشنواره‌های فرهنگی دانشجویی در دوره‌های پیشیین عضو شورای سیاستگذاری، داور و یا همکار دوره‌های بعدی بوده‌‌اند، بر ضرورت حمایت از تشکیل اتحادیه و باشگاه دانشجویان مولف و کتابخوان، جهت‌دهی مطالعاتی به سلیقه مخاطبان، استفاده از تجربه دانشجویان برگزیده در برگزاری، سیاستگذاری و انتخاب کتاب برتر، توجه به حوزه ترجمه در کنار تالیف و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌های منتشر شده، تقویت و توجه بیشتر به بخش بین‌الملل در سال‌های آتی، حمایت مالی از دانشجویان نوتالیف و توجه بیشتر به حوزه علوم انسانی و تالیف‌های کاربردی در سایر حوزه‌ها تاکید کرد.

شبکه دانشجویان محقق شکل بگیرد
هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان نیز از سخنرانان این آیین بود که در سخنانی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد سازندگی سه فرزند انقلاب اسلامی هستند، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان متولی ارتقا و اجرای سیاست‌های علمی کشور توانسته به وظیفه خود به خوبی عمل کند.

داداش‌پور با تاکید بر اینکه محوریت پایان‌نامه‌های دانشجویی باید حل مسایل و تولید دانش باشد، افزود: با وجود داشتن 24 هزار دانشجوی دکترا و تعداد بسیار بالای دانشجویان کارشناسی ارشد بسیاری از مسایل جامعه حل نشده باقی مانده است. پایان‌نامه‌ةای تکراری اگر پراکندگی ایجاد کنند و هدفمند نباشند مشکلی را برطرف نمی‌‌کنند و برای حل این چالش باید شبکه پژوهشگران را شکل دهیم تا با یک برنامه‌ریزی صحیح و هدفمند و کار بر یک موضوع مساله‌ای خاص برطرف شود.

وی همچنین گفت: در عین حال برای کارآمد شدن این شبکه به زیرساخت‌های مالی و مدرسه فکری نیز در سایه تدوین چشم‌انداز سیاست‌های علمی و فرهنگی نیاز داریم.

ضرورت توجه هرچه بیشتر به سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی
در این آیین، حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه هدف اصلی از توسعه علم تحقق اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان و نیز اقتدار نظامی است، تاکید کرد: در حوزه تحقق اقتدار نظامی و دفاعی به دلیل استفاده از فرماندهی واحد و برنامه جامع موفق بوده‌ایم. در عین حال در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با اینکه دانشگاهیان در تولید و عرضه علم کوتاهی نکرده‌اند به دلیل عدم استفاده از یک نظام سیاستگذاری واحد با مشکل مواجه هستیم. با گردش سیاسی مسوولان حوزه‌های علمی و دانشگاهی تعویض می‌شوند و در اجرا نیز از نظام برنامه‌ریزی منسجم، درازمدت و جامعی استفاده نمی‌شود.

طیبی گفت: با اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی سیاستگذاری در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و علم و فناوری است، سندهای نوشته شده در این حوزه‌ها با موفقیت اجرا نشده‌اند چراکه دولت‌ةا شورا را به عنوان سیاستگذار اصلی نپذیرفته‌‌اند و تاکنون تلاش داشته‌اند که خود مجری، ناظر و سیاستگذار باشند.

وی افزود: در کشورهای مختلف یک تشکل از نخبگان مسوول سیاستگذاری واحد در حوزه‌های علمی و فرهنگی است و راه برون رفت ما از مشکلات و ضعف‌های کنونی نیز توجه هرچه بیشتر به شورای انقلاب فرهنگی و سیاست‌ها و اسناد بالادستی آن است.

حجت الاسلام رستمی، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این برنامه با ابراز تاسف از پایین بودن سرانه مطالعه در کشورمان عنوان کرد: کتابخوانی ویترین میزان فرهیختگی امروز و رشد آتی جامعه است و اگر آمار مطالعه پایین است باید به ترجمه، معرفی آثار باارزش و ایجاد علاقه‌مندی به کتاب بیشتر توجه شود.

وی با اشاره به تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر توجه به نیازهای جامعه در تالیف کتاب و برنامه‌ریزی برای افزایش استقبال از کتابخوانی و اهتمام ایشان به نگارش تقریظ بر کتاب‌های نویسندگان و برپایی شب‌های شعر و محافل ادبی گفت: جهاد دانشگاهی با برگزاری جشنواره کتاب سال و پایان‌نامه سال دانشجویی توانسته در معرفی کتاب‌‌های باارزش به مخاطبان موثر باشد. در عین حال هنوز در جامعه به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاهیان توجه محسوسی نمی‌شود که با اصلاح برخی مقررات و حضور جدی آموزش عالی در این حوزه قابل بهبود است.

ضرورت توجه هرچه بیشتر به ظرفیت‌های علمی دانشجویان پژوهشگر
حامدعلی اکبرزاده، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره نیز در سخنانی گفت: با وجود ادامه بحران کرونا، استقبال خوبی را از دو جشنواره پایان‌نامه سال و کتاب سال دانشجویی شاهد بودیم و 602 کتاب و 528 پایان‌نامه به جشنواره ارسال شد که پس از داوری در چهار مرحله 15 کتاب و 15 پایان‌نامه برتر برگزیده شدند.

اکبرزاده با اشاره به افزوده شدن بخش بین‌الملل برای نخستین بار به این جشنواره‌‌ها عنوان کرد: به بخش بین‌الملل کتاب سال دانشجویی 25 اثر و به بخش بین‌الملل پایان نامه ها نیز 45 اثر ارسال شد که دو پایان نامه به قلم ناشائو کیان از کشور چین و اکاترینا آنفرووا از کشور روسیه برگزیده شدند.

وی با بیان اینکه نویسندگان و پژوهشگران جوان می‌توانند آثاری در سطح پیشکسوتان خلق کنند، افزود: بسیاری از شاهکارهای علمی و ادبی متعلق به دوران جوانی و آغاز فعالیت نویسندگان و محققان هستند که در این راستا می‌توان به خلق شاهکارهای امثال انشتین، یونگ، سهروردی و ابن سینا در دوران جوانی آنها اشاره کرد.

علیزاده همچنین گفت: جهاد دانشگاهی در عمل مهمترین متولی امر کتابخوانی در دانشگاه‌هاست که توانسته با برگزاری مسابقه‌ها و جشنواره‌های مختلف از جمله پایان‌نامه و کتاب سال دانشجویی، کتاب سه دقیقه‌ای و انتشار سالانه حدود 300 اثر و برپایی برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله هفته کتاب و کتابخوانی در این زمینه گام‌های بلندی بردارد.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جایزه بین‌المللی کتاب سال دانشجویان جهان اسلام از سال آینده نیز خبر داد و افزود: جهاد دانشجویی خانه تمام دانشجویان و محققان است و هدف اصلی این نهاد از برگزاری جشنواره‌های فرهنگی از جمله کتاب سال دانشجویی شناسایی استعدادهای موجود و در نهایت برخورداری از این ظرفیت‌ها در ارتقای دانش و فرهنگ جامعه است.

در این آیین همچنین ارسلان جلیلی، مولف کتاب «از سلول تا سرطان» به نمایندگی از برگزیئگان کتاب سال دانشجویی در سخنانی با اشاره به پیوند ناگسستنی میان کتاب و ارتقای سواد جامعه عنوان کرد: کتاب دروازه ورود به عوالم معرفت و دانش است و معرفی کتاب‌ةای باارزش انسان را به کمال هدایت می‌‌کند.

وی با تاکید بر تاثیر کتابخوانی در برطرف شدن بسیاری از بیماری‌های روانی و روحی گفت: کتابخوانی به مدت شش دقیقه میزان استرس را تا سطح 60 درصد کاهش می‌دهد. همچنین مطالعه نقش بسزایی در تربیت کودکان و رشد علمی دانش‌آموزان دارد.

در این جشنواره از نوش‌آفرین انصاری به عنوان استاد خادم کتاب و عبدالقادر بلوچ به عنوان مروج کتاب قدردانی شد. همچنین در بخش کتاب سال دانشجویی، ارسلان جلیلی نویسنده «از سلول تا سرطان»، محمدحسین کوهی قمصری، مولف کتاب «مهندسی سازگاری الکترومغناطیسی»، سید احسان مسعود مولف «بازخوانی اصول بازطراحی معماری داخلی»، مرتضی انصاری زاده، نویسنده «مسجد رهبر» برگزیده شدند.

همچنین کتاب‌های «تغذیه ماهیان» نوشته ادیب جهانگرد، «مقدمه‌ای بر پزشکی مولکولی» از آرمان رحیمی، «راهنمای بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان» به قلم فهام خامسی‌پور، «فیزیک رآکتورهای هسته‌ای» از ایمان زمانی ثانی، «بهترین روش‌ها برای تولید سبزیجات گلخانه‌ای» نوشته یوسف فرخ‌زاد، «تنظیم جذب مواد غذایی در گیاهان» به قلم سکینه علوی‌پور جلیعه، «تاب‌آوری زیرساخت برق» از معصومه کریمی و محمدرضا جنتی اسکوئی، «امنیت سیستم‌های اطلاعاتی» نوشته سید سامان کریمی، «سودگرنامه سودگرنسک از کتاب نهم دینکرد» نوشته پورچیستا گستاسبی اردکانی، «درآمدی بر دانش اجتماعی مسلمین» از سید محسن ملاباشی و «اندیشه سیاسی؛ سویه پنهان اندیشه شیعه» به قلم مهدی موحدی نیا به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.

نشرهای دانشگاهی برگزیده نیز انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، مجد و انتشارات دانشگاه تهران شناخته شدند.

در بخش پایان نامه دانشجویی نیز ضمن تجلیل ویژه از دکتر مهدای گلشنی، پایه‌گذار فلسفه علم در ایران به عنوان استاد راهنمای برگزیده ازصاحبان پایان‌نامه‌های برگزیده قدردانی شد.

در این بخش منصور ضیائی، صاحب پایان نامه «ارزیابی تنش‌های بیومکانیکی و فیزیولوژی کارگران جمع‌آوری پسماند شهرداری شیراز»، حسین میرزایی مولف پایان‌نامه «بازنمایی اجتماعی علم در مطبوعات عهد قاجار»، مهدی سعیدی صاحب پایان‌نامه «گونه‌شناسی و جریان‌پژوهی ادبیات داستانی برون مرزی ایران»، سید علی اکبر سیدی صاحب پایان‌نامه «سنجش نسبت گستره‌ةای رنگی کاشی‌های معرق مدرسه غیاثیه خرگرد قوام‌الدین شیرازی» و ناشائوکیان از کشور چین صاحب «امت و ملت: تحویل هویت ملی ایران در پیام‌‌های رهبری به حج» برگزیده شدند.

همچنین پایان‌نامه‌های «افزایش بقا و توان تکثیر سلول‌‌های پیش‌ساز قلب» نوشته صدف وحدت، «استحصال، مشخصه‌یابی و ارزیابی عملکرد نانوجاذب‌های برپایه اکسید آلومینیوم» از مصطفی مهین روستا، «بازشناسی الگوهای رفتاری مرتبط با سلامت و سبک زندگی در ایران دوران اسلامی» از سید آزاده فکرآزاد، «طراحی سیستم قضایی مطلوب برای تحقق اصل 156 قانون اساسی» نوشته مرتضی گودرزی، «ارزیابی تطبیقی ایده درآمد پایه همگانی در اقتصاد متعارف» از حمیدرضا بهرمن، «تولید و ارزیابی ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی حامل‌های نانوساختار لیپوزومی» از فروغ حسیبی، «شناسایی و ارزیابی کارآیی برخی قارچ‌‌های اندوفیت و محلول‌پاشی برگی نانوذرات آهن بر پایه گیاه پالایی خرفه» نوشته زهرا نوری آکندی، «معرفی، برآورد و تحلیل شاخص‌های تاب‌آوری اقتصادی در استان‌های ایران» از رسول کیانی کری، «بررسی علل جامعه‌شناختی پیدایش و گسترش ژانرهای موسیقی در ایران» نوشته محمد خلیلیان، «بهبود دقت رهگیری مبتنی بر اثر انگشت با استفاده از یادگیری آماری» اثر محمد نباتی و «تحلیل نشانه‌شناختی کاریکاتور اجتماعی، سیاسی معاصر ایران» نوشته اکاترینا آنفرووا از کشور روسیه شایسته تقدیر شناخته شدند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها