شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲
اجرای 75 ویژه‌برنامه در استان بوشهر همزمان با هفته کتاب

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر از برگزاری ۷۵ ویژه‌برنامه به‌مناسبت هفته کتاب در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، هفته کتاب فرصت مغتنمی برای نمایش جایگاه کتاب در ارتقای آگاهی و فرهنگ عمومی جامعه و اهمیت کتابخوانی در کاهش آسیب‌های اجتماعی است. به عقیده جامعه‌شناسان، کتاب در رشد و اعتلای جامعه نقش موثری را ایفا می‌کند و در کاهش آسیب‌های اجتماعی که معلول ضعف‌های فرهنگی است، سهم بسزایی دارد.

هرساله با فرارسیدن هفته کتاب، متولیان فرهنگی می‌کوشند تا با تعریف و اجرای برنامه‌های متعددی با محوریت کتاب، چرایی اهمیت کتاب را به جامعه پیرامونی خود یادآوری کنند. اینکه چرا باید کتاب خواند و چرا باید فرهنگ کتابخوانی در جامعه توسعه پیدا کند. طبیعتا کتاب خواندن فواید زیادی دارد که جنبه‌های مختلفی از زندگی فرد را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد. از جمله این فواید می‌توان به افزایش تمرکز، تقویت تفکر انتقادی، افزایش مهارت نوشتاری، توسعه دایره واژگان در ذهن، بهبود و تقویت روابط اجتماعی، پر کردن مفید اوقات فراغت، افزایش آگاهی و اطلاعات فردی، آشنایی با تجربیات دیگران و... اشاره کرد که نقش موثری را در تبدیل‌شدن فرد به شهروندی فرهیخته و آگاه ایفا می‌کند.

استان بوشهر با آمار مایوس‌کننده‌ای که ماه گذشته ازسوی مرکز آمار اعلام شد، وضعیت خوبی در حوزه کتابخوانی ندارد؛ ولی با وجود این، دغدغه‌مندانی هستند که غم کتاب‌نخوان بودن مردم این منطقه را دارند و می‌کوشند با کمک طرح‌های خلاقانه نگاه مردم کتاب‌گریز را به کتاب جلب کنند. در این راستا، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم در دهه اخیر تلاش‌های بسیاری برای رسوخ کتاب به زندگی مردم این منطقه انجام داده است و تا حدی توانسته تحرکی را در جامعه بوشهر برای کتاب‌خوان شدن در چند سال اخیر ایجاد کند. این اداره‌کل هر ساله با فرارسیدن هفته کتاب، شور بیشتری به برنامه‌های کتابخوانی خود می‌دهد و برای هفته کتاب امسال نیز با وجود شرایط کرونایی برنامه متنوع و متعددی برنامه‌ریزی کرده که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت حضوری و مجازی در طول این یک هفته در سراسر استان برگزار خواهند شد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به اهمیت هفته کتاب به خبرنگار ایبنا گفت: هفته کتاب فرصتی برای یادآوری جایگاه و اهمیت کتاب و کتابخوانی در جامعه است. کتاب نقش زیادی در دانایی‌افزایی و فرهنگ‌سازی دارد و ما در این هفته فرصت را مغتنم شمرده و با برگزاری برنامه‌های کتاب‌‌محور و آسیب‌شناسانه سعی داریم که اهمیت کتاب را به افراد و خانواده‌ها بازنمایی کنیم.

آنیتا مظفری به مهم‌ترین اهداف برنامه‌های هفته کتاب اشاره و تصریح کرد: ترویج و‌ گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ارتقای مهارت‌های افراد به کمک خواندن کتاب، ایجاد هم‌افزایی بیشتر میان بخش دولتی و خصوصی در زمینه فعالیت‌های کتابخوانی، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های کتابخوانی، گسترش فرهنگ کتابخوانی در مناطق کمتر برخوردار و... مهم‌ترین اهدافی است که در بیست و نهمین هفته کتاب دنبال می‌شود.

وی در خصوص شعار امسال هفته کتاب هم بیان کرد: شعار امسال «جای خالی را با کتاب پر کنیم» انتخاب شده است؛ چراکه در دو سال اخیر به‌دلیل شیوع کرونا، جو روانی جامعه به‌دلیل خلأهای ایجادشده در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است که با کتاب‌های خوب می‌توان جای خالی سفر، جای خالی دورهمی، جای خالی گردش، جای خالی جشن و... را پر کرد و حال خوب و نشاط را در جامعه ترویج داد.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به انتخاب بوشهر به‌عنوان پایتخت قرآنی کشور، رونمایی از کتب شاخص قرآنی و تجلیل از نویسندگان این حوزه یکی از برنامه‌های شاخص پیش‌بینی‌شده در این هفته است. همچنین در راستای تولید محتوای فاخر و ارزشمند در فضای مجازی، رونمایی از پادکست و کتاب‌های صوتی در زمینه قرآن و عترت و نشر آن‌ها در فضای مجازی در دستور کار این هفته قرار دارد.

به گفته مظفری، در مجموع 75 برنامه به مناسبت هفته کتاب در استان برگزار خواهد شد که بزرگداشت صنعت چاپ، آیین‌های رونمایی از کتاب در سراسر استان، عصر کتاب، وبینارهای تخصصی، تولید و نشر پادکست و کتاب‌های صوتی (به همت انجمن سینمای جوان استان بوشهر) از مهم‌ترینِ آنهاست.
 

وی ادامه داد: افزون بر این، برگزاری کارگاه داستان‌نویسی، تور عکاسی و کتابگردی، ایستگاه قصه، کارگاه نویسندگی خلاق، نشست مجازی معرفی کتاب، اهدای نشان یار مهربان، شعرخوانی شاعران، بزرگداشت استاد محمدرضا صفدری، شاهنامه‌خوانی، اهدای کتاب به مدارس، برگزاری مسابقه مجازی با عنوان قصه‌های نماز، برگزاری نشست ادبی با موضوع داستان، تجلیل از مادران قصه‌گو، اهدای کتاب به کتابخانه‌های روستایی، نذر کتاب (بفرمایید کتاب)، مسابقه کتابخوانی، تقدیر از فعالان عرصه ترویج کتابخوانی، افتتاح کتابخانه روستایی باغان، افتتاح باشگاه کتابخوانی فایز دشتی و کتابخانه کلاسی، رونمایی و تحلیل داستان در فضای مجازی، اهدای کتاب به مساجد، باشگاه‌ها و ایستگاه‌های کتابخوانی، برگزاری شب شعر ویژه هفته کتاب، برگزاری دوره‌های آشنایی با کتاب و مطالعه ویژه باشگاه‌های کتابخوانی، نشست کتابخوان ویژه کودکان روستا و عشایر، برگزاری نمایشگاه کتاب، تجلیل از خردسال‌ترین و مسن‌ترین عضو کتابخانه، گرامیداشت کتابداران پیشکسوت، فراخوان جذب ایده‌های کتابخوانی، مسابقه عکاسی ارسال عکس از کتابخانه‌های منازل، تجهیز کتابخانه محله شهید صفری، نمایشگاه مجازی کتاب، کارگاه فن بیان، چالش اهدای کتاب در شهرستان و... از دیگر برنامه‌هایی است که همزمان با هفته کتاب در استان بوشهر برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در پایان به برگزاری پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب اشاره کرد و گفت: بدون شک طرح‌های فصلی از اهمیت بسزایی در حفظ موجودیت کتابفروشی‌ها به‌ویژه در شرایط بحران کرونا، برخوردار است. طرح‌های فصلی با تخفیف مناسب قدرت مردم را در خرید کتاب افزایش می‌دهد و در دوران کسادی و رکود ناشی از کرونا می‌تواند موجب افزایش استقبال مخاطبان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها